over naar 4 flessen?

Hoi

Vanaf 5 maanden mag je over naar 4 flessen, aldus mijn cb. Maar...........
Mijn kind krijgt het amper voor elkaar om 5 flessen op een dag te drinken!!
Hij is 5,5 kilo en 12 weken oud. Ik moet hem elke ochtend wakker maken om te laten drinken, wat hij slaapt als een roos. Alsik hem wakker maak, dan is dit zijn schema.
6:30 180 ml (200cc) 10:30 180ml   14:30 180 ml 18:00 150 ml   21:00 150 ml. Na 21:00 gaat hij gelijk de nacht door. Hij krijgt de laatste 2 voedingen kort op elkaar omdat hij zo erg huilt en niet kan slapen. Na de laatste fles gaat hij gelijk door...
Nu heb ik hem vanmorgen maar eens laten liggen, om te kijken wanneer hij wakker werd, maar om 8:00 heb ik hem toch maar wakker gemaakt!! Nu zou zijn schema er zo uit moeten zien: 8-12-16-20-24... Dat werkt natuurlijk niet. Dus zal het dit wel worden: 8-11.30-15:00-18:30-21:00... Dan moet ik hem om de 3,5 uur geven en dus eerder wakker maken... Dan zal hij ook wel minder drinken, want honger kan hij nog niet hebben. Ik vraag mezelf af of het niet beter is om 4 volle flessen te laten drinken wanneer hij honger heeft!! Nu moet ik hem hier altijd wakker voor maken. Ik ga dit ook met het cb bespreken maar ik was benieuwd naar jullie mening en wanneer jullie gaan starten met 4 flessen en eventuele bijvoeding?
Trouwens: wie geeft zijn baby een kaakje met gekookt water? Ik hoor m'n oma daar nog wel eens over... Dat deden ze vroeger altijd. Het cb wijst dit wel af, om de eenvoudige reden dat ze pas na 6 maanden beginnen met bijvoeding.

alvast bedankt voor jullie reactie
JT

hoi,

wij zitten al 2 weken op 4 voedingen, soms nog 5. mijn zoontje is nu 14 weken.
ik geef wel borstvoeding, dus dat is misschien anders, maar we hbben hem het ritme laten bepalen. hij mocht namelijk 12 uur doorslapen en meestal lukt hem dat ook. bij ons ziet het er nu zo uit
8 uur voeden
12 uur voeden
16 uur voeden
20 uur voeden.
sommige dagen heeft hij eerder honger en al dat smorgens al begint, krijg ik het niet gerekt en ik wil de avondvoding niet voor 20 uur geven, dus dan krijgt hij nog wel eens 5 voedingen.

ik zou inderdaad gewoon bij cb overleggen, zij weten wat het beste is, en vaak weten de kindjes het zelf ook, Joris heeft namelijk steeds aangegeven wanneer hij wilde. en zo zijn wij van 12 voedigen op 4 gekomen in 12 weken.

gr floor

Hoi, hoi,

Ook ik geef mijn zoontje wel eens 4 flessen ipv 5 flessen (hij is vandaag precies 15 weekjes). Dit komt omdat hij 's ochtends gewoon slaapt tot 8 - 9 uur. Ik geef dan een fles om 8-9 uur, de volgende om 12.00 uur..dan om 16.00 uur en dan om 20.00 uur. Daarna moet ik hem echt wakker maken en dat vind ik zielig..dus laat ik hem lekker doorslapen tot de volgende ochtend (en ik zie het ook niet zitten om om 00.00 uur nog een fles te geven).
Over 1,5 week moet ik weer gaan werken, dus dan moet ik hem van ma t/m do 's ochtends om 06.00 uur de eerste fles geven. Dan is het geen probleem 5 flessen! (ik ben nl op ma t/m do hem al een flesje aan het geven om 06.00 uur).
De dagen dat ik niet moet werken (vrijdag + weekend) laat ik hem gewoon lekker slapen!

Ook zit er bij mij niet altijd 4 uur tussen de flessen. Micah huilt nl bijna nooit. Als hij huilt is het omdat hij honger heeft! Dus soms zit er maar 3 - 3,5 uur tussen. Gewoon lekker op gevoel!
Daar maak ik mij nu wel een beetje zorgen over ivm terug gaan werken. Ik ken Micah gewoon zo  GOED...pff..ik heb echt heel veel zin om terug te gaan werken, maar mijn zoontje wegbrengen..
Maar dit gevoel zullen meer mensen wel hebben!

Liefs,
Jorhoromo (Cindy)

Mijn dochtertje zit volgens mij een beetje tussen 4 en 5 flessen in. Ze heeft het weekend steeds maar 4 flessen gehad van 180.
het weekend zat ze een beetje op dit schema:
8.00/13.00/16.30/22.30
Dus heel verschillend qua tijd wat er tussen zit. Maar anders moest ik haar wakker maken. En nu komt ze zelf behalve voor de laatste fles daar maak ik haar wel wakker voor en dan slaapt ze tot 8.00 uur.

Vandaag had ze om 8.00 uur gehad en net om 12.00 uur maar dat komt denk ik ook omdat ik haar uit haar bed heb moeten halen om haar zus te halen van de psz. Dus toen is ze wakker geworden en toen wilde ze eigenlijk ook wel drinken. Dronk ook de hele fles leeg. Zie wel op hoeveel flessen ze vandaag uit gaat komen.
Ik denk ook dat het geen zin heeft om er 5 flessen in te proppen als ze eigenlijk niet wilt dan drinkt ze toch slecht en als je dan gaat kijen wat ze dan uiteindelijk drinkt kan je net zo goed 4 flessen geven.

Hallo,

Dit is dus ook zoiets moeilijks.
Onze zoon spuugt sinds twee weken behoorlijk veel. Meteen na de voeding of net voor de voeding dat verschilt dus nogal.
Ik natuurlijk bellen met de voedingslijn. Want hij zit al tijden op vijf flessen van 200cc dus daar kon het niet aan liggen. Die hoeveelheid heb ik overgenomen van wat er op het pak staat.
Kreeg van de verpleegkundige te horen dat hij teveel krijgt...ow!! Maar wat het is en waarom hij zo spuugt? Dat wist ze niet. Ik zou door mijn eigen CB terug gebeld worden.
Dat gebeurde ook. Ook zij begon over teveel voeding. Ik moest de laatste fles maar laten staan. Maar die gaat er met gemak nog in juist. In ieder geval ben ik met de flessen naar 165cc per keer gegaan. En de laatste fles 200cc. 2 schepjes nutriton door de voeding ipv één. Moet zeggen dat t spugen iets minder is geworden.
Vanmorgen dacht ik, ik zie wel wanneer ons manneke zich meld. Half negen nog niks. Toen heb ik hem maar wakker gemaakt. Ik heb nu besloten om vandaag maar vier flessen te geven en maar zien of hij het dan red tot morgenvroeg.
Maar het CB? Daar word je niet veel wijzer van.

Ohja onze zoon is nu 14 weken.

Groetjes Christina

Terug
Bovenaan