over een paar maanden stoppen met de pil

hoi allemaal,

Ik lees al op dit forum mee sinds de zwangerschap van onze dochter iris,nu ruim 2.
We hebben eindelijk besloten dat we voor een tweede willen gaan.
Alleen ik word nu erg onzeker over de financieen.
We gaan een nieuwe auto kopen want dat is echt nodig,maar dan kunnen we er weer 10 jaar tegenaan.
Wat nu eigenlijk mijn vraag is we houden als al onze vaste lasten eraf zijn 1000 euro over om van te leven.
Is dit haalbaar met een tweede?
Alvast bedankt.

Groetjes cindy

Tja, 't hangt natuurlijk een beetje van je eigen bestedingspatroon af (hoe luxe wil je leven/eten/uitgaan/kadootjes geven/kleding kopen etc). Ik heb niet het idee dat een 2e kindje ineens heel veel meer geld kost, behalve luiers, voeding en billendoekjes.

Na aftrek van de vaste lasten houden wij denk ik ongeveer 700 euro over per maand. Het grootste gedeelte daarvan gaat op aan boodschappen (incl baby-spul als voeding en luiers) en een beetje aan benzine en dan heb je elke maand wel wat uitgaven als kleding, kadootjes, oid. En misschien wil je nog wat sparen?

Mijn mening is dat je soms erg lang kunt dubben over die financien, maar dat het uiteindelijk allemaal wel betaald wordt.

Sterkte met je beslissing!

Hoi Jacoline,

Bedankt voor je reactie!
Bij iris had ik dit helemaal niet,dus waar dit vandaan komt weet ik ook niet.
Wij zijn gelukkig het liefste lekker thuis en in het seizoen zitten we op de camping dus ook geen dure vakanties ofzo.
Nu kunnen we ook best wat sparen.
En je maakt het inderdaad zo duur als je wil.

groetjes cindy

Wat ik wel heel grappig vind is dat voor onze dochter geboren werd we allebei een fulltime baan hadden en ik het gevoel had niet een super de luxe leven te leiden. Wel gingen we regelmatig uit eten, weleens een weekendje weg, een avondje uit enz. Toen werd onze dochter geboren en ging ik partime werken. Per maand scheelt dat echt een heleboel geld. Het bijzondere is dat ik alleen niet het gevoel heb dat ik nu minder kan. Ik denk ook dat dat komt doordat je met een kleine toch monder doet. We gaan veel minder uiteten, weinig avonden weg dus dat compenseert wel weer.
Ik denk dat als er nog een tweede komt het leven niet heel veel duurder wordt. Een heleboel spullen heb je al. En je kunt dingen inderdaad zo duur maken als jezelf wilt. En aan het eten zal het niet liggen, dat is niet de grootste kostenpost.

Succes

Ik vind ook dat een tweede zeker niet veel meer gaat kosten. Ik vind dat altijd zo'n vreemde gedachte, zo van "nog een kind kunnen wij ons niet veroorloven" Je hebt in principe alles al. Tuurlijk wat meer luiers, en een beetje eten, maar dat zijn de kosten niet. En inderdaad je kunt alles zo duur maken als je zelf wilt!

Janine

Hai!
Inderdaad, je kan het zo gek maken als je zelf wilt!! Ik ben zelf een groot voorstander van Marktplaats/Goede doelenwinkeltje/e.d Ik ben na de geboorte van Jules ook parttime gaan werken (2 dagen) en dat scheelt een heleboel geld!! Maar we kunnen nog alles doen wat we willen! Uitgaan en zo is er niet meer bij, maar dat missen we ook niet. En als ik weer eens denk dat ik wel zin heb om uit eten te gaan. Dan gaat jules vroeg naar bed en maak ik een uitgebreid diner voor twee met kaarslicht aan mijn eigen tafel! Super romantisch!!
Wees een beetje creatief!! En dat lukt het ook jullie vast wel!! Je moet misschien de eisen niet zo hoog stellen. En genieten van elkaar!!
Gr Antoi

Ook ik heb niet echt het idee dat het meer is gaan kosten, dat zal denk ik eerder later komen als ze naar school en sportclubjes gaan.
Verder had ik de "pech" dat de 1 in nov. geboren was en een kleine 6,5 ponder was, terwijl de jongste in aug. is geboren met een gewicht van ruim 9 pond. Dus ja.. in principe kunnen ze eigenlijk weinig van elkaar aan (al was het andersom geweest was het geen punt geweest, ha, ha). Maar goed, gelukkig heb ik een zus, waarbij haar meiden  precies tussen mijn meiden zitten. Zo kunnen we elkaar uit de brand helpen. Ideaal. Even goed koop ik zelf ook nog nieuwe kleren, toch weer andere trends enzo. Verder is Marktplaats echt ideaal, daar maak ik ook gebruik van, ondanks dat we het echt niet arm hebben. Maar ik ben nu eenmaal opgevoed met het idee dat ik geen geld over de balk gooi.
Succes met alles!
Gr. mamajo

Terug
Bovenaan