Ouderschapsverlof

<p>Dag dames,</p><p>Momenteel ben ik 21 weken zwanger van onze zoon. Harstikke spannend! Nu ben ik van plan om ouderschapsverlof op te nemen. Ik werk momenteel 36 uur en wil per week 8 uur opnemen dat is 936 uur. Nu lees ik veel verschillende dingen, maximaal 26 weken verspreid over 12 maanden met de helft van je aantal uren per week. Maar mijn doel is om dus 1 dag minder (8uur) te gaan werken, verspreid over langer dan 12 maanden. Ik weet alleen niet hoe ik dit bereken, en hoelang ik met die 936 uur kan doen. Hebben jullie hier ervaring mee?</p><p> </p><p>Hoor graag! bedankt </p>

Bedankt voor je reactie!! En is jou werk daar zo mee akkoord gegaan? Aangezien dit 'apart' aangevraagd moet worden. 

Ik heb 8 uur aangevraagd per week. Hier makkelijk akkord vanw erk gelukkig. Volgens mij heb je er ook recht op en mag het niet geweigerd worden. Wel idd zo prettig als het optijd word aangegeven

Per werkveld gelden er andere regels rondom ouderschapsverlof. Als je echt goed wilt weten wat er wel en niet mogelijk is op jouw werk, zou ik eens een afspraak maken met de personeelsadministratie/HR/hoe ze het ook willen noemen bij jullie!

Klopt je berekening wel? Je werkt 36u, maar wilt 8u opnemen voor een volle dag vrij? Hoe werkt die 36 uur dan? Heb je om de 2 week een vrije dag? Of werk je elke vrijdag minder?
Als voorbeeld: Ik werk 38u per week. 8u per dag. Elke 4 week ben ik een dag vrij. Om een dag minder te werken ga ik dus 6u minder werken. Dus naar 32u per week.

Je kunt het gewoon indienen zoals je wil. Weigeren is voor het bedrijf alleen mogelijk in geval van zwaarwegende bedrijfsbelangen. Dit is bijna nooit het geval dus dat zal vast wel goedkomen. Ik heb zelf een contract van 22 uur en neem inmiddels al 2 jaar 6 uur op als ouderschapsverlof waardoor ik 16 uur werk. Heb nog heel wat uurtjes over, en inmiddels weer zwanger waardoor er ook weer nieuwe uren bijkomen straks. Dus voorlopig blijf ik zo nog even doorwerken.

Bedankt allemaal voor jullie reactie! Ik heb het er inderdaad al wel over gehad met de leidinggevende, maar een andere collega wees mij op ons handboek/cao wat wij hanteren. Hierin staat het niet vermeld, maar deze afspraken rondom ouderschapsverlof zijn wettelijk vastgesteld. Daarom begon ik te twijfelen. 
Ja volgens mij klopt mijn berekening wel, ik werk 36 uur/4,5 dag. Wil nu 1 dag ouderschapsverlof opnemen, dit wordt dan 3,5 dag. 

Terug
Bovenaan