Organisatie met 2 kids onder de 1,5 jaar

<p>Wie heeft er tips voor ons. Hoe organiseer je alles met 2 jonge kids. Ik zou het echt even niet weten. </p><p>We hebben een dochtertje van 15 maanden en een dochtertje van 1 week oud. <br />De jongste vraagt heel veel tijd met voeden. Ik geef haar borstvoeding en ze is wel een half uur aan 1 borst aan het drinken. Dan een biertje laten en de andere aanbieden. Vaak wil ze die dan niet. Wanneer ik haar dan bijna in slaap heb en in bed wil leggen wil ze toch nog drinken. Hierdoor ben ik steeds 1,5 uur minstens bezig met haar. Dan wil/miet ik ook nog rusten overdag want anders red ik het niet, maar kom hier amper aan toe. <br /><br /></p><p>mijn man zorgt nu voor onze oudste dochter, maar hij moet in januari weer aan het werk. Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet organiseren. Wie heeft er tips voor ons?</p><p>Groetjes superjuffie </p><p> </p>

Hier zat er 21 maanden leeftijdsverschil tussen mn dochters. Dat is toch wel weer heel anders als bij jou... ik vond het al super pittig, met maar 15 maanden leeftijdsverschil snap ik dat je het echt even niet weet...

Ik heb bewust gekozen voor flesvoeding bij de tweede. Borstvoedings lukte bij de eerste niet goed en ik ging er zelf aan onderdoor, dus besloten bij nummer 2 gelijk aan flesvoeding te beginnen. Dat gaf al een hoop rust. Kost toch veel minder energie en tijd dan de borst. Maar ik begrijp ook zeker dat je voor borstvoeding kiest en er nu een weg in moet vinden...

Overdag zelf rusten of slapen? Dat lukt gewoon bijna nooit meer met 2 kinderen helaas. Af en toe een zeldzaam moment dat ze allebei een half uur/uur tegelijk slapen en dan deed ik even een powernapje, maar echt naar bed gaan overdag en 2 uur lang bijslapen is voorbij.

Ik ging s avonds vaak vroeg erin. Niet gezellig, maar wel heel erg nodig de eerste 3 maanden sowieso.
In de ochtend sta ik altijd om 6.00/6.30 op, nu nog steeds (ze zijn nu 3 jaar en 16 maanden oud)
Als ik maar een kwartiertje heb voordat de kinderen wakker worden, ben ik al blij. Gauw aankleden, en wat dingetjes voorbereiden voor de dag. Elke avond zet ik ook al alles klaar voor de volgende dag. Ik ga naar bed in een opgeruimd huis zodat er geen werk op me ligt te wachten de volgende dag.

Overdag? Dat is soms overleven, zeker die eerste maanden. Helaas betekent dat toch echt vaker de baby weg leggen en iets met de oudste doen. De baby thuis voeden en dan op pad gaan. De baby slaapt dan maar in de wagen/maxi cosi en zo is de oudste de deur even uit.

Verder moet je echt in een nieuwe ritme komen. Dat komt goed, maar daar moet je je weg in vinden. Dat lukt je, in de loop van de tijd! Veel succes!! Je vindt vanzelf je weg en het wordt makkelijker!

En ja, er zijn dagen dat NIKS lukt, de kinderen almaar huilen, jijzelf ook alleen maar kunt huilen en je huis een bende is! Dagen dat je compleet gesloopt bent en zó moe! Je snakt ernaar eens langer dan 2-3 uurtjes achter elkaar te slapen, en daarnaast is de oudste alweer om 6.00 uitgeslapen dus uitslapen is voor jou ook verleden tijd!

Het is keihard werken, maar uiteindelijk is het het allemaal waard! Nu mn dochters 3 en 16 maanden zijn, is er zó veel meer rust in huis en is het vooral veel genieten! Maar de eerste maanden is het echt wel afzien soms ja. Het hoort er helaas ook allemaal bij, maar uiteindelijk overleef je het en wordt het elke dag iets makkelijker!

Mijn kinderen schelen 16 maanden, de jongste is nu 4 maanden. De eerste weken wilde hij ook vaak en lang drinken. Maar z'n broer heeft daar nooit een probleem van gemaakt. Hij ging gewoon spelen of kwam ernaast zitten. Dan vertelde ik wat er gebeurde, baby drinkt melkje bij mama. Dat vond hij super interessant. Ik zorgde wel altijd dat er een volle beker drinken en een snackje stond. Niks onhandiger dan een dorstige dreumes tijdens het voeden.
Verder moet je idd gewoon even je weg vinden. Wat ik in het begin super lastig vond, draai ik nu m'n hand niet meer voor om. Ik moet wel zeggen dat ik bijna alles alleen doe. M'n man heeft een eigen zaak en neemt in deze rare tijd alles aan, dus komt vaak pas thuis als de jongens slapen. 
Tijd voor de oudste is ook heel belangrijk en ook dat kan echt makkelijk. Wij gaan vanaf het begin naar de speeltuin of fietsen op z'n karretje met de baby in de draagzak. Ik m'n handen vrij, baby slaapt en grote broer alle aandacht.
Verder moeten ze gewoon allebei wel eens even wachten. Als je dingen voor probeert te werken scheelt dat al een hoop. Snel een boterham smeren en de oudste laten eten terwijl de jongste drinkt bijvoorbeeld.
En uitrusten... Tja... De donkere kringen onder m'n ogen zeggen genoeg, haha! Misschien over een jaar ofzo als ze allebei doorslapen... 

Terug
Bovenaan