Ik weet in sommige cao´s is er recht op betaald ouderschapsverlof, voordeel hiervan is natuurlijk dat je een deel van je inkomsten behoud, nadeel is dat je daarna weer naar je oude aantal uren terug moet en geen ontslag kunt nemen voor een bepaalde tijd, want dan moet je je verlof terug betalen. Er is ook een wettelijk recht op onbetaald ouderschapsverlof, je inkomsten zijn een stuk lager, maar volgens mij ben je daarna vrij om te beslissen oover je contracturen. het wettelijke recht is 26 maal het aantal uren dat je per week werkt, dus dat is eigenlijk gewoon een half jaar. Je moet wel min een jaar in dienst zijn om ouderschapsverlof op te kunnen nemen. voor ieder kind heb je opnieuw recht om ouderschapsverlof op te nemen. Meestal als je niet je gehele recht achter elkaar opneemt (bv half jaar volledig of heel jaar halve contracturen per week) ben je de rest wat je niet opneemt gewoon kwijt, maar dat kan in je cao ook anders bepaald zijn. Ik heb de vorige keer drie maanden ouderschapsverlof opgenomen, maar de rest ben ik gewoon kwijt, deze keer neem ik het volledige verlof volledig op, direct na mijn verlof, dus ben ik 9 maanden thuis. Omdat het mijn derde kindje is heb ik hierna nog een keer recht op ouderschapsverlof, maar die bewaar ik nog even, ik geloof dat het recht op ouderschapsverlof pas vervalt als je kind 8 wordt.