Overdag slapen opeens een ramp

<p>Hoi allemaal! Ik ben moeder van Lukas, nu 15 weken (-2). Hij zit nu al eventjes in de fase dat hij zijn handjes aan het ontdekken is en alles in zijn mond stopt. We waren net aan het afbouwen met de puck a baby mini, maar hebben deze er maar weer bij gepakt, want meneer is zo gefascineerd dat hij anders gewoon niet slaapt. Dit ging een tijd goed, alleen, nu niet meer. Eerder kwam hij overdag ongeveer om de 3 a 4 uur voor eten en had een wakkertijd van een uur. In de avond slaapt hij door van ongeveer 18.00 tot 1.00 uur en daarna wordt hij vaak rond 5 uur a half 6 wakker om aan de dag te beginnen. Hij kan dan ongeveer iets langer dan een uur wakker zijn en begint dan vermoeidheidssignalen te vertonen. Alleen als we hem in bed leggen is hij gelijk weg (leggen hem slaperig weg), hartstikke fijn, maar een slaapcyclus later wordt hij dan wakker. En dan is hij klaarwakker. We horen hem kreunen en steunen door de babyfoon heen (uit ervaring weet ik dat hij dan door zijn slaapzakje op zijn vuistje kauwt) en grommen, heel hard. Maar hij is wel nog hartstikke moe, hij gaapt en wrijft in zijn ogen als je hem uit zijn bed haalt. Zodra we de kamer inkomen, begint hij hard te huilen. Als we hem dan in onze armen nemen begint hij te gapen, maar hij valt niet meer in slaap. Ernaast gaan zitten lukt niet, want zodra hij ons dus ziet moet hij huilen en daar komt hij zelf niet doorheen. We hebben het idee dat dit een slaap regressie zou kunnen zijn in combinatie met een ontwikkelingssprongetje, maar we hebben geen idee meer hoe hier mee om te gaan. Ook draagdoek werkt niet. We hadden het idee dat hij zich opgesloten voelde in de puck a baby, maar ja als we zijn armpjes niet wegstoppen dan is hij zo gefocus op zijn handjes dat hij helemaal niet meer slaapt. Als we hem laten liggen dan lijkt het echt alsof er een dino in zijn slaapkamer leeft. Dit houdt hij makkelijk dan ook drie kwartier vol, zonder te huilen. Het voelt zo verkeerd om hem maar lekker te laten liggen, maar omdat hij zo moe is dan, willen we hem er ook niet uit halen want dan krijgen we hem helemaal niet meer in slaap.  Hebben jullie nog tips? Iemand die dit herkend? Is het verkeerd om hem te laten liggen zolang hij niet huilt? Is dat niet schadelijk voor de binding?</p><p> </p><p>Dank jullie wel :)</p>
 
Ik herken dit sinds enkele dagen ook bij onze dochter, ook 15 weken. Zij heeft ook een puckababy (mini) nu. Vooral in de nacht tussen 4-6 hoor ik haar sabbelen op haar handjes. Ze huilt niet en is daarmee lekker bezig. Maar na haar eerste fles is ze dan ook vrij snel moe erna (1e fles tussen 6;00-6;30)
Ook overdag, middag en namiddag merk ik dat ze minder goed slaapt en sneller wakker wordt en gaat sabbelen.
Ik laat haar eigenlijk gewoon liggen. Ik hoor dat ze er ook bij brabbelt en lacht dus ze heeft plezier. Als ze er klaar mee is laat ze het weten en als ik haar kom halen lacht ze naar me, dus ik heb niet het idee dat het negatief is voor de binding. Ondanks dat ze niets slaapt heeft ze toch een vorm van rust (vrij prikkel arme omgeving).
 
 
 
Terug
Bovenaan