ouderschapverlof

en vraagje 2...

wie heeft er ervaring met ouderschapverlof?
ik wil minder gaan werken volgend jaar als mn kindje er is,
maar nu kwam mn werkgever aan met het idee..ouderschapsverlof..
op internet staat hier zoveel over..
maar vind het toch een moeilijk onderwerp..

wie kan mij hier de voor en nadelen over vertellen..

bedankt!!!!
 
Voordeel: je behoud je uren...

Nadeel: je krijgt die dag niet betaald ECHTER in sommige cao's krijg je een vergoeding van 4 euro nog iets per uur ouderschapsverlof dat je opneemt....

 
Het ligt aan je CAO of je (gedeeltelijk) betaald krijgt of niet.
Je moet meestal een bepaalde tijd in dienst zijn wil je ouderschapsverlof op kunnen nemen.
En als je de volledige aantal uren opneemt, kan je meestal niet direct daarna parttime gaan werken. Als je dus (gedeeltelijk) betaald krijgt is het handig om eerst uit te zoeken of je daarna weer fulltime aan het werk moet.Of dat je bijv. maar een deel van de uren opneemt en dan wel parttime mag gaan werken.
Dit alles staat in je CAO, even opzoeken dus.
 
Naast de bovengenoemde info nog een opmerking, het is inderdaad (deels) onbetaald, maar je krijgt van de belastingdienst ook nog een bedrag (volgens mij het minimumloon) per uur vergoed. Als je er serieus over nadenkt is het handig om het door iemand, bijvoorbeeld belastingadviseur, uit te laten rekenen.
Wel handig om jouw werkgever natuurlijk ook te raadplegen over een eventuele vergoeding per uur.
 
Die tegemoetkoming krijg je eenmalig terug na het doen van je belastingaangifte over het jaar dat je het ouderschapsverlof hebt opgenomen. Het is een bijzondere aftrekpost. Die tegemoetkoming krijg je overigens alleen als je werkgever ouderschapsverlof niet (volledig) vergoedt. Je kan dus nooit aan meer dan 100% van je loon komen in totaal.
 
Ik weet in sommige cao´s is er recht op betaald ouderschapsverlof, voordeel hiervan is natuurlijk dat je een deel van je inkomsten behoud, nadeel is dat je daarna weer naar je oude aantal uren terug moet en geen ontslag kunt nemen voor een bepaalde tijd, want dan moet je je verlof terug betalen. Er is ook een wettelijk recht op onbetaald ouderschapsverlof, je inkomsten zijn een stuk lager, maar volgens mij ben je daarna vrij om te beslissen oover je contracturen. het wettelijke recht is 26 maal het aantal uren dat je per week werkt, dus dat is eigenlijk gewoon een half jaar. Je moet wel min een jaar in dienst zijn om ouderschapsverlof op te kunnen nemen. voor ieder kind heb je opnieuw recht om ouderschapsverlof op te nemen. Meestal als je niet je gehele recht achter elkaar opneemt (bv half jaar volledig of heel jaar halve contracturen per week) ben je de rest wat je niet opneemt gewoon kwijt, maar dat kan in je cao ook anders bepaald zijn. Ik heb de vorige keer drie maanden ouderschapsverlof opgenomen, maar de rest ben ik gewoon kwijt, deze keer neem ik het volledige verlof volledig op, direct na mijn verlof, dus ben ik 9 maanden thuis. Omdat het mijn derde kindje is heb ik hierna nog een keer recht op ouderschapsverlof, maar die bewaar ik nog even, ik geloof dat het recht op ouderschapsverlof pas vervalt als je kind 8 wordt.
 
hoi

heb bij mijn derde kind volledig ouderschapsverlof opgenomen. Dat beviel me erg goed, zeker omdat ik nog van 2 kinderen had staan, ben dus 9 mnd thuis geweest. Ik werk bij de overheid en krijg volgens cao 75% uitbetaald, ik kreeg van de belasting elke maand een bedrag uitgekeerd en dus niet eenmalig aan het einde van het jaar )je kunt bij de belasting kiezen 1x per jaar of mnd). Nu van de 4e had ik dat ook graag gewild maar krijg nu maar 50% uitbetaald (omdat de kinderen na een betaald jaar geboren zijn) en dan ga ik dus helaas teveel achteruit in inkomsten. Denk er nu overna om 1 dag in de week verlof op te nemen en na mijn zwangerschap 2dg te werken ipv 3.
Ik weet niet onder wat voor cao je valt maar ik zou het met je werkgever bespreken.
 
Terug
Bovenaan