Optillen bovenlijfje rugligging

<p>Hallo allemaal!</p><p>Al sinds mijn zwangerschap lees ik mee, en heb ik veel informatie gehad! Fijn hoor!</p><p>Over het volgende kan ik nog niets vinden:</p><p>Onze zoon is inmiddels 4 maanden oud. Hij draait al naar zijn zij & rolt af en toe naar zijn rug als hij op zijn buik ligt.</p><p>sinds vorige week, als hij in de newborn Seat zit, komt hij naar voren (los van de stoel) Sinds deze week, als hij in de box of in bed ligt, tilt hij zijn boven lijfje een stukje op. Alsof hij omhoog wil komen.</p><p>Het frustreert hem daarna nogal dat “het” niet lukt. Ik weet alleen niet bij welke ontwikkeling dit hoort?</p><p>kortom: wat is hij aan het doen? ?</p>

Hoi! Ik weet niet precies wát hij aan het doen is, maar onze zoon deed dat ook rond de 4 maanden. Wij hadden het idee dat hij rechter op probeerde te gaan zitten, omdat hij ook meer wilde zien wat er gebeurde. En natuurlijk het trainen van de buikspieren!
Op een gegeven moment, hij was toen rond de 4,5 maanden, hebben we een kussentje/opgerolde deken onder zijn hoofd gelegd zodat hij iets rechter op zat.
Vanaf 5,5 maand hebben we de baby set erop gezet, dus de kinderstoel en geen newborn set meer. Hij vond het super! Zat nog niet héél stabiel, maar hij bleef wel zitten (als we het niet te lang deden). 
Nu is hij 7,5 maand, zit super stabiel in de kinderstoel en vindt het nog steeds leuk :).

Leuk dat je reageert! Zijn hoofdje houdt hij al sinds een paar weken omhoog! Erg stevig ook!
als ik hem voor me op schoot zet, zit hij ook even "los" voor me.
Hij vind ook alles interessant dus wat je zelf kan prima.
maar is het niet te vroeg voor de kinderstoel?  

Wat een leuke vraag: wat is hij aan het doen? Ik zou zeggen: hij traint zijn buikspieren en bereidt zich voor op het gaan zitten. Wanneer hij bij je zit kun je hem natuurlijk al wat meer rechtop laten zitten. Een kinderstoel moet je echt nog niet doen. Dat hij het wil, wil niet zeggen dat het ook goed is voor zijn ruggetje. Heb je een nieuwe new born seat? Die kunnen ik twee standen, een platte en een wat meer rechterop. Wij hebben een oude en daarbij kan dat helaas is. Ik doe soms een handdoekje of hydrofieltje achter zijn hoofd waardoor hij iets meer rechtop komt. (Hij is wel al bijna zes maanden.)

[quote quote=10302916]Leuk dat je reageert! Zijn hoofdje houdt hij al sinds een paar weken omhoog! Erg stevig ook! als ik hem voor me op schoot zet, zit hij ook even “los” voor me. Hij vind ook alles interessant dus wat je zelf kan prima. maar is het niet te vroeg voor de kinderstoel?[/quote]
Ja het is nu nog wel vroeg voor een kinderstoel denk ik, maar wij deden ook wat ZazouSept zegt, een kussentje/doekje onder zn hoofd (in de meer rechtop stand van de newborn set).
Verder had ik hier het idee dat de kinderstoel wel iets eerder kon dan wordt aangeraden, hij is vrij sterk, kon met 6 maanden zelfstandig zitten (heeft echt zn zinnen gezet op al het fysieke lijkt wel ?) en kruipt nu ook al een paar weken. Maar dat is denk ik ook per kind verschillend dus kun jij het beste inschatten!
Voordat we over gingen naar de kinderstoel heb ik hem vooral ook veel op schoot genomen, ook aan tafel, waar hij dus wel al rechtop kon zitten maar dit nog niet zelfstandig hoefde (en wel zijn rug sterker werd). Misschien dat een idee?

Heel normaal! Bij mijn dochter ging de frustratie ook weer over. Ze is klein, dus zat nog prima in de newborn set. Rond 4/5 maanden kreunen, steunen en zichzelf omhoog willen trekken. Soms deed ik de gordeltjes even rond haar heupjes ipv schouders, zodat ze even kon oefenen met overeind komen, maar vond haar te klein en jong en slap om al in kinderstoel te zitten. Vanaf 5,5 maand vond ze het weer prima, uiteindelijk het ze er tot 8,5 maand in gezeten, nu 9 maanden en happy in de kinderstoel. 

Mijn meisje is 13 weken (met 41 weken geboren) en doet dit okk al! 

Als je hem op schoot zet dan zal je merken dat hij het ook doet. Als je dan zijn handjes vastpakt, grote kans dat hij zich rechtop trekt aan je zodat hij echt recht op gaat zitten. Althans dat doet mijn kleine meid wel. Vanaf dat ze 3 weken was wilde ze al niet meer in de babyhouding liggen bij visite maar al tegen je aan zitten zeg maar. Ze was amper een paar dagen oud en ze kon haaf hoofdje al zelfstandig van haar lijfje houden. Bizar sterk dat kind. Nu is ze dus sinds 11,5 week is inderdaad een soort buikspieroefening aan het doen haha en zit ze maar te kreunen en steunen in die newborn Seat. Okk als ze gewoon bij me op schoot is. Hoofdje knikt naar beneden en je voelt haar duwen. Mevrouw wil rechtop. Maar als ze dan bij je op schoot rechtop zitten, houden ze dat even vol en dan laten ze zich weer naar achter vallen. Kinderstoel is dus echt nog te vroeg. Maar zo wel lekker oefenen, worden ze sterk van! 

Hallo! Bedankt voor de reacties. De tip van de handdoek in de newborn Seat is een top tip! Bedankt! Hij doet het zo al veel minder.
overigens hem even in de kinderstoel gezet, hij zit ook wel zo mooi zelf rechtop! Hoofdje houdt hij al sinds de geboorte rechtop, kleine wijsneus?. Het enige is dat hij heel snel moe is, dus weer lekker de newborn geplaatst. 
Vanmiddag even proberen hoe hij het vind om plat in de kinderwagen inzet te liggen. Hij is namelijk de hele week al sit-ups aan het doen tijdens het wandelen...

Terug
Bovenaan