ouderschapsverlof onderwijs

Hallo dames!!

Wie is er ook (parttime) werkzaam in het onderwijs en heeft ervaring met het opnemen van ouderschapsverlof??

Volgende week gaat mn zwangerschapsverlof in en als ik niet "overtijd" ben, zou ik toch graag 1 week later weer willen beginnen. (Na vakantie)

Kan ik voor die 2 dagen ouderschapsverlof nemen? Of moet ik zorgverlof aanvragen? Of me voor 2 dagen ziek melden? (Geen goed gevoel bij, ik ben nooit ziek!)
En wat moet je dan allemaal regelen?

Graag tips en adviezen!!
Gr Antoi (34w1d)

Heey..

Ik ben toevallig werkzaam bij het UWV.
Nu weet ik dat er voor onderwijskrachten een speciale regeling bestaat wat betreft het zwangerschapsverlof.
Je hebt namelijk als onderwijskracht te maken met verplichte vakanties die je moet opnemen, en als ik het zo lees gaat jou verlof dus volgende week in, maar dan heb je te maken met de kerstvakantie.
Die regeling is er nog maar net, maar dan zou je de vakanties dus extra krijgen bovenop je verlof, dus misschien even verstandig, als je dit nog niet hebt gedaan, om hierover even contact op te nemen met het uwv.
Kan ook zijn dat dit automatisch al is geregeld, maar het is wel even de moeite waard om hierover te informeren.

Succes ermee.
Liefs Maaike

Hoi Maaike,

Is dat inderdaad zo? Ik ben werkzaam in het basisonderwijs en toen ik van mijn eerste in verwachting was vielen er ook een aantal weken in de zomervakantie. Ik weet dat je dan maximaal 3 weken terug krijgt. Maar toen gold dat alleen voor de zomervakantie en niet voor de andere vakanties.
Aangezien ik nu zwanger ben van nummer 2 en mijn verlof niet alleen weer in de zomervakantie valt maar ook in de meivakantie ben ik wel erg benieuwd of je dus sinds kort alle vakanties terug krijgt...

Groetjes van Vennie

Nee hoor, je krijgt in het basisonderwijs alleen 3 weken van de zomervakantie gecompenseerd. Voor het VO zit het wel weer anders geloof ik.

Je kunt niet voor 2 dagen ouderschapsverlof opnemen, omdat je het gehele aantal uren wat daarvoor staat ( ongeveer 3 maanden )  achtereen moet opnemen. Hoeft niet perse voor je gehele werktijdfactor, kan bijvoorbeeld voor 1 dag  in de week,  maar het moet wel in een aaneengesloten periode. Misschien kun je wat regelen met je ADV uren of ruilen van dagen. Weet niet hoe dit bij jullie geregeld is. En anders toch maar ziek melden

Hoi!

In de rechtspositiegids 2008-2009 van de vakbond CNV  staat dat alleen zwangerschaps- en bevallingsverlof dat samenvalt met de zomervakantie kan worden gecompenseerd voor maximaal drie weken. Andere vakanties dus niet.

Een onderbreking van het ouderschapsverlof is niet toegestaan behalve bij langdurig ziek zijn na het bevallingsverlof en je dus helemaal niet kunt komen werken of als je tijdens het ouderschapsverlof weer zwanger bent en met zwangerschaps- en bevallingsverlof gaat.

Zorgverlof geldt alleen in geval van ziekte en noodzakelijke verpleging van in dit geval je kind en ik hoop niet dat je dit hoeft op te nemen en ik acht de kans groot dat als je het aanvraagt terwijl je kind niet ziek is ze je hiervoor geen toestemming geven.

Als ik jou was zou ik gewoon een gesprek aangaan en vragen of ze met je mee willen denken zodat je niet voor een week nog terug hoeft te komen (kort facultatief verlof???). Je zou eventueel als argument naar voren kunnen brengen dat het voor de kinderen zo erg verwarrend is om voor een week nog een ander te krijgen.

Succes ermee. Ik moet zelf als alles goed gaat nog twee weken werken na mijn verlof voordat de zomervakantie begint maar ik ben zelf directeur van een basisschool dus vind ik het nog wel fijn om alles even af te kunnen ronden en de laatste activiteiten mee te kunnen maken.

Groetjes,

Hallo!
Ik beval eind mei en neem dus de meivakantie mee en de zomervakantie.
Voor de zomervakantie krijg ik drie weken gecompenseerd,
maar voor die meivakantie kreeg ik een "nee" te horen.
Maar dat kan ook wishful thinking zijn van mijn directie...

Kan je niet terecht bij de AOB?

Bij mij vond de school het zelf onwenselijk als mijn collega voor nog een week voor de vakantie terugkwam, daar is iets mee geregeld onderling.

Succes, ik ga ook nog even op onderzoek uit...

Natalie

Helaas hoor je allemaal verschillende verhalen, maar hopelijk kan ik je het enige "echte" verhaal vertellen...

Vakantie anders dan de zomervakantie worden NIET gecompenseerd, helaas klopt het verhaal van Maaike dus niet.... Maar voor diegene (ben jij alleen niet mee geholpen) die net voor of in de zomervakantie met verlof gaan heb ik wel goed nieuws, de zomervakantie van OP in het BO hebben idd recht op 3 weken compensatie, OP in het VO echter (zoals ik, en ik heb dus wel enorme mazzel) krijgen de volledige zomervakantie gecompenseerd volgens de CAO. Zo is mijn verlof precies bij het einde van de zomervakantie afgelopen, dan dus 7 weken "zomervakantie" en dan is het herfstvakantie....jippie....

Wat betreft de 'extra week' zul je de maatte van coulance van je directeur kunnen uittesten. Bij de eerste had ik het andersom, met week 26 was het zomervakantie, na de vakantie moest ik dus nog eigenlijk één week, maar die kreeg ik betaald cadeau. Erg lekker !! Succes ermee !!

Terug
Bovenaan