Er met je leidinggevende of hr over praten is idd denk ik heel verstandig. Voor mij geldt hetzelde. Mijn verwachting is dat ik hetzelfde werk verricht in 4 dagen ipv 5 als ik straks terug ben van verlof. Dit heeft te maken met het type werk dat ik heb, maar heeft ook te maken met hoe ik in elkaar zit. Ik ben accountmanager en heb als taak klanten blij en tevreden houden of (opnieuw) maken. Dit betekent het hele land doorrijden en daarom ook s avonds wel eens mn mail doornemen, omdat ik dat overdag in de auto niet kan doen. Daarnaast neem ik geen pauzen als ik onderweg ben. Als laatste onthouden mijn klanten echt niet dat maandag mn parttime dag is, dus die zullen mij gewoon bellen. Ik weet dat ik officieel niet hoef op te nemen en ik hoef s avonds mn mail niet door te nemen, maar dat zit niet in mijn aard. Ik heb met deze redenering aangegeven bij mijn leidinggevende dat ik het redelijk vind dat ik 36 uur in 4 dagen ga werken, maar dat dit niet betekent dat ik die 4 dagen ook daadwerkelijk 9 uur achter elkaar werk. Ik heb hier geen enkel weerwoord op gekregen. We hebben afgesproken dat we het zo gaan doen en als 1 van ons beide zich er niet meer prettig bij voelt (ik wil bijvoorbeeld die telefoon echt niet meer opnemen op mn vrije dag en s avonds mail beantwoorden hou ik niet meer vol) we opnieuw kijken hoe verder. Nou weet ik ook wel dat ik bij een bedrijf werk waar thuiswerken en eigen verantwoordelijkheid nemen heel normaal is en er daarom veel flexibiliteit is en dat dat lang niet overal zo is. Toch adviseer ik, praat erover, want wie weet staan ze er open voor. Nee heb je, ja kan je krijgen.
Succes!