Ouderschapsverlof??

A

Anoniem

Guest

Even een vraagje, misschien dat iemand van jullie het weet...
Moet je voor ouderschapsverlof een vast contract hebben?
M'n baas zegt nl. van wel, maar ik kan dit helemaal nergens
terug vinden. Op alle sites (van de overheid,uwv enz) staat er
dat je minimaal 1 jaar in dienst moet zijn, en verder niks.
Mijn contract wordt nu voor een jaar verlengd, heb dus
momenteel ook een jaar contract, en dan voor 24 uur.
Ik wil 16 uur gaan werken maar m'n baas wil dat ik voor 24
uur blijf. Nu dacht ik dus dat ouderschapsverlof een mooie
optie zou zijn voor de komende tijd, maar zij beweert dus
dat dat alleen kan als je een vast contract hebt.
Wie heeft hier ervaring mee of weet hoe ik hier achter kom?

xx Syrah (31wk)

heey,

ik had het voor je nagekeken en het recht op verlof bestaat indien de arbeidsverhouding minimaal 1 jaar heeft geduurd, dus als je er al een jaar in dienst bent heb je wel recht op ouderschapsverlof, tenzij er zwaar wegende bedrijfsbelangen zijn die deze in de weg staan. Dit gaat om verlof zonder behoud van loon en voor een kind jonger dan 8 jaar. Van deze regel kan alleen door de CAO van afgeweken worden, ik weet niet waar je werkzaam bent en welke CAO er geldt maar het kan zo zijn dat er andere regels afgesproken zijn in jouw CAO, die kan je opvragen op de cao pagina of bij 1 van de vakbonden. oja, je moet het verlof wel 2 maanden voordat je het opneemt opvragen bij je werkgever.

In ieder geval heel veel succes!

Brechtje

Hoi.
Staat inderdaad in je CAO.
Bij sommige kun je het ook in termijnen verdelen en soms moet je aan een stuk door er gebruik van maken.
Ook is het meestal zo dat je niet doorbetaald krijgt. Dit staat allemaal in je CAO.
Succes ermee.
Groetjes Jenny

Je hoeft geen vast dienstverband te hebben om in aanmerking te komen voor ouderschapsverlof. Wel een dienstverband van minimaal 1 jaar.
Echter de vorm die jij wilt, 1 van de 4 dagen als ouderschapsverlof mag door de werkgever geweigerd worden. De enige vorm van ouderschapsverlof die de werkgever niet mag weigeren is als je een half jaar de helft van je werktijd gaat werken.

Succes,

Ink
(Hoofd P&O als ze geen verlof heeft!)

Bedankt voor de reacties.
Ik zal deze week m ´n werkgever eens even  aan
de mouw trekken waar zij haar informatie vandaan
heeft. Ik weet idd wat ze wel en niet mag weigeren.
Nu hopen op en goede afloop.

xx Syrah

Terug
Bovenaan