ouderschapsverlof

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Ik zou graag willen weten of iemand ervaring heeft met ouderschapsverlof?

Ik wil zelf graag 2 dagen werken na mijn zwangerschapsverlof, maar dit is niet mogelijk op mijn werk. Ik kan wel 3 dagen werken.

Nu zit ik er over te denken om ouderschapsverlof op te nemen, maar ik weet eigenlijk niet of hier ook nadelen aan verbonden zijn.

Heeft iemand tips voor mij?

Groetjes!

quote: loti schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-05-2006 15:07:19'));

Hoi,

Ik zou graag willen weten of iemand ervaring heeft met ouderschapsverlof?

Ik wil zelf graag 2 dagen werken na mijn zwangerschapsverlof, maar dit is niet mogelijk op mijn werk. Ik kan wel 3 dagen werken.

Nu zit ik er over te denken om ouderschapsverlof op te nemen, maar ik weet eigenlijk niet of hier ook nadelen aan verbonden zijn.

Heeft iemand tips voor mij?

Groetjes!

Hoi Loti
Volgens mij zijn er geen nadelen aan ouderschapsverlof verbonden, daarom is het zo prettig!! Ik heb zelf ook een jaar lang 1 dag per week ouderschapsverlof opgenomen, helaas is dat jaar bijna om. Je mag alleen (im mijn werk) niet na afloop van je ouderschapsverlof ineens heel veel ontslag nemen, dan moet je je ouderschapsverlof terugbetalen. Vraag gewoon even na op je werk wat de voorwaarden zijn.

Gr Mirjam

Ik weet wel een nadeel: ik krijg minder salaris!

Afhankelijk van hoe het bij jouw werkgever is geregeld, krijg je ouderschapsverlof wel of niet (gedeeltelijk) doorbetaald.
Volgens de wettelijke regeling is het onbetaald verlof en hoeft je werkgever dus niets te betalen voor de dagen dat je ouderschapsverlof opneemt. Mijn werkgever betaalt 70% van het minimumloon voor de ene dag in de week die ik ouderschapsverlof opneem.

Vraag bij jouw bedrijf (bijv. bij personeelszaken) eens na hoe het geregeld is met ouderschapsverlof.
Let wel op dat je minimaal al een jaar in vaste dienst moet zijn bij je huidige werkgever om in aanmerking te komen voor ouderschapsverlof.

Groetjes,
Helena

Terug
Bovenaan