Overdag wakker maken

<p>Hallo! <br />even een vraagje hoe jullie het doen!</p><p>ons dochtertje van 14 weken slaapt s’nachts goed door (20u00 - 5u00 of 6u00). Nu overdag houden we een wakkertijd aan van 1,5 u - 2u. Daarna zie je ook echt dat ze behoefte heeft om een dutje te doen (gapen, wenen, in oogjes wrijven) dus dan leggen we haar wakker in bed, meestal valt ze dan na 15 min in slaap. Vooral haar middagdutje kan best > 3 uur duren. Houden jullie echt een dutjesschema aan overdag? Maken jullie echt je kindje wakker? Of wachten jullie tot ze zelf wakker worden? Ik weet niet zo goed wat te doen, want wil natuurlijk ook dat ze tegen bedtijd niet helemaal uitgeslapen is!</p><p>dankjewel!!</p><p> </p>

Onze kleine ook 14 weken maar doet vooral hazeslaapjes. Als hij wel langer slaapt bijvoorbeeld als ik met hem wandel of iets laat ik hem gewoon slapen. Alleen laat ik hem niet doorslapen als hij tussen 5 en 6 smiddags al in slaap valt omdat hij dan wel in de nacht vaak wakker word. Dan geef ik hem tussen 8 en 9 nog een fles.

Volgens mij is de regel juist dat als ze overdag goed slapen, ze snachts ook rustiger zijn en goed slapen. Mijn zoontje is 12 weken en heeft soms ook een dag dat hij een lang slaapje heeft van 2 à 3 uur. Ik maak hem na 3 uur wel wakker, maar dat is meer een gevoel dan dat ik weet of dit goed is of niet. Volgens mij stamt dat nog vanuit de kraamtijd. Ik geef borstvoeding en na 3 uur zijn mijn borsten ook helemaal vol. Laatst was hij ziek en toen heb ik hem wel laten slapen. Toen heb ik maar gekolfd om mijn borsten leeg te maken. Hij heeft toen 2x 3,5 uur geslapen. In de nacht was hij wel onrustig maar volgens mij kwam dat door slijm en pijn door hoesten. Dus niet echt een zeker antwoord maar wel een beetje hoe het bij mij is gegaan.

Hier een mannetje van 11 weken, hij doet soms ook slaapjes van 2-3 uur. Ik maak hem alleen wakker als het flestijd is, zodat hij wel gewoon in zijn schema blijft.

Als ze met 14 weken zo slaapt in de nacht is dat echt hartstikke keurig en passend bij de leeftijd ?
En wat al eerder gezegd werd; slapen doet slapen.
Dus wakker maken kán juist ook een negatief effect hebben op de nacht.

Ik ben zelf ook niet van wakker maken. ☺️
Ik werk al 6 maanden met de wakkertijden i.c.m. slaapsignalen en dus geen schema en dat werkt hier gelukkig heel goed.
De meeste kindjes ‘werken’ niet op een schema. ☺️

Ik maakte en maak nog steeds m'n dochtertje niet wakker overdag. Dan is ze niet uitgeslapen, dus chagrijnig en echt niet te genieten de rest van de dag. Op die leeftijd sliep ze ook best veel op een dag, ik liet het altijd gaan en nooit problemen mee gehad in de avond/nacht. Ze is nu bijna 1.5 en slaapt smiddags vaak zo'n 3 uur. Savonds gaat ze zonder problemen naar bed en slaapt de nacht goed door.

Terug
Bovenaan