Over naar peuterbed/groot bed?

Hoi!
Onze dochter wordt in juli 2 jaar. In september verwachten we ons 2e kindje. We willen onze dochter daarom iets voor haar verjaardag over laten gaan naar een peuterbed of eenpersoonsbed. Ze slaapt nu nog in haar ledikant met een slaapzakje.

Iemand tips hoe dit aan te pakken? Geef je ook meteen een kussen en dekbed? Voordelen/nadelen peuterbed of gewoon eenpersoonsbed? Andere tips?
 
Hier m'n oudste ook met precies 2 jaar naar peuterbed gedaan. Ging prima, ze is er nooit uit geklommen. Maar dat is per kind verschillend, onze jongste is nu 2.5 en klimt er wel steeds uit. Ligt dus echt aan je kindje ;)

Wij hadden direct een peuterkussen en dekbed ja. Ze is nu 4.5 en slaapt er nog altijd goed in, dus ik ben echt wel voor een peuterbed. Je hebt er jaaaaren plezier van!
 
Ik vond een 1 persoonsbed zo groot voor een kindje van net 2 jaar oud. Wij hadden ook geen ruimte voor een 1 persoonsbed hoor, dus peuterbed was eigenlijk de enige optie. Maar ik ben er nog steeds heel blij mee, vind het een fijn formaat bed en kindje kan er tot 4.5 a 5 jaar echt wel in. Het biedt net wat meer veiligheid dan een 1 persoons bed.

Over het dekbed of kussen hebben m'n dochters nooit moeilijk gedaan. Volgens mij vonden ze het alleen maar fijn. Slaapzak ook weg gedaan zodra ze in peuterbed gingen. Lekker in pyjama, in de winter in fleece pyjama!
 
Hier ook rond 2 jaar naar peuter bed. Eerst zonder kussen. Wel een peuter dekbed. Mijn jongens klommen wel uit bed en haalde hun kast leeg. Speelgoed kwam pas met 3 jaar in hun kamer zodat ze sochtends nog even konden spelen.
 
Mijn dochter lag met 2 jaar in een 1 persoonsbed en dat ging goed. Wel met een hekje zodat ze er niet uit zou vallen. (Gebeurde namelijk wel toen we nog geen hekje hadden). Ze komt er nooit uit en slaapt er heel goed in. Ik koos voor een 1 persoonsbed zodat ik er zelf ook naast kan liggen als er wat is en anders moet je over een paar jaar weer een nieuw bed en beddengoed aanschaffen.

Je zou haar kunnen laten wennen met slaapzak en zodra ze gewend is aan haar nieuwe bed, haar pas onder het dekbed laten slapen. Ik heb een kindkussen gekocht voor haar. Je kan dan de vulling er uit halen zodat ze eerst op een plat kussen ligt.
 
Met onze dochter van 16 maanden over naar een eenpersoonsbed. Ze is niet een hele beste slaper en zo kunnen we soms bij haar liggen en eruit als ze in slaapt is gevallen. Met dekbed. Nadeel van een dekbed als ze zo klein zijn is dat ze zelf nog niet de dekens omhoog haalt als ze eronder vandaan is gewoelt 
 
Bij m'n oudste had ik eerst in het ledikant een dekbedje met kussen toen ze ongeveer 1.5 jaar was. Dit was uit nood omdat de verwarming stuk ging en ze het te koud had met alleen een slaapzak. Moest toen nog wel elke avond het dekbed weer over dr heen leggen. Een kussen wilde ze zelf, ze vroeg er op een gegeven moment om. Heb een peuterkussen van de HEMA.

Ze was volgens mij iets van 2 jaar en 3 maanden toen ze naar een eenpersoonsbed ging. Ze is erg lang voor haar leeftijd, een peuterbed zou ze snel uitgegroeid zijn. (Ze is 3.5 nu en zo'n 110 cm lang)

We hebben wel de eerste paar nachten het ledikant nog laten staan, zodat als het niet goed zou gaan ze daar weer in kon slapen. Maar eigenlijk ging het gelijk goed. Ze kwam er nooit zelf uit en nu doet ze dat nog steeds niet. Ze komt er alleen uit om naar de wc te gaan en sochtends als ze wakker is.
 
Hier het ledikant om kunnen bouwen naar peuterbed. Eerst begonnen met in het ledikant een dekbedje en kussentje ipv slaapzak, ging direct goed. Daarna omgebouwd en ging ook goed. Onze zoon is nooit het bed uit geklommen. Roept altijd als hij uit bed wil.
 
Terug
Bovenaan