opwarmen van moedermelk

hoi
ik kolf de moedermelk een keer per dag af zodat mijn man savonds een flesje kan geven.
we geven haar melk wanneer ze honger heeft en dat zijn nog niet echt vaste tijden.
het probleem met flesjes is dat je die eerst even moet verwarmen en dat doen we dan in heet water ca 5 min. maar als ze honger heeft wil ze meestal meteen eten.
nou hebben we ook een magnetron, hoelang zet je het daarinom te verwarmen?

Hoi,

Het is niet aan te raden om moedermelk in de magnetron te verwarmen, omdat er dan kans is op verlies van beschermende stoffen en op het ontstaan van hot spots. Meer informatie over het verwarmen van moedermelk kun je vinden op Borstvoeding.com-Opwarmen van moedermelk.

Je geeft aan, dat je een keer per dag melk afkolft. Wordt deze melk diezelfde dag nog aan je kindje gegeven? Want dan zou je kunnen overwegen om de melk zolang buiten de koelkast te bewaren; dat scheelt weer in opwarmtijd. Verse afgekolfde moedermelk waar hygiënisch   mee omgesprongen is, blijft buiten de koelkast bij een temperatuur van 20 graden  6-10 uur goed (VBN-bewaren  en Borstvoeding.com-Bewaarschema).

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hallo,
Ik had begrepen dat je tegenwoordig moedermelk wel in de magnetron mag opwarmen. Het idee erachter zou al achterhaald zijn. Dat is wat ik te horen heb gekregen op het cb en wat ook in het groeiboekje staat.

Hoi,

In tegenstelling tot wat het cb hierover aangeeft en wat er in het groeiboekje staat vermeld, is het zeker niet achterhaald. Dit is wat lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen erover schrijft: Eurolac-Hittebehandeling van mm.

zie ook deze link:

http://home.wanadoo.nl/xkol/gezondheid.html

Maar warm het beslist niet in de magnetron op, dit vernietigt veel belangrijke stoffen waardoor bv organen zich slecht ontwikkelen, en de kans is zeer groot dat de baby ernstig ziek wordt.

quote: danielleierland reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('03-02-2007 13:47:29'));

zie ook deze link:

http://home.wanadoo.nl/xkol/gezondheid.html

Maar warm het beslist niet in de magnetron op, dit vernietigt veel belangrijke stoffen waardoor bv organen zich slecht ontwikkelen, en de kans is zeer groot dat de baby ernstig ziek wordt.

Hoi Danielle,

Ik kan me prima vinden in het eerste gedeelte van deze informatie, namelijk dat er door het opwarmen van moedermelk in de magnetron veel belangrijke stoffen verloren gaan. En dat is natuurlijk erg zonde, want het gaat dan voornamelijk om beschermende stoffen. Bij het tweede gedeelte van de informatie heb ik echter ernstige twijfels. Al wordt moedermelk behoorlijk verhit, dan nog blijft de melk gewoon voedzaam en is het te prefereren boven kunstmatige zuigelingenvoeding.

Hoi,

Ik kan me voorstellen, dat dit misschien frustrerend voor je kan zijn. Het afkolven kan best een intensieve klus zijn en jouw melk is gewoon heel waardevol.

Van de groeiboekjes zullen er vast verschillende versies in omloop zijn. In het oude groeiboekje vond ik wel de juiste informatie over dit onderwerp terug, maar hoe dat met de nieuwe zit, weet ik eigenlijk niet. M.b.t. consultatiebureau's is het denk ik goed om te weten, dat de medewerkers van heel veel verschillende dingen iets af moeten weten. Borstvoeding is daar helaas vaak maar een heel klein onderdeel van. Je zou het eens kunnen voorleggen aan je consultatiebureau? Neem de informatie van de eerdergenoemde links gerust hierin mee.

Terug
Bovenaan