ouderschapsverlof onderwijs

Hallo dames!!

Wie werkt er ook (parttime)  in het basisonderwijs en heeft ervaring met ouderschapsverlof???  
Ik ga bijna met zwangerschapsverlof van de tweede. Als ik niet overtijd ben, wil ik een week later mijn verlof laten beeindigen. Ik kan me voor 2 dagen ziek melden, maar dat ligt niet in mn aard. (Ik ben nooit ziek!)
Kan ik 2 dagen ouderschapsverlof opnemen? En wat moet je daar voor doen? Of zorgverlof aanvragen?
Wat zouden jullie doen?
Gr Antoi

Hoi,

Ik werk in het middelbaar onderwijs, dus het zal wel wat anders geregeld zijn.
Bij bij op school zouden ze niet echt moeilijk doen, misschien zelfs wel die twee dagen cadeau doen. Maar je moet het even op school overleggen. twee dagen ouderschapsverlof kan vast wel. Zorgverlof is daar   niet voor bedoeld, dat is als een kind of partner ziek thuis is. Die heb je overigens ook maar beperkt en misschien wel een andere keer nodig.
Als ik op school twee dagen ouderschapsverlof zou aanvragen, dan blijven de rest van de uren gewoon staan tot het moment dat ik het op wil nemen.

gr,
Sabine

Hoi,

Ik werk in het basisonderwijs en heb bij mijn dochter ouderschapsverlof gehad. Ik moest toen een brief sturen naar het bestuur om een aanvraag te doen voor het ouderschapsverlof. Daarin moest ik vermelde wanneer het ouderschapsverlof in moest gaan en voor hoeveel uur, dit had ik van tevoren opgevraagd bij het salariskantoor. Ik twijfel alleen als je nu twee dagen opneemt of je dan later de rest nog op kan nemen. Vaag ligt me nog bij dat je het maar 1 keer op kan nemen. Ook al is het niet het totaal waar je recht op zou hebben.
Er is ook nog onbetaald ouderschapsverlof, maar daar heb ik geen ervaring mee. Bij mij op mijn werk zijn ze niet moeilijk, maar krijg geen twee dagen cadeau. De beste oplossing is eigenlijk een week overtijd lopen, maar goed dat heb je niet zelf in de hand.

Ik heb trouwens wel heel duidelijk in mijn brief vermeld dat ik alleen ouderschapsverlof op zou nemen als alles goed zou verlopen tijdens en na de bevalling. Als het met het kind niet goed had gegaan en was overleden heb ik niks aan ouderschapsverlof, dan had ik waarschijnlijk de ziektewet ingegaan, maar goed alles is goed gegaan en heb ik het volledig aantal uren opgenomen.

Ik hoop dat je het nog een beetje begrijpt. En zou het ook even navragen want dit is alweer bijna twee jaar geleden.

Succes

Hoi ik heb ook ouderschapsverlof op genomen )is net afgelopen
Je hebt recht op 23 weken geloof ik. Als je nu maar 2 dagen er van opneemt, moet je binnen 3 maanden de rest opmaken anders kun je er geen aanspraak meer op maken.
Je krijgt 50% van je salaris doorbetaald.

groetjes bappie

Ouderschapsverlof is overal hetzelfde in principe geregeld door de Overheid. Je eigen sector bepaalt verder zelf of het doorbetaald is of niet.
Je kan je ouderschapsverlof in meerdere termijnen opnemen, maar dit moet je wel van te voren vast leggen. Je hebt er recht op en in principe mogen ze je dit niet weigeren, tenzij het belang van het bedrijf op het spel staat.
VAnaf 1 januari is de ouderschapsverlof verlengt van 13 weken naar 26 weken.
Succes
Gr. Mamajo

Bedankt voor jullie reacties!!
Ik moet maar even kijken of ik niet twee dagen later beval en anders kan er wel wat geregeld worden. Waarschijnlijk moet ik een dag ruilen en een dag onbetaald verlof en dan hoef ik pas weer te werken na de meivakantie!!

Ik ga nu dus genieten van weken niet meer werken en lekker alleen maar moederen...

Gr Antoi

Terug
Bovenaan