Opvolgmelk of gewone melk?

<p>Mijn zoontje wordt volgende week 1 jaar, nu lees ik verschillende verhalen m.b.t opvolgmelk.</p><p>Sommige zeggen dat je ook gewone melk mag geven.</p><p>Maar wat is beter?</p>
 
Hier vanaf 12 maanden in de ochtend en middag gewone melk bij de boterham. Ik heb tot 14 maanden nog wel een flesje opvolgmelk (gewoon nummer 3) gegeven voor het slapen gaan omdat mn dochter gewone melk nog niet zo goed dronk. En ik vond het voor de nacht nog wel fijn als ze een flesje dronk.
Vanaf 14 maanden nooit geen opvolgmelk meer gegeven. Ik vind opvolgmelk vansf 1 jaar gewoon onzin. Dat is puur marketing en dat hebben ze echt niet meer nodig. Als ze een beetje gewone melk drinken op de dag en wat yoghurt ofzo is dat prima qua zuivel! 
Ik werk op een kinderdagverblijf en vanaf 12-14 maanden krijgt geen enkel kind meer bij ons opvolgmelk. Wat ouders thuis doen moeten ze natuurlijk zelf weten
 
Hier vanaf 12 maanden in de ochtend en middag gewone melk bij de boterham. Ik heb tot 14 maanden nog wel een flesje opvolgmelk (gewoon nummer 3) gegeven voor het slapen gaan omdat mn dochter gewone melk nog niet zo goed dronk. En ik vond het voor de nacht nog wel fijn als ze een flesje dronk.
Vanaf 14 maanden nooit geen opvolgmelk meer gegeven. Ik vind opvolgmelk vansf 1 jaar gewoon onzin. Dat is puur marketing en dat hebben ze echt niet meer nodig. Als ze een beetje gewone melk drinken op de dag en wat yoghurt ofzo is dat prima qua zuivel! 
Ik werk op een kinderdagverblijf en vanaf 12-14 maanden krijgt geen enkel kind meer bij ons opvolgmelk. Wat ouders thuis doen moeten ze natuurlijk zelf weten
 
Mijn kindjes krijgen een combinatie. Mijn zoontje is nu bijna 5 en krijgt nu meestal alleen nog maar gewone melk, soms nog kleutermelk. Hij vindt het lekker. Mijn dochtertje van 1,5 krijgt nog half half. Dreumes/peuter/kleutermelk zit hoger in ijzer tov gewone melk. IJzer is moeilijk voor kleintjes om voldoende van binnen te krijgen, ook als ze goed eten. Ook het vitamine D gehalte is hoger. Dus als je een moeder bent die de druppels weleens vergeet... Zit wel wat hoger in energie. Tja, wat is beter... Ik zou zeggen peutermelk, maar niet dat je het slecht zou doen met gewone melk. 
 
Als je kindje redelijk goed en gevarieerd vast voedsel eet is opvolgmelk niet nodig. Je kunt dan gewone melk geven om in de zuivelbehoefte te voorzien. Eet je kindje nog erg weinig vast voedsel, dan kun je opvolgmelk geven omdat daar meer voedingsstoffen inzitten dan in gewone melk.
 
Wij zijn regelmatig bij de dietiste geweest voor koemelkallergie (ze was ongeveer 1,5 jaar toen het weg was), maar zij vertelde ons dat er extra vitamimen en calcium in de peuteropvolg melk zit. Niet van die oplospoeder zoals je dat nu geeft, maar gewoon van die pakken van nutrilon bijvoorbeeld. Tot 2 jaar adviseerde ze dit, daarna mocht het gewoon melk zijn.
 
Terug
Bovenaan