ouderlijk gezag aanvragen

hoi

ik zit met de vraag tot wanneer je ouderlijk gezag kunt aanvragen,
is dat tot de 18 jaar van de kleine?
ik heb het gezocht maar kan het niet vinden wel welke eisen enzo eraan verbonden zijn maar niet of je het binnen een bepaald tijdbestek moet aanvragen.
heeft iemand hier ervaring mee?

dan hoor ik het graag

groetjes josje
 
Hai Josje,

Ik heb hier geen ervaring mee maar heb ook even gezocht. Het is inderdaad zo dat je dit kunt doen tot de 18de verjaardag van de kleine. Dit staat op de site rechtspraak.nl.  Via deze  link  (is wel van de rechtbank utrecht) kom je op een pagina 'gezamelijk ouderlijk gezag  en onderbewindstelling'   Als je dan in de tekst op aanvraagformulier klikt krijg je het formulier en daar zit ook nog uitleg over voorwaarden, legitimatie en toelichting bij. Hierin wordt nergens gesproken over dat het binnen een bepaalde termijn moet, alleen dat je het kunt aanvragen voor minderjarigen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! En anders zou ik de rechtbank bij jou in de buurt eens bellen.

Groetjes Wilma
 
Hoi,

Gezamelijk ouderlijk gezag kun je idd aanvragen tot 18jr, samen met de vader of iemand naar vrije keus bijv een moeder of zus als de vader afwezig is,,
Het gaat via rechtbank district dus woon je a'dam moet je daar zijn, weet je niet waar je onder valt kun je gewoon even bellen naar de dichtstbijzijnde en die kunnen je vertellen waar je onder valt.
Je kunt ook bellen om informatie en aanvraag papieren thuis te krijgen,, je zult onder andere naar de gemeente moet voor de geboorteakte en recent uitreksel van het bevolkingsregister enz.
De aantekening in het gezagsregister is meestal binnen  10dagen vanaf het moment van aanvragen!

Veel succes Gr MJ
 
De papieren om gezag aan te vragen kan je gewoon op het gemeentehuis halen. Het gezag gaat in op de dag dat je de brief ondertekend en verstuurd. Bij ons hadden we ook 2 dagen later de brief in huis dat het gezag geregeld is. Daarna kregen we papieren van de gemeente mat onze zoon zijn sofinr en toen stond daar ook al verwerkt dat wij beide gezag hebben. (wij zijn niet getrouwd, daarom gezamenlijk gezag aangevraagd)
 
Terug
Bovenaan