Opvoeren hoeveelheid voeding

Mijn zoontje van bijna 4 weken loopt wat achter in de hoeveelheid voeding. Hij gebruikt 6 tot 9 voedingen per dag, maar meer dan een gemiddelde 100cc per fles eet hij niet. Sporadisch drinkt hij wel eens 110 of 120, maar dat is dan ook echt het maximum.
Wanneer hij minder drinkt dan 100cc komt hij uiteraard ook vaker om eten en heeft dus per dag meer voeding nodig. Nu vind ik dat niet zo heel erg, maar als hij maar om 6 voedingen komt, dan drinkt hij per fles ook soms maar net 80 of 90.
We gebruiken Avent-flessen met speentje 2 omdat het met speentje 1 vreselijk lang duurde eer hij een flesje leeg had. Misschien ligt het daaraan?

Hij knabbelt vaak meer aan de speen, dan dat hij echt drinkt.

Als hij na het eten weer op bed ligt, is hij vaak nog heel lang onrustig. Armen zwaaien, huilerig (ook huilen in z'n slaap), niet willen slapen, tig keer z'n tut in en uit de mond, etc. Tegen de tijd dat hij dan eindelijk slaapt, is het weer bijna etenstijd en wordt hij automatisch wakker omdat hij honger heeft.

Heeft iemand een goede tip om de hoeveelheid voeding per fles op te bouwen?

En is er een truc om hem meer ontspannen te maken, zodat hij beter slaapt (vooral overdag is hij heel huilerig)?

Groetjes
Barbara
 
loopt achter? wie zegt dat? mijn zoontje van 10 weken krijgt 6 voedingen van 130 cc en cb zegt dat dat prima is, misschien denk je dat het honger is maar zijn het krampjes?

ik zou het nog eens navragen..
 
Ik heb mijn beide dochters om dezelfde reden ingebakerd. Mijn jongste is nu 7 maanden en bij haar doe ik dit nog steeds. Ze eet beter en slaapt beter. Misschien een tip ??

Sas, moeder van 2 dochters 2 en 7 mnd
 
Het kan zijn dat ze de voeding niet lekker vind/niet kan verdragen. Mijn zoontje had in het begin hetzelfde probleem. De avent flessen en spenen zijn top wat betreft anti kram en zo. Maar een kleintje moet er behoorlijk hard op zuigen. Ik heb het zo gedaan. Ik heb de voedingen half om half gedaan. 1 voeding met een 'normale fles' met bibi speen (3 standen vanaf 1 dag, op S de kleinste stand). De volgende voeding weer met de Avent fles, dan weer de bibi fles, en zo langzaam afbouwen naar alleen avent fles. Bij mij werkte het prima. Het nadeel van de bibi speen is dat het soms te snel gaat en dat ze dus binnen 10 min al klaar zijn. Een speen luste die van mij ook niet, hij sabbelde er 3 keer op en gooide hem dan uit zijn mond. Ik ben ermee gestopt om de speen te geven. Af en toe probeer ik het nog, maar hij vind het nog steeds niks (4maanden is hij nu). Ze moeten ook vaak wennen aan een vol gevoel, 4 weken is natuurlijk nog erg jong.
Dus even samengevat.
Andere voeding? bijv. Friso comfort tegen krampjes en verstopping en spugen (hielp bij mij goed).
Wisselen met fles en soort speen.
Ik hoop dat het lukt.
 
Hoi Barbara,

Ik ken dit verhaal helemaal. Onze dochter is 5 weken en doet precies hetzelfde. Je moet je alleen niet zo focussen op folders en boeken die zeggen dat ze zoveel moeten drinken. Die van mij komt 7-8 keer en drinkt ook 100-120 leeg. En hier wordt helemaal niks over gezegd bij het C-buro. Ga met drinken gewoon op je gevoel af.

gr karin
 
Bedankt voor de reacties.
Waaraan herken ik krampjes? Ons is vertelt dat hij dan onafgebroken hard krijst en z'n beentje optrekt. Krijsen doet hij wel, maar niet constant en z'n beentjes trekt hij niet steeds op. Dus of het echt krampjes zijn weet ik niet.

Het is meer dat hij steeds wakker schrikt. Vaak door z'n eigen reflexen.
Dit is tenminste wat ik zelf kan constateren. Daardoor slaapt hij steeds hele korte stukjes en raakt zo oververmoeid dat hij helemaal niet meer kan slapen. Tutten wil wel even helpen, maar vaak maar een paar minuten.

Inbakeren hebben we wel aan gedacht, maar daar durf ik niet goed aan te beginnen. Mag dat al bij baby's van 4 wkn oud?
 
Inbakeren moet je nooit zomaar doen. Je moet dat echt leren. Als je het namelijk verkeerd doet bestaat er het risico dat het kind stikt in de doeken. Er schijnen speciale avonden voor te zijn. Informeer bij je huisarts of je verloskundige.
 
Inbakeren mag wel, mits je weet hoe. Je neemt een doek van 70 bij 70 cm en legt je baby met zijn hoofdje in een punt. Dan sla je eerst de ene kant strak over hem heen en dan de andere kant. Vervolgens de punt over zijn voetjes. Dit kan geen kwaad en al vanaf dag 1 te doen.
 
Terug
Bovenaan