Overdag slaapjes, hoe pakken jullie het aan?

<p>Mijn 14 weken oude zoontje slaapt overdag in bed of de kinderwagen, beetje afhankelijk wat we gaan doen. Als hij in bed ligt wordt hij bijna standaard na zijn eerste slaapje alweer wakker. Dat is dus 3 kwartier slapen en dan mopperen.. ij ga dan naar hem toe en probeer hem in slaap te krijgen maar vaak lukt dat niet en resulteert het alleen maar in nog meer huilen en daarna te moe zijn voor een fles. En ik die de hele middag heen en weer kan om hem in slaap te krijgen.  Hoe pakken jullie dit aan ?</p><p>En gaan kindjes als ze wat ouder worden vanzelf wat makkelijker in het 2e slaapje komen? Hij heeft het namelijk wel echt nodig, is anders niet te genieten. </p>

Ik lees graag even mee, want heb nu precies hetzelfde met mijn 13 weken oude dochter. Het lukte tot vorige week prima, na het eerste slaapje een beetje rommelen in bed maar na een speentje en beetje wiegen kreeg ik dr wel weer in slaap. Maar nu ineens echt met geen mogelijkheid meer... Ik vroeg me ook af, is dat gewoon normaal? Heeft ze ook gewoon minder slaap nodig? Maar dan is ze eind van de dag echt wel chagrijnig dus lijkt me dat ze daar nog niet aan toe is. Of is het gewoon onderdeel van een sprongetje? Ben inderdaad erg benieuwd naar de ervaring van anderen. 

Wij staan in contact met edn kinderfysio en die raadde aan ala inslapen niet meer lukt dan even uit bed, lichamelijk moe maken in de box en bedje weer in. Ik zat dus al te denken om een speelkleed op de slaapkamer te leggen en een bosxpeeltje zodat we niet elke keer naar beneden hoeven, dus dan gewoon even boven spelen. 

Ik kan je vertellen dat dit vanzelf goed gaat komen. Ik heb hetzelfde gehad met mijn zoontje, moedeloos werd ik ervan. Als hij bij mij in slaap viel, sliep hij vaak 2 tot 3 uurtjes, maar als hij in bed lag was hij standaard na 3kw wakker en wilde niet meer slapen. Ik heb dit toen geaccepteerd en hem veel bij mij laten slapen (Netflix is dan een uitkomst ;)). Op een gegeven moment wist ik dat ik weer moest gaan werken en hij naar het kdv zou gaan en daar konden ze dit niet gaan doen. Toen ben ik een week lang met hem bezig geweest. Geen bezoek, geen gekke uitstapjes, maar echt geconcentreerd op zijn slaapjes in bed. En dat betekende dus bij elk slaapje hem in bed leggen, na 3kw wakker erbij, knuffel over zijn oogjes, speentje erin, erbij blijven en dan hopen dat hij weer in slaap zou vallen. Soms lukte dat en soms ook niet en dan nam ik hem gewoon weer bij me. Maar na een week begon hij het te snappen en toen hij 16/17 weken was ging het super en nu nog steeds (32 weken). Het is me duidelijk geworden dat sommige baby’s echt huidhonger hebben, behoefte aan jou en ik denk dat je daar toch aan toe moet geven, maar wel moet proberen om zijn slaapjes in bed te gaan doen. Lukt dat niet, dan probeer je het bij een volgend slaapje weer. Met name het knuffeltje over zijn oogjes werkte bij mijn zoontje goed. Succes ermee! En geloof me maar dat het echt goed komt, al dacht ik toen ook van niet! 

Hoi, Mijn zoontje doet ook zulke korte slaapjes en is nu 5 maanden. Ik heb de eerste maanden veel gelezen over slaappatronen van baby’s, rust en regelmaat etc.. en van alles geprobeerd. Het is heel lastig, een baby weet niet bij wakker worden of hij 3 kwartier of 2 uur heeft geslapen, de ene keer wel wordt hij wel opgepakt en de andere keer niet. Volgens mij is het eerder een uitzondering dan de regel dat een baby na eerste slaapcyclus na wakker worden weer opnieuw in slaap valt. Ik geef het een paar minuten maar hij slaapt bijna nooit opnieuw in. Ik haal mijn zoontje er uit als hij wakker is, slokje melk, even knuffelen, kort spelen en weer terug naar bed.. je zou het boek Baby in een Droomritme eens kunnen lezen, daar staan handige tips in voor slechte slapertjes. Al iets van white noise geprobeerd? Dat werkt hier 9 van de 10 keer wel.. 

@gebruiker10101713: dat heb ik ook gedaan. Elk slaapjr bij hem blijven, tot hij diep in slaap is, maar ik kan dan de kamer uitlopen enn5 min later is hij wakker.. dus ik ben al middagen lang gewapend met kop thee, oordopjes en telefoon boven gaan zitten maar ik wordt er uiteindelijk ook een beetje moe van en denk dan.. dan maar niey elk slaapje  het komt vast vanzelf wel. Vroeger had men bergen met kinderen toen ging t ook vast niet zo streng.. maar ook beneden gaat slapen zo kort. Ik heb inderdaad ook middagen lang met hem gelegen, maar ook dan is hij de laatste tijd snel wakker. Maar het gaat vast over :) @marma: ik ga dat inderdaad maar eens proberen, even spelen en dan opnieuw slapen, slokjes melk lijkt me niet zo handig, dan ben ik bang dat ik allemaal mini voedingen ga geven. Hij heeft ook reflux dus dat slokje melk zorgt er ook voot dat hij weer rechtop moet zitten. Oj white noise gebruiken we vaak, maar hij slaapt daar heel licht op tegenover als hij uit zichzelf in slaap valt, dus ik probeer hem altijd wel eerst zelf even te laten slapen

Dit is heel interessant. Ik heb hier namelijk hetzelfde probleem. Mijn zoon is 17 maanden. Thuis probeer ik hem dan in zijn bedje te houden en hopen dat hij weer slaapt maar hij gaat nu 3 dagen naar het kdv en dan is het ritme wel een beetje zoek..  is jullie kindje rond 5 uur ook zo moe dat hij/zij dan al heel vast slaapt en dus eigenlijk zijn nacht in gaat? 

Mijn dochter is 6 week.Slaapt overdag meest in de box of bij mij. Behalve tussen de middag. Dan leg ik haar wel in bed. Meestal is dat tussen 10 en 12 omdat ze om half 2 weer fles krijgt. Vandaag heeft ze het nog geen half uur volgehouden in der bed, morgen weer proberen.S'nachts slaapt ze wel in bed. 

Terug
Bovenaan