ouderschapsverlof opnemen, hoe zit dat....

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal ik vraag me af, het volgende...  Ik wil ouderschapsverlof opnemen, ik weet dat je 13wk x het aantal uur dat je werkt opnemen.Moet ik dan het aantal uur wat ik nu werk vemenigvuldigen met 13 weken of met het aantal uur wat ik wil gaan werken vermenigvuldigen?
Ik wil volgend jaar van 28 uur naar  24 uur werken, ik wil het liefst na mijn zwangerschapsverlof ouderschapsverlof opnemen: een maand voltijd (dus de 24 uur) en daarna 1 dg in de week opnemen zodat ik  16 uur werk voor de resterende aantal weken.
Kan dit?Ik wil het graag weten! alvast bedankt! Groetjes Jes

Hallo,

als je even kijkt op de site van het ministerie van SZW, dan ben je binnen een mum van tijd op de hoogte van alle regels.
Je mag maximaal de helft van je uren per week opnemen, dus van 28 uur naar 16 moet geen probleem zijn. Kijk ook even in je eigen cao; sommige bedrijven betalen geen cent mee aan ouderschapsverlof, andere doen een (kleine) bijdrage. Das altijd fijn.

Succes ermee.

Gr. Dee

Hoi,

Dee heeft gelijk kijk even op de vermelde pagina. Er zitten namelijk wat voorwaarden aan. Je moet het zwangerschapsverlof binnen een bepaalde tijd opnemen, ik weet niet precies of dat binnen een termijn een half jaar is voordat je kind 8 jaar wordt. Ik zou als het kan sowieso nog even wachten, want op Prinsjesdag is het voorstel gedaan om het zwangerschapsverlof uit te breiden van 13 naar 26 weken, maar dat geldt als het ingaat allleen voor NIEUWE aanvragen.

Kijk ook even hoe het bij jullie op het werk geregeld is met vergoedingen en zo.

Groetjes,
Jolanda

Je moet naast SZW ook je eigen arbeidsvoorwaarden bekijken. In sommige CAOs kun je ook volledig ouderschapsverlof opnemen, dus 13 weken achter elkaar, anderen volgen de wet.
Verder kun je tot je kind 8 is het ouderschapsverlof opnemen. Je moet de uren vaak wel binnen een bepaalde periode opmaken (ik dacht 1 jaar, maar weet dat niet zeker)
bij ons is het zo dat je een vergoeding krijgt van je werkgever als je ouderschaps verlof in de eerste twee jaar van je kind opneemt, als het kind al ouder is, dan moet je het zelf betalen (lees krijg je minder salaris). Je zou eventueel je salaris kunnen aanvullen met geld uit de levensloopregeling. Als je daaraan meedoet. Wanneer je ouderschapsverlof wilt opnemen is het wel verstandig om levensloop te doen (al is het maar 1 euro per jaar) omdat je dan ook van de belastingdienst nog een extra korting kunt krijgen van max rond de 680 euro.
Misschien hebben jullie een salarisadministarteur/P&O medewerker die het voor je uit kan zoeken?

succes ermee!

groetjes Klarie

Ik las vandaag dat ze de koppeling met de levensloop willen beeindigen, wordt dit najaar besproken, ook zou het ouderschapsverlof verlengd worden naar 26 weken, dus ben benieuwd!

Terug
Bovenaan