Opvoeren BV?

Hallo dames,

Vraagje: ik kolf alle voedingen voor onze zoon (4 weken) en ik merk dat sinds een paar dagen dat de melkproductie terugloopt, ik kolf steeds kleinere hoeveelheden (nog wel 6 keer per dag, zoals altijd). Terwijl Christian juist grotere porties nodig heeft...
Weet iemand waar het aan kan liggen? Tips om weer meer melkproductie te krijgen? Helpt het om tijdelijk vaker te kolven?
Ik wil graag het gebruik van KV zo lang mogelijk uit stellen...

Groetjes, Karin
Mama van Christian (17-02-2007)

het kan zijn dat je al een beetje in de regeldagen zit. Je doet wat meer en daardoor loopt je voeding soms wat terug.
Probeer je rust te nemen, drink genoeg en ga gewoon wat vaker kolven.
Als je kindje aan de borst drinkt, zou hij nu ook wat vaker willen drinken, vaker aanbieden helpt dan, vaker kolven ook.
kolf gewoon even een paar dagen een keer of 2 a 3 extra en je zult zien dat je weer meer aan gaat maken.
Succes ermee. groetjes Martine

Als je tussendoor kolft dan bouw je de productie op je kan dan korter kolven maar vaker op en dag. Dat hielp mij goed. Ons dochtertje dronk gewoon de borst maar ik had erg veel moeite met kolven en kolfde daarom meerder keren op een dag korter dan bv 2x lang.

Heb je wel een toeschietreflex als dat niet zo is kan je bij de huisarts neusspray halen omdat op te wekken dat hielp mij enorm.

succes

quote: Karin7926 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('17-03-2007 17:55:33'));

Hallo dames,

Vraagje: ik kolf alle voedingen voor onze zoon (4 weken) en ik merk dat sinds een paar dagen dat de melkproductie terugloopt, ik kolf steeds kleinere hoeveelheden (nog wel 6 keer per dag, zoals altijd). Terwijl Christian juist grotere porties nodig heeft...
Weet iemand waar het aan kan liggen? Tips om weer meer melkproductie te krijgen? Helpt het om tijdelijk vaker te kolven?
Ik wil graag het gebruik van KV zo lang mogelijk uit stellen...

Groetjes, Karin
Mama van Christian (17-02-2007)

Hai Karin,

Vrij normaal hoor! Als Christian wel live aan de borst zou drinken, had je er al een paar keer regeldagen opzitten... tijdens regeldagen wil hij vaker aan de borst, hierdoor schroeft hij de productie op (hij wordt groter, dus kan meer melk gebruiken)

Met kolven zal jij moeten zorgen dat er regelmatig regeldagen zijn, vaak duren deze regeldagen met kolven wel wat langer dan met live voeden, maar het is zeker goed te doen. Reken alleen wel op een regelweek... ipv een enkele dag of enkele daagjes. Probeer twee keer zo vaak te kolven als normaal. Eerst lijkt er alsof er nog minder uitkomt dan anders, maar daar moet je niet van schrikken hoor!! Je lichaam heeft even tijd nodig om zich aan te passen.

De neusspray is een goede tip, hij heet syntocinonspray en wekt de TSR stukken makkelijker op. Vaak eerste paar keer nog even wennen, (eerste paar keer deed de spray bij mij nog weinig) maar daarna merk je de werking zeker wel.

Kijk anders ook even op het kolfgedeelte van http://www.borstvoedingsforum.nl daar zitten meer dames die fulltime kolven!

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Hoe weet ik of die toeschietreflex goed is???
Zodra ik de kolf "aansluit", begint er al melk te druppelen, dus ik heb altijd het idee gehad dat het wel goed zat...

Groetjes, Karin

Hai Karin,

Voor iedereen voelt de toeschietreflex anders (gevoel is immers lastig te beschrijven) maar ik voelde in het begin speldenprikken in mijn "vrije" tepel, tegenwoordig als tinteling. Vaak zwelt mijn tepel dan ook wat op.

De tepel waaraan gedronken of gekolfd wordt, voel ik het vaak niet. Tijdens kolven zie ik er dan echt straaltjes uitspuiten, ook als ik kolf uit zet, komt er nog spontaan melk uit.

Meestal als je "maar" tien of twintig cc kolft, heb je niet echt een TSR gehad. Dan kan de neusspray echt uitkomst bieden.

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Bedankt allemaal!
Ik heb 2 dagen 8-9 keer gekolfd en nu is de productie weer helemaal op peil! Vanochtend zelfs 220 cc in 15 min.. Terwijl Christian maar 120 cc per voeding drinkt, ha, ha!
Voorlopig dus nog geen KV, maar puur mama!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (5 weken)

Terug
Bovenaan