Ouderschapsverlof later opnemen

Hallo allemaal,

Weet iemand hoe het zit met ouderschapsverlof? Ik heb een zoontje van bijna 6 maanden en na mijn verlof ben ik thuis gaan werken ivm het coronavirus.. maar nu hoorde ik vandaag dat ik volgende week weer naar kantoor moet komen en niet meer thuiswerken.. ik baal hier zo erg van, dan moet ik me zoontje dus ook gaan missen. (Ik werk 4 dagen in de week nu). Op hij gaat 2 dagen naar de opvang en 1 dag past mijn moeder op en 1 dag ben ik er zelf en 1 dag zitten we nu in problemen met opvang.. kan ik nu aan mijn werkgever vragen of ik ouderschapsverlof kan opnemen de komende periode voor 1 dag in de week? Of hoe zit dit in elkaar ? Zou het best fijn vinden momenteel even 3 dagen te werken, of 1 dag thuis maar dit wil mijn werkgever niet..

Ja hoor dat kan. Wel moet je het een bepaalde periode van tevoren aanvragen, dus je hebt kans dat het niet direct vanaf volgende week ingaat. Ook zitten er wel richtlijnen aan vast, dus het is wel goed om je eerst goed in te lezen voor je het aanvraagt. Zodat je goed weet wat je aan wilt vragen. Hoeveel, hoe lang, etc.

Je zou je werkgever de keuze kunnen geven: opnemen van ouderschapsverlof of een dag thuiswerken.

Door het ouderschapsverlof wordt je contract niet aangepast (die uren zijn wel onbetaald vaak) en als je 32 uur werkt zou je 2 jaar lang 1 dag in de week verlof kunnen opnemen.
Dus als dat financieel draagbaar is voor jullie, is dat zeker de moeite waard!

Ja hoor, dat kan! Je kunt ouderschapsverlof opnemen totdat je kindje 8 jaar is.

Bij onze eerste dochter (nu 4 jaar) nooit gebruik van gemaakt, maar nu bij onze tweede dochter neem ik wel ouderschapsverlof op. De uren van mijn eerste dochter heb ik dus ook nog, dus die neem ik nu eerst op.

Je hebt recht op 26x het aantal uren wat je per week werkt.

Je moet het officieel 2 maanden van tevoren aanvragen. Werkgevers doen daar niet altijd moeilijk over, maar dat kan dus wel. 

Als je het (op tijd) aanvraagt dan kan je werkgever het niet weigeren, tenzij hij daar zwaarwegende redenen voor heeft. En die zijn er maar zelden. 

Op de website van de Rijksoverheid lees je er meer over: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof

Zoals hierboven gezegd kan het prima, ik neem ook een paar uur per week op. Het is meestal wel onbetaald. Ik vind dat prima en ook heel logisch. Mijn contracturen blijven staan, maar voor een aantal jaar werk ik iets minder en daarna ga je weer terug naar je oude contracturen. Ideaal.

Ik snap dat je ervan baalt, maar je had het misschien wel een beetje kunnen zien aankomen en besef je ook hoe luxe je het wat dat betreft gehad hebt met je kindje de laatste maanden. Ik snap goed dat je baas niet wilt dat je thuis werkt met je kindje erbij, want 8 a 9 uur werken thuis met een baby...? Ik kan me niet voorstellen dat dat je lukt, en als je kindje ouder wordt en minder slaapt al helemaal niet. Je kan gewoon niet 100% op je werk focussen en al je uren maken met een baby in huis. Het lijkt me wat dat betreft dus heel gezond om weer naar kantoor te gaan, zoals het vroeger ook gewoon ging en gelukkig komt dat weer terug. Ik ben er dolblij om.

Wat ik ook heel fijn vond, omdat de info op de Rijksoverheid best wel 'abstracte hap' voor mij was en bleef, was in gesprek gaan met mijn leidinggevende en vragen opstellen voor de HRM m.b.t. aantal uren en hoe te regelen. Is nu 'n stuk begrijpelijker!

Hoe werk je thuis met een baby die straks nog maar 2 of 1 keer slaapt en de hele dag rondkruipt of loopt, om aandacht vraagt, die even naar buiten moet en alle maaltijden enzo? Mij lukt dat niet met mijn dochter van 1 hoor. Ik krijg er hooguit een uurtje of 4 werk uit, als ik heel erg mijn best doe en dan is dat heel erg druk. 
Dus ik snap het zeker vanuit je werkgever gezien. En je had het inderdaad wel zien aankomen. 4 dagen werken betekent gewoon je kind wat minder zien. Wat voor de een prima is en de ander niet. Maar dan ga je minder werken. Om dat nou op kosten van de baas te doen....Daar kun je inderdaad je ouderschapsverlof voor gebruiken. 

Terug
Bovenaan