Overdag teveel slapen?

<p>Hallo iedereen! ?</p><p>Ons dochtertje van 12 weken zit momenteel denk ik volop in haar 3de sprongetje.</p><p>Zij is altijd een hele goede slaper geweest s’nachts en we zitten al enkele weekjes in hetzelfde ritme: 20u00 naar bed, 03:30 wordt ze wakker voor een flesje en om 07:30 staan we op.  Nu sinds enkele dagen wordt ze s’nacht elk uur (soms elk half uur) huilend wakker. We troosten haar dan met een speentje, kusje, aai op haar buikje en zetten haar white noise machine op en dan valt ze wel meteen terug in slaap, wel maar voor even. S’ morgens als we op staan is zij ook helemaal doodmoe van de nacht waardoor zij nu dus overdag hele lange dutjes doet en bijna een hele dag slaapt om haar slaap in te halen. Ik maak haar dan ook niet wakker omdat ik dat zo zielig voor haar vindt. Maar vraag me wel af of ik op deze manier haar dag-nacht ritme niet aan het omdraaien ben? En dat het veel slapen overdag het ‘niet slapen s’nachts’ probleem niet extra in de hand werkt? Zijn er nog mama’s die hier ervaring mee hebben? Alvast bedankt!</p>

Aah ja, lastig hè ?. Bij sprongetjes kan het echt even allemaal anders gaan..
Vanaf 6-8 weken ontwikkelt je baby een biologisch dag- nachtritme en dat gaat er gelukkig niet zomaar uit.
Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat als je kindje overdag veeel meer en langer slaapt dan ‘s nachts en dit doorzet dat ze dit een beetje gaat omdraaien.
Misschien voor nu heel even handig om de kamer niet helemaal donker te maken (als je dit overdag deed), maar een beetje schemerig te laten (zodat je kindje wel half meekrijgt dat het dag is).
Ik begrijp je helemaal, want ik ben ook van; een baby die slaapt maak je niet wakker haha.
Doe ik nog steeds bijna niet, maar ze slaapt ook niet de hele dag ☺️

Wat wel goed is om te weten, en wellicht weet je dat al, is dat een slaapcyclus van een baby 45 minuten is. Misschien kun je een keer proberen om haar na het eerste ochtendslaapje na maximaal 1,5 uur wakker te maken zodat ze 2 goede cyclussen heeft afgerond en haar dan volgens de wakkertijd even flink te vermaken :). Ookal voelt dat heel tegenstrijdig..
Vooral een wandeling buiten is bijv. een goed idee!
Mocht je een kindje hebben dat in de wieg van de kinderwagen direct slaapt als je wandelt is het misschien een idee om een lekkere wandeling in de maxicosi te maken?
Ze raden vooral aan om te wandelen op de ochtend, gezien de biologische klok en bepaald daglicht wat dan éxtra werkt ofzoiets haha.
Bij het volgende dutje dan maximaal 2-2,5 uur laten slapen bijvoorbeeld.

Wellicht kun je echt volgens de wakkertijden icm met slaapsignalen gaan werken overdag.
Zo bouw je nog wel ‘genoeg’ slaapschuld op voor de nacht.

Maar nogmaals; in sprongetjes gaat het echt allemaal anders, het kan zo volgende week weer anders zijn. En van het slaapritme van een baby kun je sowieso niet veel zeggen weet ik, dat is met drie keer knipperen al weer anders ?
Ze heeft de slaap wel nodig, maar hopelijk kun je haar helpen de meeste slaap vooral weer in de nacht te gaan pakken?

Heel erg bedankt voor je antwoord! Hier haal ik echt enorm veel informatie en tips uit ? overdag slaapt ze sowieso al in haar wiegje dat in de woonkamer staat, we hebben dat ook bewust op een lichte plaats gezet zodat ze inderdaad wel beter onderscheid kan maken tussen dag en nacht. Ja die sprongetjes, het is wat ? net als je een fijn ritme hebt is alles ineens helemaal anders ? fijne tip om s'morgens te gaan wandelen! Heb ik vandaag al meteen gedaan en je zag dat ze er echt van genoot ? gisteren heeft ze overdag 9 a 10u lang geslapen, dus eigenlijk een ganse dag buiten tijdens haar voedingen, maar ze leek er ook echt inderdaad nood aan gehad te hebben! Ik ga er nu ook zeker op letten dat als ik haar zou wakker maken, ik  haar slaapcyclussen laat afwerken!
Nogmaals bedankt! ?

Terug
Bovenaan