Ouderschapsverlof:minder werken, hetzelfde werkdruk

<p>Ik was van plan om ouderschapsverlof te nemen zodat ik 4 dagen in de week ga werken ipv 5 als mijn baby geboren is.<br /><br />Alleen vraag ik mij nou af of het slim is. Mijn werkdruk gaat niet omlaag. Alles wat ik in 40uur deed voor mijn zwangerschap, ga ik straks in 32 moeten doen, aangezien mijn werkgever niemand gaat inhuren om mij te vervangen.<br /><br />Wat is jullie ervaring hiermee geweest?</p>

Dan zou ik er niet aan beginnen. Dan krijg je minder betaald terwijl je het zelfde werk moet doen. Dus waarschijnlijk moet je dan thuis werken om alles toch af te krijgen?
Is er een HR afdeling? Anders zou je het daar eens kunnen bespreken. Want op deze manier heb je er zelf natuurlijk weinig aan.

Lekker makkelijk van je baas om het zo te stellen. Je hebt gewoon recht op ouderschapsverlof en je baas hoeft je inderdaad dan ook maar voor 32 uur te betalen en kan niet verwachten dat je hetzelfde werk af krijgt. Inderdaad eens met HR overleggen want nu vind ik het een beetje bangmakerij zodat jij ervan afziet. Kies voor je kindje en laat je niet gekmaken en dus toch die 5 dagen blijven werken. Ik zou dus zoizo die dag ouderschapsverlof nemen en als het zelfs via HR allemaal moeizaam loopt hebben ze maar de pech dat er werk blijft liggen. Is uiteindelijk hun probleem.

Er met je leidinggevende of hr over praten is idd denk ik heel verstandig. Voor mij geldt hetzelde. Mijn verwachting is dat ik hetzelfde werk verricht in 4 dagen ipv 5 als ik straks terug ben van verlof. Dit heeft te maken met het type werk dat ik heb, maar heeft ook te maken met hoe ik in elkaar zit. Ik ben accountmanager en heb als taak klanten blij en tevreden houden of (opnieuw) maken. Dit betekent het hele land doorrijden en daarom ook s avonds wel eens mn mail doornemen, omdat ik dat overdag in de auto niet kan doen. Daarnaast neem ik geen pauzen als ik onderweg ben. Als laatste onthouden mijn klanten echt niet dat maandag mn parttime dag is, dus die zullen mij gewoon bellen. Ik weet dat ik officieel niet hoef op te nemen en ik hoef s avonds mn mail niet door te nemen, maar dat zit niet in mijn aard. Ik heb met deze redenering aangegeven bij mijn leidinggevende dat ik het redelijk vind dat ik 36 uur in 4 dagen ga werken, maar dat dit niet betekent dat ik die 4 dagen ook daadwerkelijk 9 uur achter elkaar werk. Ik heb hier geen enkel weerwoord op gekregen. We hebben afgesproken dat we het zo gaan doen en als 1 van ons beide zich er niet meer prettig bij voelt (ik wil bijvoorbeeld die telefoon echt niet meer opnemen op mn vrije dag en s avonds mail beantwoorden hou ik niet meer vol) we opnieuw kijken hoe verder. Nou weet ik ook wel dat ik bij een bedrijf werk waar thuiswerken en eigen verantwoordelijkheid nemen heel normaal is en er daarom veel flexibiliteit is en dat dat lang niet overal zo is. Toch adviseer ik, praat erover, want wie weet staan ze er open voor. Nee heb je, ja kan je krijgen. 

Succes!

Terug
Bovenaan