Opvoeden doe je zo...

Ik heb een tijdje terug een 'opvoedcursus' van het CB gevolgd. Met name omdat Lukas een erg druk kindje is en ik dacht dat het geen kwaad kon. Ik had me voorgenomen een paar tips even op een rijtje te zetten omdat jullie daar misschien ook wel wat aan hebben. HIer komen ze:

eten:   Een kindje van deze leeftijd heeft voor avondeten echt niet veel nodig. Een paar happen zijn vaak genoeg. Zolang ze levendig en energiek blijven is het niet erg als ze langere tijd weinig eten. Geef na het eten gewoon een normaal toetje, niet extra veel, is helemaal niet nodig. Ga ook niet overcompenseren met fruit of een koekje of een extra boterham. Dat hebben ze snel genoeg door en dan verwachten ze dat ook.

nee: Leer het nee dosseren. De hele dag nee zeggen heeft geen effect want dan 'horen' ze je op een gegeven moment niet meer. Nee de belangrijkste dingen en zeg daar nee tegen en doe het bij de andere dingen op een andere manier, bijv. door afleiden ofzo. Bovendien heeft nee zeggen alleen zin als je het bij je kleintje in de buurt doet, op maximaal anderhalve meter afstand ofzo.

benoemen. Benoem op deze leeftijd alles wat je doet, daar leren ze van

Kwijlen (ook van belang voor ILYA). Lukas is nogal een kwijlertje dus daar heb ik een aparte vraag over gestelt. Dit kan tot twee jaar aanhouden. Een manier om te trainen is om af en toe het mondje dicht te knijpen als ze het open hebben staan en ze veel uit rietjes te laten drinken

slaan, bijten, schoppen. Als je kleintje slaat, bijt op schopt (bij jou of een ander kindje) is dat toch vaak uit liefde. Dus heel hard nee roepen en verbieden is voor je kindje heel vreemd. Je kan beter iets zeggen in de trand van: Nee lukas bijten mag niet maar wel aaien. Bijt, sla of schop niet terug. Want als jij het wel mag doen, waarom mag je kindje dat niet....?

geheugen. kindjes op deze leeftijd hebben nog geen geweten of geheugen. Ze zijn heel snel kwijt wat ze bijv een half uurtje terug hebben gedaan. Ze leren dingen door assosieren.

Ik hoop dat ik hier niet betweterig mee overkom, dat is niet de bedoeling hoor! Maar er zaten gewoon tips bij die mij erg op weg hebben geholpen. Waarschijnlijk ben ik er nog een hoop vergeten maar die schrijf ik er nog wel bij als ik er aan denk.

Overigens kan ik iedereen zo'n cursus aanraden. Vaak vertellen ze dingen die je eigenlijk wel weet maar je moet er gewoon even aan herinnerd worden.

Annemieke

Oh maar dat van dat slaan ben ik niet helemaal met je eens. Thomas weet donders goed dat hij met slaan mij pijn doet! En hij slaat als hij echt boos is! In het begin als hij wilde aaien dan sloeg hij maar toen had hij nog geen controle over zijn handen, maar dat heeft hij nu wel.
Maar ik vind het wel lief van je dat je dit aan ons laat lezen
Liefs Esther

Ik ben het zelf ook niet helemaal eens met die uitspraak hoor! Maar wel met de oplossing. En vooral het niet terugslaan, bijten of een tikje op de hand geven. Ik gaf Lukas altijd een tik op zijn hand als hij beet en hoe leer je je kindje dan het verschil tussen wat wel mag en wat niet mag!

Ondertussen is het bijten veel en veel minder dus misschien heeft het gehlopen, misschien is hij gewoon wat   ouder geworden.

Annemieke

Thanks voor de tips! Had idd laatst nog gedacht om hier te vragen wie ook al weer die cursus had gedaan en hoe het was bevallen.
Betweterig? Welnee, je somt alleen maar op wat je hebt geleerd. Prima hoor!

Ellen mv Julian

heb direct geinformeerd wanneer bij ons de cursus weer wordt gegeven, liep al een tijdje met het idee rond en nu werd ik er weer aan herrinnerd!

beter teveel opvoedtips dan te weinig (tenminste dat vind ik, krijgen wij als het goed is niet van die "asociale kinderen", mag ik misschien niet zeggen maar denk er wel zo over, er loopt veel gespuis rond tegenwoordig)

oh misschien moest dit in het klaagtopic

Jenneke mv Ivar

Goed hoor dat je dat gedaan hebt! Heb je veel zelfvertrouwen voor nodig om aan zoiets te beginnen. Meestal zit bij mensen hun eigen-ego in de weg om toe te kunnen geven dat je hier nog wat te leren hebt.
Kian is eigenlijk heel makkelijk, dus de meeste dingen gaan wel goed. Maar ik vind het wel mega interessant om te lezen...
Liefs Nelleke

Terug
Bovenaan