opzettelijk stuk maken

Hallo allemaal,

Ik heb een dochter van 3 (wordt deze zondag 3) en ze lijkt het leuk te vinden om dingen kapot te maken. Ze scheurt boeken kapot, of de bladen uit haar boeken, ze verfrommelt papieren, ze lijkt het leuk te vinden om te testen hoe lang het duurt voor er iets stuk gaat. Zo stond ze gisteren op een lege fles ketchup te springen en vanmorgen ging ze op een plastic beker staan zodat die brak. Dat was haar beker om mee in het bad te spelen. Waarom ze het doet, weet ik niet. Soms heeft ze hetzelfde met iemand pijn doen, dan zegt ze doodleuk: pijn doen, en dan steekt ze je met een vork of zo. Ja, leuk is dus anders. Hebben al vanalles geprobeerd, time out, boos worden,negeren.

Alle tips zijn welkom!

Groetjes,
Nina
 
Hoi,

ik kan me voorstellen dat het vervelend is. Mijn dochter gooit met dingen. Als ze boos is maar ook omdat ze het zat is. En soms gooit ze het ook naar mij. Het enige waardoor het minder wordt is concequent blijven straffen als ze het doet. (time-out etc) Bij ons is de Time-out op de gang. Ook als ze me opzettelijk slaat hup naar de gang. Vaak begrijpt ze al dat ze fout is op het moment dat ik zeg dat ze naar de gang moet maar ze moet toch. En dan komt er daarna een sorry mam en een kus.
Wat je zelf dus nodig hebt is geduld om concequent te blijven.
Succes!
groetjes
Desi
 
mijn dochtertje scheurt ook graag leesboekjes. ik probeer haar elke keer uit te leggen dat als het kapot gaat je het moet weggooien. dit laat ik haar zelf doen en ze krijgt er geen nieuwe voor terug.
Ze heeft me een keer heel hard geknepen, toen kneep ik haar terug en ze keek erg bedroefd, toen heb ik uitgelegd dat,dat dus ook bij mama pijn doet. 9 van de 10 keer gaat ze gelijk naar de gang, boos zijn en gillen, spullen scheuren of kapot gooien wordt absoluut niet getolereerd.
Ze heeft nu speciaal papier die ze mag scheuren en in knippen, dat mag ze zoveel doen als ze wil. Verder laat ik haar vaak torentjes bouwen van duplo en houtenblokjes, die mag ze ook omgooien zo vaak en zo hard als ze wil. Ze moet het wél daarna opruimen. Als ze iets per ongeluk kapot maakt, word ik vooral niet boos, rustig blijven, uitleggen dat het kan gebeuren en het een ongelukje is. ze komt het ook vertellen als iets per ongeluk gebeurt.
Goed gedrag zoals het spelen met eigen papier en het opruimen van de blokjes prijs ik constant de hemel in. wat goed! gewéldig! wauwwww, heb jij dat helemaal zelf gedaan! vooral erg overdrijven, erg positief reageren. Nou dat vind ze helemaal geweldig.
 
hay hay ik denk dat dit gewoon een fase is van uitproberen en dat het er gewoon bijhoort,ze wil weten hoe ver ze kan gaan en of jou reactie consequent blijft.ik zou het oplossen op jou manier maar ik denk dat kort reageren van "nee" en daarna negeren het beste helpt!!ik heb er 1 van bijna 2 die het ook doet en vooral dingen gooit!ik denk dat het vanzelf over gaat als de lol er af is!!succes!
 
Terug
Bovenaan