Overdag slapen een probleem

Mijn zoontje van 18 weken wil overdag maar 45 minuten per slaapje slapen.
Overdag slapen lukt hem nooit goed.
Nu ben ik ten einde raad. Ik zorg er altijd wel voor dat hij na 45 minuten nog verder slaapt door met hem te wandelen of in de auto of bij mij. Dan gaat hij weer verder slapen. Nu ben ik echter zo moe dat ik het niet meer weet. Het savonds alleen in slaap vallen lijkt ook steeds meer een probleem te worden.
Ik zat zelf te denken om weer te gaan inbakeren, maar ik weet het ook even niet meer!
Iemand tips?

Eerlijk? Dit is op deze leeftijd heel normaal. Mijn 2 kinderen hebben niet anders gedaan. Mijn jongste is nu ruim 5 maanden oud en slaapt nu heel soms langer dan 45 minuten overdag. Maar de meeste dagen is hij na 45 minuten weer wakker. Dan haal ik hem eruit en gaat hij 1,5/2 uur later gewoon weer naar bed. Dus dan doet hij soms 4 slaapjes op een dag. Is heel normaal! Pas na 5 maanden leren de meeste kinderen slaapcycli aan elkaar te koppelen.
En (niet om je bang te maken), maar onze dochter heeft totdat ze 11 maanden was nooit lager dan 45 minuten geslapen overdag. Met 11 maanden ging ze over op 1 slaapje en sliep toen ineens 2 uur. Ik wist niet wat me overkwam.
En zelfstandig in slaap vallen op deze leeftijd is ook meer uitzondering dan regel... 
Met andere woorden, ik lees niks geks in je verhaal. Waarschijnlijk is accepteren zoals het is, het beste en hopen dat het ergens de komende weken gaat veranderen. 

Loslaten. Zelf paracetamol innemen, dat helpt tegen de vermoeidheid. Oppas regelen zodat je kan slapen.
Lijkt onmogelijk, maar het gaat echt voorbij.
Mijn ervaring: hoe harder je probeert "het goed te doen", hoe slechter het gaat, met slaapschema's en dergelijke.
Zelfstandig slapen kan je aanwerken wanneer het slapen zelf beter gaat. 
Houdt vol. Dit gaat ooit over.
(Kinderwagen, schommelstoel, zelf wiegende wieg, en als al het andere faalt paracetamol zetpil op de echt slechte nachten.)
Het komt goed. Maar niet vandaag.

Hoi hoi!?  Zoals Tesssa ook al schrijft dat het niet gek is, gaat het hier dus ook hetzelfde. Ons dochtertje is nu 7 maanden maar heeft altijd slaapjes gehad van zo'n 45 minuten, bij uitzondering soms een uur. Na 1,5 tot 2 uur slaapt zij ook weer 45 minuten. Soms heeft ze maar 2 dutjes overdag, dan weer 3 of 4.  's Avonds kan ze nog steeds niet zelfstandig in slaap vallen maar overdag gaat het sinds deze week ineens vanzelf. 
Er zullen voorlopig periodes blijven met slaapregressies, slecht slapen door doorkomende tandjes, of andere oorzaken. Wij hebben het losgelaten en het komt dus ook vanzelf helemaal goed! Wel hebben wij overdag en 's avonds een slaapritueel. Zo weet ze ook precies waar ze aan toe is.
Probeer er vertrouwen in te hebben en niet teveel te focussen op hoe het zou moeten. Misschien kan je zelf een keer bijslapen door oppas te vragen, zodat je zelf met wat meer energie er tegenaan kan!
Veel geluk en gezondheid gewenst voor jullie!  

45 minuten is top! Ze moeten nog leren doorslapen. We worden normaal allemaal regelmatig wakker. Wij slapen ongeveer 60 min aan een stuk, worden wakker en slapen weer door alleen we merken dit niet. Baby moet nog leren weer 'door' te slapen. Zal met de tijd steeds beter gaan. Evt proberen niet gelijk eruit te halen maar even troosten, speentje en weer weg bijv. Ene keer zal het lukken verder te slapen, andere keer niet.  

Terug
Bovenaan