Overdag niet in eigen bedje slapen

Hallo,

Mijn baby van 8,5 wk wil overdag niet in haar eigen bedje slapen, alleen in de draagzak. Ik lees het boek 'De tevreden baby' en dit boek raadt aan om een heel strak dagschema aan te houden. Nu probeer ik al een week haar overdag in haar eigen bedje te laten slapen, maar het lukt me gewoon niet. Vaak ben ik dan moegestreden en doe haar in de draagzak als ze gaapt en andere signalen geeft dat ze moe is. Kan het gebruik van de draagzak om te slapen op deze leeftijd kwaad? Ik word nogal gestresst van dat boek en andere mensen die zeggen dat een strak schema het belangrijkste is voor een baby. Het lukt me gewoon niet haar in haar bedje te laten slapen overdag. Qua voedingen zit ze op een redelijk schema, om de 4 uur. Vandaag is ze daar overigens wel vanaf geweken. Ik ben een beetje moedeloos en hoop dat mensen me gerust kunnen stellen dat baby's op deze leeftijd nog lastig 'geconditioneerd' kunnen worden. Ik ben namelijk bang dat ik het nu aan het verpesten ben voor de komende jaren. Alvast bedankt!

O lieve mama, geen zorgen maken hoor. Je baby is een klein mensje en geen robot. Ja, het is goed om een ritme te hebben zodat de dagen voorspelbaar zijn voor de baby, dat helpt enorm. Maar....maak het vooral gene wet van meden en perzen, want dan, zoals er nu gebeurt, raak jij helemaal gestresst! 
Ter info: onze oudste dochter heeft tot 14 weken overdag alleen in de draagdoek geslapen. Overdag lukte het niet om haar in haar even bedje te krijgen. Na 14 weken viel ze ineens in slaap tijdens het spelen en sindsdien sliep ze elk slaapje in haar eigen bedje. Jullie kindje is 8,5week. Dat is echt nog heel klein! Geef de geborgenheid die ze nodig heeft, het komt echt goed. 
Heb je wel eens gehoord van wakkertijden? Zo niet, even Googlen. Dit heeft mij erg geholpen. Maar ook hier... Zie het als een richtlijn en kijk wat er bij jouw kindje past. 
Succes! 

Helemaal eens met bovenstaande. Daarnaast is het onder de 4 maanden niet mogelijk een baby te verwennen. Kan geen kwaad je baby te geven wat het nodig heeft. 
Van die schema's werd bij ons alles erger. Wakkertijden in de gaten houden hielp veel beter. ( Wel even uitzoeken wat voor jouw baby de passende wakkertijd is, en er rekening mee houden dat die mee groeit met je kind.)
Als je de hele tijd draagzak wat veel vind, eens proberen of kinderwagen ook werkt.

Ik had ook weinig begrip van mijn omgeving over het gebrek aan ritme. Maar mijn schoonmoeder herkende het wel helemaal, en had nog wat verhalen in overtreffende trap aan de mijne. 
Denk dus echt dat het grotendeels genetisch is. Sommige baby's varen wel bij strakke schema's. Anderen echt helemaal niet. Niets aan te doen. Laat je omgeving maar kletsen en doe wat voor jouw kind werkt. Veel belangrijker.

Onze jongens hebben de eerste paar maanden overdag alleen in de box in de woonkamer geslapen of in de kinderwagen tijdens het wandelen. "Als ze maar slapen, dan is alles prima", dat was mijn motto. Met een paar maanden zijn ze wel in hun bedje gaan slapen. Niet te veel stressen, gewoon uitproberen wat wel en niet werkt voor jouw kindje. Ieder kind is anders

Gooi dat boek de deur uit of in de open haard als het voor jou niet werkt. Mijn zoontje van ruim 6 maanden heeft de eerste maanden alleen maar in een babynestje geslapen overdag. Nu hij daar te groot voor is slaapt hij overdag vaak in de box. Heel soms in zijn bedje, net wat makkelijker is. Waarom zou je kind daardoor verpest raken? Mocht je instagram hebben, volg dan the_nurturingkind, zij legt heel veel uit over slaap bij kinderen en wat normaal is (en dat is niet dat kinderen binnen een par maanden doorslapen en strak op een schema slapen)

Dankjullie wel allemaal. Dit stelt me enorm gerust. Ik ga inderdaad meer op de wakkertijden letten en als ze gaapt lekker bij mij laten slapen. Komt allemaal wel goed. Enorm bedankt!

Terug
Bovenaan