Opvoeden! Leeftijdsgebonden???

A

Anoniem

Guest
Hoi moeders.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik op het forum ben geweest.
Ik zal me nog eens voorstellen..
Ik ben Ilona, 21 jaar, getrouwd en een zoontje van 16 jan 2007.

Gister is me iets ongelooflijks overkomen.
Ik wil graag jullie mening! Ook als ik ongelijk heb!
Hoe gaan jullie om met het volgende:

Gisteren zijn we een middagje met vrienden en hun dochter van 16 maanden, naar een kleine overdekte speeltuin gegaan. Het is niet groot, en erg kindvriendelijk, met name voor de kleintjes.  De zitgedeelte voor de ouders staan vrijwel naast de luchtkussens en ballenbakken. Ideaal! Je kleine kan rondlopen waar jij een oogje in het zeil kunt houden.

Het was niet heel druk, een stuk of 6 tafels waren bezet.
Ons zoontje kan vrij goed lopen, maar wankelt nog wat, heel normaal voor zijn leeftijd. Wel is ie erg ondernemend en wil ie overal graag op uit. Zo ook gister. Hij stapte dapper naar het luchtkussen en  stond een beetje te kijken hoe 4 andere kinderen zich vermaakte. Op den duur, komen er twee jongentjes naar hem toe (ik schat van een jaar of 2 1/2 3 jaar)  het zag er gezellig uit, Thijs (onze kleine man) wees een beetje naar het luchtkussen en brabbelde wat in zijn taal. De jongentjes begonnen samen wat te fluisteren en opeens werd Thijs door vier benen in zijn gezicht en buik omver getrapt!!! Ik ernaar toe, als eerst m'n kind getroost, daarna die jongentjes streng toegesproken; "Dat was niet aardig van jullie! Thijs is nog heel klein, en jullie zijn groot. Jullie mogen hem toch niet schoppen, etc etc" Ik was behoorlijk overrompeld van het gebeuren, vooral omdat geen andere ouder optrad! Maar misschien zaten de ouders van die knullen precies achter in die ene hoek. Na een minuut of tien was Thijs weer niet op schoot te houden. Het leek me dat die jongentjes wel geschrokken waren van mijn "optreden". Helaas was dat niet het geval, Thijs was lief met een ballenbakballetje aan het rollen over de voorste rand van het luchtkussen. Waar in eerste instantie geen kinderen op zaten. Tot ik in mijn ooghoek die twee ventjes er weer op zag vliegen. We hielden het met 4 man sterk even in de gaten. En ja hoor, ineens stoven ze het kussen af en namen Thijs voor de tweede maal te grazen. Dit keer nog harder en gemeener. Ze schopten hem zo hard dat hij achterover viel, waarnaar een manneke hem nog een trap in zijn gezicht nagaf. Wat zijn 30 sec dan kort om je kind te hulp te schieten. Die jongens waren natuurlijk zo gevlogen. Ik was zo boos! Geen ouder die te hulp schoot en hun kind een eerlijk verdiende straf gaven! Ik was en ben met stomheid geslagen! Vooral toen de jongens geroepen werden door hun papa's en mama's die de TAFEL NAAST ONS BEZETTEN!!!!! En naar huis vertrokken zonder een sorry of iets dergelijks!!

Het verhaal wordt nog erger. Vannacht om het uur werd Thijs gillend wakker! Wat hij nog nooit gedaan heeft! Hij was goed te troosten, dat wel. Vanmorgen bij het badje, stopte mijn hart een paar seconden met tikken. Zijn sleutelbeen was blauw en dik!! Ik heb hem meteen uit bad geslingerd en ben naar de dokter gereden. Niet gebroken, gelukkig! Wel wat gekneusd!

Wat denkt u, als ik naar het consultatie bureau zou gaan, en mijn zoontje uit zou kleden, hoe er gereageerd gaat worden??
Ik weet het al: "Tsjonge, zie je wel, te jong he, om op te voeden"

Wat zou u doen, als uw zoontje een kind van een jaar aan zou vallen?
Wat zou u doen als Thijs u kind was geweest?

Een lang verhaal, maar ik hoop dat iemand het wil lezen..

Nog meer hoop ik dat iemand zich aangesproken voelt!!!! Maar dat zal wel niet...

hoi Ilona,

ik ben eveline en ben 22 jaar en heb een dochtertje van bijna een jaar.
ik denk niet dat je moet denken dat ze bij het cb zullen zeggen dat je een te jonge moeder bent en dus niet kan zorgen voor je kind.
want het kan iedereen overkomen. ik hoop dat het nu weer iets beter gaat met je zoontje.

ik heb vroeger zelf in zo'n overdekte speeltuin gewerkt, en heb gemerkt dat daar vaak van die asociale mensen komen, die alles toe laten van wat hun kinderen bij andere kinderen doen.
ik zelf vind dat dat soort mensen zelf eens goed moeten worden opgevoed! want meestal is het dan de fout van de ouders, omdat zij hun kinderen niet goed opvoeden.

ik vind dat je goed gehandeld hebt, ik zou hetzelfde doen, maar ik zou ook naar die ouders toe stappen en er wat van zeggen. en als die niet willen luisteren dan zou ik naar de medewerkers toe gaan van die speeltuin.
meestal gaan hun er wel opaf en geven ze een waarschuwing en als het dan weer gebeurt worden ze eruit gezet.
ik vind het ook raar dat de medewerkers er niet opgelet hebben.

ik hoop voor je dat alles weer goed komt met je zoontje, en dat hij geen nachtmerries krijgt ervan.

en je bent juist een goede moeder, je komt voor je zoontje op.!

groetjes eveline

Hoi, wat een nare ervaring. Ik vind dat je je nog rustig hebt gehouden. Ik was toch wel heel boos geworden op de ouders. Jemig wat rot voor je kleine ventje. En naar het cb toe zou ik me zeker niet schamen hoor, kom nou.
Ik hoop inderdaad dat iedereen die dit leest zich er toch wel wat van aantrekt en dat je toch wel alert moet zijn of je eigen kind niet van die streken uithaalt, je weet het nooit. Wij als ouders moeten er vooral voor zorgen dat die kids gecorrigeerd worden denk ik. Dat hoort nou eenmaal bij opvoeden. Je hebt het goed gedaan hoor.
Groetjes Marieke

Hallo,

Jeetje wat een verhaal zeg!
Ik zelf kom zeer regelmatig met mijn 2 kleintjes bij zo'n overdekte speelzaal zeg maar!
en ook ik zie vaak, dat veel kids geen opvoeding hebben gehad, en die laten ze maar toedoen.
Meestal zijn dat de kids wie thuis niks mogen.. is mijn ervaring!
maar ik had hetzelfde als jou gedaan, en zeker de kinderen erop aangesproken,
En als ik daarna had gemerkt, dat die ouders aan een tafel langs mij zaten, dan had ik ze ook zeer zeker aangesproken.. en gevraagd of hun het leuk zouden vinden, als hun kinderen werd geduwt en geschopt door kinderen van 5 jaar..
dat komt op hetzelfde neer.
Als het weer eens mocht gebeuren, zou ik zeker naar de leiding gaan van die speelzaal, en doorgeven.. die houden het dan in de gaten, en wordt er niet naar omgekeken zijn ze vaak ook niet meer welkom.
Maar ook ik zou zeer zeker niet zomaar mijn kindje laten duwen of slaan hoor..
zou daar dus zeker die kids ook op hebben aangesproken.
Je hoeft je natuurlijk niet te schamen voor het cb.. alles kan gebeuren..
ze kunnen ook zo per ongeluk een keer vallen hoor!

succes ermee

Ben je betoeterd! Je hebt het prima gedaan. Ik word zo boos als ik dit lees! Ik zou me echt moeten inhouden om die andere kinderen geen draai om hun oren te geven. Ik zou echt compleet uit m'n dak gaan!

Wat dat betreft was het vroeger beter. Dan kreeg je gewoon van 'de buurman' een draai om je oren als je wat uitgevreten had. En als ze er dan thuis van hoorden kon je er nog een krijgen. Ik ben tegen slaan, maar dit is natuurlijk belachelijk.

Als Lotte een ander kind zo te grazen zou nemen zou ik haar echt hard aanpakken. Asociaal gedrag wordt niet geduld! Ik zei gisteren nog tegen mijn man (wij wonen in de stad en ze hebben dit weekend ons  emaille huisnummerbordje gestolen...) dat ze alle asociale mensen maar naar Antartica moeten verbannen. Is het probleem van de overbevolking gelijk opgelost...
Het mag duidelijk zijn dat ik voor de opvoedkampen van Balkenende ben. Hahaha. Opsluiten die lijpo's!

Groetjes, Marisa

Wat een ASO's zeg! Mijn bloeddruk schiet omhoog als ik dit zo lees!  
Wat erg voor je zoontje zeg, arme ziel!  Dat die ouders er niks van zeggen snap ik  totaal niet, je  moet dat kind toch leren dat zulke dingen gewoon niet getolereerd worden!  Sorry maar ik vind het knap dat je je nog hebt kunnen inhouden want ik zou dat kind volgens mijn een knal geven! (ik ben nogal opvliegerig, zero tolerance!!!)

Ahh wat een erg verhaal, wat zielig voor je zoontje! Ik zit hier echt heel erg geschokken te lezen, kan me bijna niet  voorstellen hoe boos je dan wel niet wordt. Zo een kleintje van 1 schoppen en slaan, onvoorstelbaar. Die kleintjes zijn nog zo lief en onschuldig, die doen nog geen vlieg kwaad. Echt, ik krijg er tranen van in mijn ogen als ik eraan denk. Ik hoop niet dat hij er nachtmerries aan overhoudt, dat zou helemaal rot zijn. Het is nu ook zo moeilijk uit te leggen, daar is hij dan nog net te klein voor.
Zoals anderen ook al zeiden denk ik dat je nog heel beschaafd bent gebleven. Geloof me, ik had die kinderen toch stevig aangepakt denk ik, misschien dat ik ze van woede zelfs wel een tik zou hebben gegeven  (daarmee waarschijnlijk wel een reactie met de ouders forcerend) die jongens verdienen echt een stevige aanpak. Ik ben normaal echt niet zo fysiek en hou helemaal niet van slaan, maar of ik me nu in had kunnen houden? Het gaat toch om je kind en dan doe je weleens rare dingen.
Maar die ouders! Dat die niets zeiden! Kun je nagaan wat voor gezinnen dat zijn. Ontzettend asociaal, dat zijn echt de tokkies van de toekomst. Ze vinden het waarschijnlijk allemaal nog normaal ook en zouden boos op JOU zijn geworden omdat je iets over hun kind zegt. Met dat soort lui kan je echt niet normaal praten. Mijn vader had laatst ook zoiets op zijn werk. Hij werkt als kok op een biologische boerderij en daar is een soort klein kinderboerderijtje bij. Nu was daar een jongetje de hele tijd een geitje aan het treiteren (wil je kind trouwens niet met een geit vergelijken hoor  en die ouders zeiden er niets van. Hij was echt heel vervelend en op een gegeven moment was er een andere man (niet de vader) die tegen dat jongetje zei dat hij er eens mee op moest houden. Nou toen zei die vader van dat jongetje wel wat hoor! Hij sprong over een paar tafels heen en nam die andere man te grazen. Het werd dus een vechtpartij in een kinderboerderijtje... Kun je nagaan hoe die ouders denken! Je kind mag best dieren mishandelen maar als iemand er wat van zegt kan ie een knal krijgen! Dat is gewoon pure dommigheid.
Kortom, volgens mij heb je hartstikke goed gehandeld, meer had je toch niet kunnen doen. Nu maar zorgen en hopen dat je zoontje er zo goed mogelijk uit komt. Je zou eventueel nog een klachtenbrief naar de speeltuin kunnen sturen, dan ben je in ieder geval je verhaal kwijt en weten ze ervan.
Oja, en over het cb zou ik me geen zorgen maken. Als ze er al wat van zeggen kun je gewoon uitleggen wat er gebeurd is. Dit heeft helemaal niets met leeftijd te maken!

Liefs Sarah

Hoi hoi

Hartstikke bedankt voor de lieve reacties!
Ik begon zo aan mezelf te twijfelen.
Iedereen keek, niemand zei wat, "rot"ventjes gaan
gewoon verder hun gang.
Ik heb mezelf nooit als tienermoeder gevoeld oid hahaha.
Ik vond dat ik alles prima in orde had en heb!!
Maar op dat moment voelde ik me zo klein!
Ik wist gewoon niet wat ik moest doen,
wat nog kon tegenwoordig zeg maar.
Ik geef (nog) geen tikken, is nu nog niet nodig.
Maar wat kriebelde mijn handen om die mannekes
eens stevig bij de arm te pakken.
Wat dat betreft vind ik dat een tik/ draai om de oren
geen kwaad kan.
In elk geval, Thijs is een nacht wakker geweest,
maar afgelopen nacht sliep ie weer goed.
Dat klachtenformulier vind ik ook echt wel een goede tip!
Als ik er weer aan denk, wordt ik weer zo boos,
onvoorstelbaar, haha.
Zal eens gaan zoeken naar de site.
Ik laat het nog wel weten..

Groetjes en bedankt!

Terug
Bovenaan