overdag slapen

Hoi allemaal,

Wij zitten met een probleempje. Onze dochter Floortje wil overdag niet slapen.
Ze wil wel heel graag slepen in onze armen, in de auto, of in de kinderwagen, maar in haar eigen bedje slaapt ze overdag niet.
ze huilt en huilt. Heeft een speentje, maar die spuugt ze regelmatig uit. Als ze een half uurtje geslapen heeft en hem uitspuugd, begint ze weer met huilen.
Ik er weer heen en dan slaapt ze weer eventjes.
's Nachts slaapt ze zonder problemen in haar bedje. Ze komt om 9 uur voor haar flesje 's avonds, en slaapt dan vervolgens tot 3 uur en dan om 7 uur weer. Zonder moeite kan ze dan weer tot 10 uur slapen, maar dan houd het op voor de dag.
Volgens het consultatiebureau is dit te weinig en omdat ze niet echt groot is. 3600Gram en bijna 9 weken. Heeft ze de slaap meer dan nodig.
Vervelend is ze niet hierdoor, dus ik vraag me af of ze wel moet slapen.

Hebben jullie misschien tips?
Ik hoor het graag.
Groetjes Brenda

Hoi Brenda,

Geen idee of het werkt hoor, maar wat tips;

Bedje voorverwarmen met een kruik (ook al is het warm weer, lakentjes kunnen koud aanvoelen).
Op bed leggen op het moment dat ze gaapt en nog wel wakker is.
In de kamer erbij blijven, tot ze slaapt (geen echt contact maken)
Wekkerradio zachtjes aan zetten.
En misschien is ze te warm gekleed? (ons dochtertje heeft geen broekje aan en wel sokjes)

En als het echt niet werkt allemaal zou je een draagdoek kunnen proberen (laatste middel want volgens mij blijf je dan de hele dag aan de gang, maar dat is persoonlijk)

Succes, groetjes Mariska
mv Feline 26 mei 2007

hai,

Sommige baby'tjes kunnen het ook wel met wat minder slaap doen.... Onze dochter (nu 10 weken) heeft ook niet zoveel geslapen als gemiddeld. Net als bij jou waren die nachten heel snel goed, maar overdag was rommelig.

Nu is het zo dat ik mijn andere dochter naar school moet brengen en zij dan ook klaar moet zijn zeg maar. Ze gaat dus om 7 uur uit bed en krijgt dan de fles, vervolgens gaat ze de box in en ga ik met mijn andere dochter aan de gang dan lopen we naar school om half 9 en gaat ze dus gewoon mee. Om 9 uur zijn we weer terug en dan gaat ze meteen naar bed. Ze is dan dus van 7 tot 9 wakker, dan is ze ook vreselijk moe. Vervolgens slaapt ze een uurtje en dan is ze om 10 uur alweer wakker. Dan ga ik met haar aan de gang. Lekker relaxed wassen of in bad, lekker kletsen. Dochter weer ophalen en dan ligt ze om half 1 weer op bed.

Dat betekent dus dat ze vanaf 7 uur tot half 1 maar 1 uurtje heeft geslapen!
Vanaf half 1 slaapt ze tot half 4 en dan weer vanaf kwart over 5 tot kwart over 6 (soms minder zeker niet meer!).

Het belangrijkste bij haar is dat ze iedere dag een vast ritme moet hebben. Maar het blijft puzzelen, ieder kindje heeft weer een andere gebruiksaanwijzing!

Veel succes,
groetjes  Sandra
(mv Isabelle 4 jr en Madeleine 10 weken, van 14-04)

Hoi Brenda,

Mijn zoontje is dysmatuur geboren en is nu met z'n 7 weken 3320 gram. Dus nog geen zwaargewicht. Hij slaapt sinds 3 nachtjes al door...en heeft ineens nog maar 5 flessen nodig om de 4 uur. Meneer heeft dit helemaal zelf geregeld. Alleen is mijn zoontje nu overdag ook meer wakker.....soms wel gewoon de hele 4 uur tussen de twee voedingen. Soms erg vermoeiend hoor, zo is hij 's ochtends van 9 uur tot 13 uur wakker, daarna leg ik hem in z'n bedje en meestal valt hij in slaap tot 17 uur. Daarna is hij weer wakker tot 21 uur en doe ik hem in bad en dan te drinken en dan naar bed. Tot nu toe slaapt hij dan door tot 5 uur 's ochtends. Als hij wakker is geweest leggen we hem meteen weer in z'n bed om door te slapen.

Dus totaal pakt mijn zoontje met een beetje geluk 14 uur op een dag. Nou ik vind het nog netjes hoor. Ik probeer zoveel mogelijk regelmaat aan te houden met slapen, maar hij houdt zichzelf soms heel erg wakker, ook als we weer bij iemand 'nieuw' op visite zijn, waar hij nog nooit is geweest, dan is alles interessant!

Maar goed, maar je niet al te druk, die kleintjes regelen het allemaal zelf op een gegeven moment, en de één heeft meer slaap nodig dan de ander!

Groetjes
Angel

Hoi!
Hier een tip die bij ons zeer goed werkte: leg haar eens op de buik te slapen, met speen en zeker niet te warm aangekleed (wij leggen de kids in hun romper in een slaapzakje onder een lakentje overdag). Allebei de kids sliepen per direct minimaal 5 uur langer overdag. Die slaap hebben ze zo jong echt hard nodig om te kunnen groeien en ontwikkelen! Nu gaat het nachtslapen nog goed, maar dat is absoluut geen garantie voor later.
Groetjes, Ingrid

Vandaag eindelijk gelukt om haar te laten slapen.
Heb haar om 11 uur gewoon in bed gedaan. Speentje in haar mond, en ik ernaast zitten. Niets zeggen, maar gewoon er zijn als haar speen eruit ging, was het brullen. Ik er weer in gedaan. Na 10 min. Weer eruit. Ik weer erin. Zo ging dit 3 kwartier door. Uiteindelijk sliep ze en nu alweer een uur verder nog steeds. Dat is echt lekker. voor het eerst sinds tijden. Vannacht ook al zo goed geslapen. Ben benieuwd hoe verder.
Bedankt voor de tips!
Groetjes Brenda

Terug
Bovenaan