ouderschapsverlof

A

Anoniem

Guest
Dag dames!

Even een praktische vraag: ik werk nu nog 5 dagen, en na mijn zwangerschapsverlof wil ik 4 dagen gaan werken. Nu zei laatst iemand tegen me dat ik dan beter eerst mijn ouderschapsverlof kan opmaken. Ik zou dan  een tijd lang 1 dag per week ouderschapsverlof op kunnen nemen ipv meteen een contract voor 4 dagen in de week. Dan  krijg je je vijfde werkdag gewoon doorbetaald terwijl je dus maar 4 dagen werkt. Klinkt ideaal.  Als het ouderschapsverlof dan op is, kan ik vanaf dat moment zorgen dat ik een contract voor 4 dagen in de week krijg. Weet iemand van jullie of dit inderdaad op deze manier mogelijk is? Of is ouderschapsverlof onbetaald verlof?

groetjes,
Anna

Hoi,
Ik werk in het ondewijs en daar is ouderschapsverlof gedeeltelijk betaald. MAAR, als ik binnen een jaar na mijn ouderschapsverlof minder ga werken moet ik het verschil terug betalen.
Mijn man werkte vorig jaar in de metaal, daar was het ouderschapsverlof vooledig onbetaald. Je moet hetin je eigen CAO bekijken of aan je leidinggevende vragen.
Overigens heb ik nu ouderschapsverlof en ik geniet er volop van!
Nog 2 weken en dan heb ik zwangerschaps- en bevallingsverlof.
Groetjes,
Patricia

Hoi Anna,
Bij mijn eerste  heb ik ook ouderschapsverlof opgenomen, 1 1/2 dag in de week.
Dit verlof is ONBETAALD. Wat wel het voordeel is, is dat je pensioen  op basis van je contracturen (nu nog 5 dagen dus) doorloopt. Pas je je contract aan, dan ga je hierover pensioen opbouwen.
Groetjes, Nicole

hoi

kijk in je cao hoe dit geregeld is want mijn man gaat ook 1 dag minder werken en krijgt deze niet uitbetaald. Daarin tegen, zijn broertje krijgt over die dag nog 80% uitbetaald maar dat ligt dus wat er in je cao staat.
Kijk dit eerst even na.

Hetty

verdiep je ook eens in de levensloopregeling. Veel werkgevers houden namelijk het bedrag in wat je terugkrijgt van de belastingdienst

Hoi Anne,

Als je ouderschapsverlof opneemt (en je krijgt dit betaald) moet je wel
de intentie hebben om na je verlof weer terug te gaan naar je oude
aantal uren. Vaak is het inderdaad zo dat als je binnen een jaar toch
minder gaat werken (of helemaal stopt) je je werkgever moet
terugbetalen.

Kijk dit even goed na in je CAO of informeer bij PZ. Ik had onbetaald
ouderschapsverlof, hier waren voor mijn werkgever toch kosten
aanverbonden omdat ze wel mijn sociale premies doorbetaalde. Dit soort
zaken zijn echter overal weer anders geregeld dus goed navragen!

Judith

hoi hoi,

zoals je al gelezen hebt is het afhankelijk van de cao of je (gedeeltelijk)  doorbetaald krijgt. Wat wel heel belangrijk is om te onthouden is dat je na je ouderschapsverlof 3 maanden je oude werkvolume moet werken (dus weer 5 dagen) want anders moet je alles terugbetalen.
Ook is het verstandig om je aan te melden voor de levensloopregeling voor het jaar dat je ouderschapsverlof wil opnemen omdat je dan extra belastingaftrek hebt. Dat kan flink oplopen (ongeveer 150 euro per maand bruto) dus ik adviseer je om contact op te nemen met je werkgever om alles te regelen.

succes

Als je een tijdelijk contract hebt, of je wordt ontslagen, dan kan ouderschapsverlof een voordeel zijn, omdat je contract dan nog niet aangepast is en je dus een uitkering krijgt voor je contract-uren.

cao welzijn betaalt 40% door van je ouderschapsverlof, als je het tenminste in 1 jaar opneemt.

greet

Terug
Bovenaan