Orthica Prena Fem: teveel foliumzuur?

<p>Hi allemaal, is er hier iemand die ook Orthica Prena Fem slikt tijdens de zwangerschap?</p><p>Er staat op een flesje vermeld dat je tijdens zwangerschap 2 pillen moet slikken, maar nu zie ik dat dit dan gaat om in totaal 800 mcg foliumzuur. Online lees ik dat 400 aanbevolen word. Is dit dan niet veel te veel plus is het schadelijk?</p><p>Ik ben overigens 9 weken dus ik stel de vraag wellicht laat, maar kan nergens een topic hierover vinden, vandaar...</p>

Ik zag toevallig afgelopen week een programma op tv over vitaminepillen en dan ook van dat merk. Orthica vind dat je als persoon te weinig vitamines in je lichaam hebt en daarom doen ze er zoveel in. Dit bleek helemaal niet zo te zijn, dus het is niet nodig om de dubbele hoeveelheid in te nemen. Zou gewoon dan 1 pil innemen. Of het kwaad kan als je teveel foliumzuur binnenkrijgt durf ik niet te zeggen maar zou het er niet op gokken. 

Een teveel aan foliumzuur uit supplementen kan een vitamine B12 tekort maskeren. Dit geldt dus alleen voor supplementen en niet voor foliumzuur uit gewone voedingsmiddelen (zonder toegevoegd foliumzuur). De veilige bovengrens is 1000 mcg.

Miin gynocoloog adviseerde me om vanaf week 6 800mg foliumzuur te slikken, dus ik neem zelf ook 2 pillen. Verder heb ik geen onderzoek gedaan dus ik ga alleen op haar advies af

Bedankt voor jullie reacties. Ik wil hier toch even op terugkomen.
Ik ben even diep gedoken in verschillende studies die zijn gedaan in de afgelopen jaren, voornamelijk Engelstalige onderzoeken, en daaruit komt toch een lichte verhoging op kans op kanker naar voren. Bv uit een Noors onderzoek uit, ik geloof, 2007 kwam naar voren dat mensen die 800mcg namen voor een 3 jaar, dat die groep 2% meer gevallen van kanker hadden dan een andere groep.
vind het erg vreemd dat hier in NL bijna niks over te vinden is. Ik ben direct teruggegaan naar 400 mcg en wil na mijn echo in de 11e week zelfs stoppen. Ik schrik hier van!

Terug
Bovenaan