Ouderschapsverlof

A

Anoniem

Guest
Hoi Hoi,

Hierbij een vraag over Ouderschapsverlof. Ik heb nl geen idee hoe ik dit moet regelen. Er is nl veel veranderd. Vroeger kreeg je volgens mij 75% van die uren vergoed, maar dat is nu nog maar 50% ofzo. Ook heeft ouderschapsverlof verband met de levensloopregeling.
Weet iemand precies hoe dit zit? Of hoe hebben jullie dit geregeld en hoeveel gaan jullie er qua financien op achteruit??

Liefs,

Danielle

Hoi,

Bij de meeste werkgevers (ik dacht alleen bij de overheid niet) is ouderschapsverlof gewoon onbetaald verlof. Als je alles in een keer opneemt dan betekent dat dat je die weken geen salaris zult ontvangen. Als je ervoor kiest om bijv. 1 dag per week op te nemen dan krijg je voor die periode minder salaris.

Met de levensloopregeling kun je sparen voor verlof. Je mag maximaal 12% van je jaarsalaris sparen. Omdat de regeling nu pas net in is gegaan heb je nog niet kunnen sparen en zul je die regeling daar dus ook nog niet voor kunnen aanspreken.

Syl

Ouderschapsverlof is afhankelijk van het bedrijf waar je werkt. Je kunt wel bij elk bedrijf ouderschapsverlof krijgen, maar bij de meeste bedrijven krijg je niets betaald voor de dag of uren die je vrij neemt. Bij de gemeente is het zo dat wanneer je kind geboren is voor 01 januari 2006 je valt in de oude regeling en je 75% betaald krijgt voor de dag dat je ouderschapsverlof neemt. Vanaf 01 januari 2006 is dit dankzij de CAO onderhandelingen terug gebracht naar 50%. Het beste kun je contact opnemen met personeelszaken van je werkgever en je daar alles laten uitleggen. Zij kunnen je ook vertellen welke financiële gevolgen het voor je heeft.

Ouderschapsverlof is het wettelijk recht om de helft van je werktijd vrij te zijn gedurende een half jaar (13 x je arbeidsduur per week) = standaardregeling. Dit is de enige vorm van ouderschapsverlof die een werkgever niet mag weigeren. Wil je een kwart van je werktijd gedurende een jaar, 2 uur in de week gedurende langere periode, volledig vrij gedurende 13 weken  mag de werkgever dit weigeren. Om in aanmerking te komen voor ouderschapsverlof moet je minimaal 1 jaar bij je werkgever werken en je kind mag niet ouder dan 8 jaar zijn. Per kind mag je een periode van 13 x je arbeidsduur aan verlof opnemen volgens de standaardregeling.

Ouderschapsverlof is in principe onbetaald verlof, mits dit in je CAO anders is geregeld. Veelal is het bij de overheid betaald (bv. 70%) en in het bedrijfsleven onbetaald.

Ouderschapsverlof kun je opnemen en financieren binnen de levensloopregeling, maar aangezien deze pas afgelopen 1 januari is ingegaan, lijkt het me niet dat je al genoeg hebt gespaard om ouderschapsverlof op te nemen. Je hebt toch al gauw 70% van de helft van je salaris nodig als je een half jaar lang de helft gaat werken, om dit bij elkaar te sparen ben je wel een paar jaar bezig. Daarbij komt ook nog dat een werkgever niet verplicht is om je verlof te geven binnen een levensloopregeling. Met uitzondering van bovengenoemde helft van je werktijd gedurende een half jaar.

Wil je meer weten over ouderschapsverlof zie hiervoor: www.verlofregelingen.szw.nl
(is de site van het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid).

Succes,

Ink

Hoi Daniëlle

Je mag je ouderschapsverlof opnemen in 3 termijnen als deze tenminste 1 maand duren.
Je kunt het dus verspreiden als je dat wil. Ik heb zelf per 1 januari ouderschapsverlof voor mijn dochter van 4. Als mijn zwangerschapsverlof in Juni in gaat laat in het 16 weken stoppen om daarna de rest op tenemen.

Succes wendy 33

Ik heb de vorige reacties even gelezen.
Ik kom tot de conclusie dat je even je CAO moet nakijken. Het is per CAO verschillend geregeld. Het heeft inderdaad wel verband met de levensloopregeling, maar goed als je nu ouderschapsverlof op wil nemen kun je nog niks van de levensloopregeling gebruiken. Beetje krom dus.  
Bij mijn CAO is het zo geregeld dat ik zelf mag bepalen hoe ik  mijn verlof ga invullen. Wil ik alles in 1x opnemen of wil ik voor 5 uur in de week. En dan is het ook nog zo dat ik dit voor een bepaalde duur mag doen. Wil ik eerst 3 maanden  volledig en dan bijv. 5 uur in de week dan mag ik dat zelf beslissen, als het maar voor het achtste jaar is van het kind. Bij mijn man is het twee x een half jaar. Oh ja ik krijg 25% van salaris doorbetaalt over de opgenomen ouderschapsverlof uren.
Dus kijk je CAO na en vraag anders na bij je werkgever.
Suc6
Anje (36 weken)

Hi there,

levensloop is wel degelijk interessant. Als je namelijk ouderschapsverlof opneemt en dat jaar deelneemt aan de levensloop dan krijg je een belastingvoordeel. Je hoeft dan niet perse uren uit de levensloop op te nemen, je kunt ook een tegemoetkoming van je werkgever gebruiken. ik werk bij de rijksoverheid, daar krijg ik 75% tegemoetkoming. Maar goed, als je dus deelneemt aan beide regelingen krijg je een belastingvoordeel van 50% van het minimumloon per niet gewerkt uur. Dit belastingvoordeel mag niet groter zijn dan je terugval in salaris ten opzichte van het jaar erop.

Snappen jullie het nog? Het is dus superinteressant om mee te doen met de levensloop regeling, al leg je maar een paar tientjes in.

Groetjes,
Tineke

oeps foutje. het belastingvoordeel mag niet groter zijn dan de terugval in salaris ten opzichte van het jaar ERVOOR.

Terug
Bovenaan