oud

Hoi dames,
Ik weet niet of dit berichtje op het juiste forum staat maar ik probeer het toch maar.
Ik ben 36 jaar en heb een zoontje van 8 maanden. Ik begin er langzaam over te denken dat een tweede toch wel erg leuk zou zijn. We zaten er over te denken om volgend jaar weer te proberen. Ik weet dat ik al wat ouder was toen ik de eerste keer zwanger was, maar toen leek het geen probleem. Nu kijk ik er toch wel een beetje tegenaan. Bang dat het een zware zwangerschap word, dat er iets misgaat, etc.
Heeft iemand ervaring met zwangerschap op latere leeftijd??
Ik hoor het graag. Alvast bedankt en groetjes
 
hallo anoniem,ik ben zwanger van mijn derde en ben 37 jaar.de zwangerschap is iets zwaarder als je ouder bent .je moet iets meer rusten.maar het is zeker wel te doen hoor.niet 1 zwangerschap is gelijk natuurlijk.mijn laatste zwangewrschap was hiervoor 5 jaar geleden dus mijn andere twee zijn al wat ouder.dus als hun s,middags naar school gaan ga ik rusten op die manier is het zeker wel te doen .ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal.groetjes dec moeder gea.
 
Hoi,
Ik ben vorige week 39 geworden en morgen wordt ik moeder van mijn 4e kind (wordt ingeleid vandaar..) Ik vond deze laatste zwangerschap wel een stuk zwaarder dan de vorige, maar ik weet niet of dat alleen komt door mijn leeftijd. Ik heb namelijk ook nog een kindje van 15 maanden en een van 2,5 jaar, dus ik vermoed dat ik daar meer "last" van heb gehad dan van mijn leeftijd. Gelukkig slapen ze allebei tussen de middag nog dus dan rust ik ook. Een groot nadeel vond ik wel dat de risico's toch wel groter zijn. Wij hebben een triple test en een vruchtwaterpunctie laten doen en de uitslag was gelukkig goed, maar de weken dat je op die uitslag wacht vond ik een ware hel.
Wat ik wel fantastisch vind is om te zien hoeveel plezier de kinderen met elkaar maken. De (tot nu toe dan nog) jongste twee kunnen echt al heel leuk met elkaar spelen (en soms ook ruzie maken natuurlijk).
Veel succes met de beslissing
 
Hoi anoniem,

Ben 37 jaar en zwanger van de eerste. Ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Maar zolang jouw gevoel zegt dat je het graag wil moet je het doen. Iedere zwangerschap is anders en je kan ook op je 25e een zware zwangerschap hebben. Op latere leeftijd heb je wel iets meer risico maar er zijn zoveel vrouwen bij wie het goed is gegaan dus blijf daar positief over denken. Moet je wel eerlijk zeggen dat mijn eerste zwangerschap eindigde in een miskraam maar dat komt bij jongere vrouwen ook voor. Misschien procentueel iets minder bij jongere vrouwen maar mij is verteld in het ziekenhuis dat een miskraam bij 1 op de 5 vrouwen voorkomt. Was overigens na 3 maanden weer zwanger dus zit nu nog in de onzekere periode. Heel veel succes en doe wat je hart je ingeeft. Groetjes!!!
 
Hoi,

Ik ben nu ruim 40 weken zwanger van mijn 2e kindje en 36 jaar. Mijn eerste zwangerschap (2 jaar geleden) was een drama, veel voorweeen, harde buiken en ziekenhuisbezoekjes. Deze zwangerschap was echt anders. Veel minder zwaar en ik ben tot het einde op de been gebleven. Nu alleen nog de laatste loodjes en die wegen bij iedereen zwaar volgens mij. Maar ik geef Joke hierboven gelijk: als je al een kindje hebt rondlopen (rondkruipen in ons geval) dan maakt dat het al wel een stuk zwaarder. Het getil met je kind is zwaar en rust nemen wanneer het jou het beste uitkomt lukt ook niet altijd! Maar ik denk dat het dus niet zoveel verschilt of je nu 20 bent of eind 30. Elke zwangerschap is verschillend en kan dus zwaarder of minder zwaar uitvallen!

Succes met je beslissing,
Femke
 
Hoi,

Ik ben 36 jaar en zwanger van de 1e. Nu 12 weken. Ik voel me super goed en heb nergens last van gehad tot nu toe. Heb verschillende onderzoeken gehad in ziekenhuis en wat extra echo's en alles ziet er perfect uit.

Hoop dat je iets aan de reacties hebt.

Succes!!

Smargje
 
Hoi,
ik ben 38 jaar en zwanger van de 3e. Op zich voel ik mij heel goed en zeker beter dan de 1e zwangerschap!(toen was ik 9 maanden lang misselijk). De 2e en 3e (tot nu toe) gaan redelijk goed op de gebruikelijke kwaaltjes na. Alleen is het inderdaad zwaarder nu er kinderen rondlopen in huis, maar daarbij maakt leeftijd van de moeder volgens mij niet uit.
Voordat ik zwanger werd hebben we het wel uitgebreid over prenatale diagnostiek gehad. Ik heb een vlokkentest laten doen (gelukkig een goede uitslag). De ingreep viel mee, maar het wachten op de uitslag is buitengewoon vervelend.
Nou hoop dat je wat aan de reacties hebt, succes met het beslissen!
Bernadette
 
Terug
Bovenaan