Ouderschapsverlof

Hi dames,

ik heb een vraagje over het ouderschapsverlof.
Als ik het goed heb, heb je een half jaar recht op
de helft van het aantal uren dat je op dit moment werkt.
Alleen is mijn vraag, is de werkgever verplicht jou de dagen
die je hebt aangegeven verlof te geven? Of mag hij bepaalde
dagen weigeren?

Wat een vragen he, tijdens je zwangerschap.

Groetjes Linda

Volgens mij kun je het ook anders afspreken met je baas. (dus bijv uitsmeren over een langere periode) Je hebt er recht op, maar het is wel onbetaald (of je zet je levensloop er voor in) Standaard is idd de helft van je werkuren de helft van het jaar. Je kan het ook later opnemen als je kind wat ouder is. Had er een site over gelezen, even zoeken, ja hier, van het ministerie van sociale zaken: informatie ouderschapsverlof

Hoi Linda,
Ook ik weet niet precies hoe het werkt! Dus ik ben blij dat je de vragen op het forum gesteld hebt haha.
Wat ik me afvroeg is: Wanneer moet je het ouderschapsverlof aanvragen? Ik weet nog niet hoeveel dagen ik precies ga werken volgend schooljaar (ik ben kleuterjuf), dat hangt af van de formatie/ruimte die er is komend schooljaar. Ik wil hier mijn ouderschapsverlof op aanpassen.

Groetjes, Lieke

@ jufz,

Dan heb ik goed nieuws voor je. In het onderwijs heb je namelijk recht op betaald ouderschapsverlof ( mits je minimaal een jaar in dienst bent op de eerste dag dat het verlof ingaat ). Je krijgt dan 55 procent van je loon. Als je na je verlof minder gaat werken moet je uitgaan van je nieuwe werktijdfactor en daar krijg je dan 55 procent van betaald. Je moet dit ongeveer 2 maanden van tevoren schriftelijk aanvragen. Precies weet ik dat niet dus vraag het even na, zou ik zeggen. Als je het achtereen opneemt voor je gehele werktijdfactor  komt het neer op ongeveer 9 weken betaald verlof ( ongeacht je werktijdfactor ). Maar je kunt het ook voor bijvoorbeeld 1 dag in de week opnemen, gedurende een langere tijd.
Daarnaast heb je ook nog recht op het gewone ouderschapsverlof maar hier weet ik weinig van.
Oh en wist je dat je 3 weken van je zomervakantie mag compenseren als je zwangerschaps en bevallingsverlof de gehele zomervakantie beslaat.

@ Lizzy,

Hier ook een ondeugende Jeske. Ze heeft ondekt dat ze, als ze haar zin niet krijgt, op de grond kan gaan liggen gillen. Helaas trapt mamma daar niet in hahaha.

Mooi zo dat alles goed gaat bij jullie. Hier ook hoor. Krijg inmiddels al een beetje buik en heb de 20 weken echo erop zitten. Wanneer heb jij die?

Volgende week. De vorige keer hadden we veel meer echo's, toevalligerwijs. Wel raar, minder echo's. Ik wil nu wel weer eens wat zien!

Dus jij weet al wat het wordt?

Terug
Bovenaan