over

Ik kan het nog niet geloven, het is wèèr voorbij......

Afgelopen dinsdag is mijn tweede miskraam gekomen. En gek, eigenlijk wist ik het al die tijd al.

De eerste miskraam kreeg ik in juli, na 7 weken. Waarschijnlijk was het toen al eerder gestopt want op een echo was niets te zien en uit het bloedonderzoek bleek dat er wel hormonen waren, maar niet veel.
Ik hoefde niet gecurreteerd te worden wat ik wel heel fijn vond.
Met ovulatietesten heb ik gekeken of mijn cyclus weer normaal op gang zou komen, voor de zwangerschap kon je daar namelijk de klok op gelijk zetten.
Dat was geheel niet verstoord.
17 dagen na de miskraam had ik weer een ei-sprong, dezelfde dag als altijd.
Na 14 dagen had ik wat bloedverlies dus ik dacht ongesteld te worden en was blij dat het nu echt weer normaal was.
Maar de bloeding zette maar niet door...
Enkele dagen gewacht, testje, en ja hoor, weer zwanger!

En toen kwam de grote zorg aanzetten, gaat het allemaal wel goed?
Vanwege de miskraam mocht ik al heel gauw een echo komen maken.
Dit was begin september.
Ik dacht toen bijna 8 weken te zijn. Bleek toen dat het toch wat achterliep, namelijk bijna 7 weken. Maar er was een hartje, dus op zich niets aan de hand, ik moest alleen na 5 weken nog een echo komen maken om zekerheid te krijgen over de werkelijke termijn.

En toch was ik er NOG niet gerust op.

Vervolgens zijn we op vakantie gegaan en tijdens de vakantie had ik een keer hele donkere afscheiding, maar dat was eenmalig.
Verloskundige gebeld. Die zei dat het oud bloed was, niets om ongerust over te zijn. Maar oud bloed is eens vers bloed geweest, dus waar komt dat dan vandaan???
De zorg werd bij mij steeds groter dat het niet goed zat. Maar ergens probeerde ik mezelf toch op te peppen door te zeggen dat het wel stom toeval zou zijn en de echo was toch goed, etc.

Afgelopen vrijdag had ik een bloedinkje. Ik verweet mezelf te druk in huis te zijn geweest met stofzuigen en dweilen. Zondag kreeg ik een beetje menstruatiepijn en had lichtbruine afscheiding. Dat was later weer weg.
Maandag voor het eerst voor controle naar de verloskundige. Zij heeft met de doptone getracht een hartje op te sporen en het apparaat heeft wat geregistreerd dus mijn zorg nam af op dat moment. 's Middags kwam die afscheiding weer, verloskundige maar weer gebeld, maar dit was normaal volgens haar. Bovendien moest ik eind deze week naar het ziekenhuis voor de 2e echo en ik mocht donderdag nog even langs komen bij haar om beter naar het hartje te kunnen luisteren dus weer een beetje rustig.

Dinsdag was de afscheiding wel heel donker en er zat wat bloed bij.
Er werd een echo geregeld in het ziekenhuis maar het beeld was al geen verassing meer voor mij, een leeg vruchtzakje.
Uit meeting bleek het de grootte te hebben van negen weken. Afgelopen maandag was ik precies 12 weken.

Ook nu is de bloeding weer zelf op gang gekomen en gisteren is het vruchje eruit gekomen, ik denk 5cm groot.
Het lag daar maar in de toiletpot en ik heb er heel lang naar zitten kijken en huilen. We hebben lang overlegd wat te doen maar na 2 uur besloten de pot toch maar door te trekken, met de deksel dicht.
Voor ons was het goed op dat moment.

Gisteravond heb ik krampen gekregen en die heb ik nu nog. Ik denk zelf dat het een soort weeen waren, want ze kwamen met gelijke tijden en duurde allen even lang.
Het bloedverlies is echter al een stuk minder.
Vanmorgen naar de huisarts geweest en die heeft me pijnstillers meegegeven en gevraagd het bloedverlies toch goed in de gaten te houden maar ik verwacht niet dat het nog erger wordt. Anders maakt ze volgende week een afspraak voor een echo om te kijken of alles weg is.
Uitgaande van mijn ervaring van vorige keer denk ik zelf dat dat wel zo is.
En die krampen vind ik niet gek, want ik ben natuurlijk bijna 3 maanden zwanger geweest, het is de baarmoeder die nu weer terug naar de oude staat moet.

Ergens heb ik er wel vrede mee, hoe raar het ook moge klinken, want het kindje was meer dan gewenst. Het is gewoon dat de zorg bij mij nu weg is.
Het is gewoon heel dubbel hoe ik me voel en eigenlijk kan ik het niet zo goed uitleggen.
Ik vind het erg jammer dat het voorbij is maar het opnieuw proberen denk ik nu maar even niet aan, want ik denk niet dat ik NOG een keer die spanning aankan of het allemaal wel goed is.

Ik moet in november naar een gynaecoloog om te onderzoeken hoe het nu kan dat ik twee keer een miskraam heb gekregen en dat is nu eigenlijk mijn vraag na dit iets te lange verhaal.

Heeft er iemand ook meerdere miskramen gehad en is hier onderzoek naar gedaan?
Wat kan ik verwachten?

En...zijn er mensen die begrijpen met wat ik bedoel met dat dubbele gevoel?

Nogmaals, sorry voor die lange verhaal, want het valt ergens in het niet bij mensen die veel verder zijn geweest dan ik tot nu toe, maar ik kon maar niet stoppen met schrijven.

Gr. Aadje

Hoi Aadje,

Allereerst ontzettend veel sterkte met alles! Gek hè, dat je vaak al weet dat het niet goed is, ook al zeggen echo's en dergelijke op dat moment wat anders?!

Ik ben vijf keer zwanger geweest, waarvan vier miskramen. Gelukkig hebben we een gezond zoontje van twee waar ik ontzettend dankbaar voor ben. Ik heb één miskraam voor hem gehad en drie erna. We zijn nu bijna twee jaar bezig voor een tweede en het wil maar niet lukken. Bij ons is een chromosomenonderzoek gedaan, maar dat was allemaal goed. Bij de vruchtjes was niks te vinden, vitamine-onderzoeken bij mij waren goed... Kortom, ze hebben niks kunnen vinden.

Wel heb ik pco-syndroom. Dat wil zeggen dat mijn hormoonhuishouding verstoord is, waardoor ik een onregelmatige cyclus heb. Sinds kort wordt mijn cyclus gevolgd met echo's om mijn eisprong in de gaten te houden. Dat zou namelijk de reden kunnen zijn van mijn miskramen, niet goed ontwikkelde eitjes, maar dat hangt dus puur samen met het pco-syndroom.

Bij jullie zullen ze denk ik ook een chromosoomonderzoek gaan doen. Uitgebreidere onderzoeken worden meestal pas na drie opeenvolgende miskramen gedaan, hoe vervelend dat ook is. Bij de meeste mensen wordt geen oorzaak gevonden, dus wees daar op voorbereid. Van de ene kant is het fijn natuurlijk als er niks wordt ontdekt, van de andere kant zou je natuurlijk heel graag de oorzaak willen weten, zeker als daar iets aan te doen is.

Verder begrijp ik ook heel goed wat je bedoelt met dat dubbele gevoel. Ik ben altijd heel erg ziek als ik zwanger ben. Vier keer was ik dus dag en nacht ontzettend beroerd en achteraf allemaal voor niks. Ik baalde ontzettend van mijn miskramen, maar dat daarmee de beroerdheid ook weg was, was ergens wel een opluchting. En ook het feit dat ik wist waar ik aan toe was, zeker als je al vaak een miskraam hebt meegemaakt en bang bent dat het toch weer fout gaat. Begrijp me niet verkeerd, ik wil best dag en nacht ziek zijn hoor, als het dan ook maar niet voor niks is!

Geef de moed in ieder geval niet op. Je hoort het zo vaak dat vrouwen eerst een miskraam hebben (of meer helaas) en dan daarna "gewoon" nog gezonde kinderen krijgen.

Zo, mijn verhaal is ook lang geworden! Sterkte nogmaals!

Groetjes van Sacha

Hoi Aadje.

Vervelend dat we elkaar hier moeten treffen.

Ik heb voor mijn zoontje 2 miskramen gehad van zwangerschappen van 5 weken.
Hierdoor en door mijn tromboseverleden kwam ik onder toezicht van de gynaecoloog.

Na een echo waar cystes op te zien waren en die vanzelf weer verdwenen, heb ik toen tabletjes gekregen die de eicelrijping stimuleerde: chlomifeen.
Rond de 10e dag moest ik bijna elke dag naar het ziekenhuis voor een echo. Op de dag dat het eitje op springen stond moesten mijn vriend en ik het 's avonds maar heel gezellig maken.

Dat heeft bij mij gewerkt, want we hebben nu een gezonde zoon van 1 jaar.

Toen hij 10 maand was begon het bij ons te kriebelen voor een 2e. En het vervolg ken je.

Maandag hoor ik hoe het verder gaat.
Mocht ik nou daarna weer onder controle staan en dingen ondergaan, dan hoor je dat wel.

Ik wens je sterkte en succes!

Liefs Hester

Hoi Hester,

Hoe gaat het nu met jou? Stomme vraag eigenlijk, maar het is er uit voor je erg in hebt.
Wat ik eigenlijk een beetje bedoel is of het vloeien nog doorgezet is? Dat lijkt me heel naar je weet dat het voorbij is, maar je het vruchtje nog in je lichaam blijft houden.

Bij mij is het bijna over en de kramp wordt ook al een stuk minder.
Niet dat daarmee het verdriet verdwijnt, want dat heeft de afgelopen dagen eindelijk de overhand gekregen, hoewel ik me sinds vanmiddag weer een beetje positiever voel.
Veel gelezen in een boek over/voor lotgenoten, beetje buiten gerommeld om de boel winterklaar te maken enzo.

Nog even het gesprek met de huisarts in gedachte herhaald en ik denk ongeveer wel te weten wat ze gaan onderzoeken in het ziekenhuis.
Natuurlijk zal er wel inwendig onderzoek plaatsvinden en weer een wandeling naar de bloedbank maken.
Mijn schildklier wijkt iets af en mijn man en ik hebben een tijd geleden een genetisch onderzoek laten doen gezien zijn familie. Behalve zijn zus die geestelijk gehandicapt is zijn er ook nog een tante, neef en wellicht een nicht. Allen een kant van zijn familie.
Alleen kon men na onderzoek niet zeggen of het werkelijk erfelijk is, omdat ze bij zijn zus geen afwijkingen konden vinden (ze hebben zich alleen gebaseerd op eerdere onderzoeken!). Derhalve zijn de anderen niet onderzocht en is mijn man ook niet nagekeken of hij wellicht drager is.
Derhalve was er ook VOORALSNOG geen aanleiding voor prenataal onderzoek.

Mijn huisarts denkt dat beide zaken wellicht toch verder aangegrepen kunnen worden.
Maar ik ga maar niet te veel op de zaken vooruit hollen, want ik ben geen gynaecoloog.

Ik wil je voor maandag in ieder geval veel sterke wensen en hoop gauw weer wat van je te horen.

Aadje

Hoi

Ik heb drie miskramen gehad. Een met 5 weken, daarna een met 11 weken en toen nog een met 6 weken. Daarna hebben we een bloedonderzoek gehad in het ziekenhuis. Daar kwam niks uit. De gyn liet de keus aan ons of we verder wilden onderzoeken of gewoon weer proberen om zwanger te worden.
Hij zei dat we waarschijnlijk 3keer vette pech hebben gehad. En we mochten meer onderzoeken laten doen, maar dan beland je in een medisch circus en de vraag is of we dat wel wilden.
We konden zwanger worden, dat stond al vast. En heel vaak kunnen ze toch niet achter halen wat de oorzaken van miskramen zijn.

Wij kozen ervoor om eerst maar weer te proberen om zwanger te worden en mocht het weer mis gaan ofzo, dan zouden we voor de onderzoeken gaan.
Wat ben ik blij dat we niet voor de onderzoeken zijn gegaan. Want tijdens de onderzoeken mag je niet zwanger worden. Dit kan het resultaat beinvloeden.
De eerste maand na het bloedonderzoek ben ik weer zwanger geworden. En dit keer ging het goed.
Ik ben nu de trotse moeder van een dochter, Anne.

Succes met alles en ik hoop dat alles goed komt.

Groetjes Ria

Hoi Aadje,

Sterkte ermee, het valt inderdaad niet mee.

Ik was zelg 7 weken zwanger van de tweede, wat al niet erg wilde vlotten, toen er bloedverlies optrad. Na een echo bleek het vruchtje zich niet ontwikkelt te hebben en ik zelf voelde ook al dat het mis zou gaan. Nu vraag ik me af hoe een miskraam "hoort te verlopen" ik heb inmiddels al een week bloedverlies met buik en rugpijn maar geen flinke krampen en weet niet of alles eruit is, hoe merk je dat, kun je dat zien na 7 weken?

Vrijdag moet ik weer terugkomen voor een echo, mocht niet alles weg zijn dan moet ik ook gecurrateerd worden en zie daar ook erg tegenop, dus hoop dat alsnog alles zich vanzelf verwijderd.

Groetjes Roos

Terug
Bovenaan