Oudste (6) "vadert" over de jongsten (tweeling 3)

Onze oudste jongen van 6 "vadert" de gehele tijd over de tweeling van 3. Ik hoor mezelf praten als de oudste aan het "vaderen" is. Herkent iemand dit en heeft die misschien een tip hoe daar mee om te gaan.
Hoe dikwijls we ook zeggen dat hij geen papa is en als hij dat straks ooit nog eens wordt, hij over zijn eigen kinderen mag vaderen, het helpt niet.
Ook bij ons is het bij ons constant ruzie (ander onderwerp op dit forum). Stapelgek word ik er van. Niets helpt inderdaad, zelf uit laten zoeken, negeren, straffen. De jongens kunnen zich ook moeilijk zelf vermaken terwijl hun zusje heerlijk kan gaan zitten tutten maar ja, als 1 van de broers gaat liggen kwallen is dat natuurlijk over en is het brullen.

Dus tips zijn van harte welkom

 
hallo,

Heel bekend!
Mijn oudste zoon (9 jaar) speelt ook "vadertje" voor mijn dochtertje van 5.
We hebben hem  duidelijk gezegd dat IK ben de moeder en  HIJ (mijn man dus) is de vader en JIJ bent de kind dus WIJ bepalen wat goed  of fout is en JIJ houdt mondje dicht en nergens mee bemoeien. OOK mag jij NIET straffen dat doet MAMA of PAPA, zo heb ik duidelijk  tegen hem gezegd.
En zoveel mogelijk negeren als hij weer gaat bemoeien en meteen zeggen wie is de moeder/vader hier? wie bepaalt regels? ga zo maar door, en dat vind hij niet leuk om te horen en dat houd meteen op voor hem. (dus het heeft wel geholpen)
Gewoon volhouden dat JIJ (en je man) is de baas en niet kind(eren)!
Anders hebben kind macht over jou (kind weet wat jouw zwakke plek is)
Stuur hem vaker weg bij zusje(s) als hij weer "vadertje"gaat spelen dat zal hij niet leuk vinden. (bij mij werkt ook heel goed)

Succes.
Nog vragen?
Hoor wel van je.

Ratje72
zwaar slechthorende moeder van 2 horende kinderen.
 
Terug
Bovenaan