overdag weinig/onrustig slapen, 's avonds echt huilen en 's nachts doorslapen

Hallo allemaal,

Wij hebben een zoon van 7 weken en hij slaapt 's nachts al een paar weken door, heerlijk natuurlijk, en we mogen ook absoluut niet klagen.

Overdag slaapt hij weinig en /of onrustig naar mijn mening en vooral 's avonds gaat hij jammeren/huilen. Ik heb al meerdere malen gelezen op internet dat dit vanzelf weer overgaat.

We hebben een redelijk vast ritme, vandaag is het ongeveer zo gegaan:

6.45 wakker gemaakt, fles van 165 cc opgedronken
7.45 zus naar school gebracht.
8.15 slapen, 10 voor 10 wakker gemaakt.
10.00 fles van 165 cc opgedronken
wakker en telkens vechten tegen de slaap. Het maakt niet uit of hij in de box of op bed ligt. Geeft hetzelfde resultaat. In deze periode is hij niet heel erg huilerig.
11.45 mee om zus op te halen
13.45 nog steeds wakker en lijkt ook wel zin in de fles te hebben, dus maar wat gegeven, ook al 'moet' dit eigenlijk om 2 uur, 165 cc opgedronken.
Daarna in diepe slaap, in bed gelegd.
Huilen om 14.30, getroost, zus mee naar beneden, Paar keer de trap op en af voor troosten. Speen helpt niet echt. Deze spuugt hij nu natuurlijk ook nog erg vaak uit,
15.45 Nu dan toch maar eruit. Heel gezellig in de wipstoel gezeten bij zus en mij die aan het spelen was.
Om 16.30 in slaap gevallen in de wipstoel. Lekker laten liggen.
18.00 wakker gemaakt voor de fles, 165 cc, opgedronken.
19.00 zus gaat naar bed en vanaf hier begint het erg onrustig te worden. Echt huilen, met af en toe een adempauze. Zelfs bij mij op de arm is het huilen.
Het is nu 20.25 en hij is nog steeds wakker. Hij heeft al bij mij op de arm gelegen, in de box en nu ligt hij naast mij op de bank. Hij is volgens mij hartstikke moe, maar slapen ho maar.
Dit is nu al een tijd(je) aan de gang. Er zijn avonden bij dat hij tot 21.30 wakker is.
O, wacht, nu lijkt hij zich toch ovegegeven te hebben!!! Ja, hij slaapt.

Over een uur ktijgt hij de laatste fles en dan slaapt hij (meestal) onderbroken door totdat ik hem wakker maak om uiterlijk 6.45.

Heeft iemand hier ook ervaringen mee? En/of tips?

Zelf zat ik al te denken om zijn ritme te veranderen, bijv. 's ochtends om 6 uur de eerste fles en 's avonds om 20.30 de laatste fles. Maar aan de andere kant denk ik, laat maar, deze periode moeten we gewoon 'even' door en als hij straks een maand of vier is krijgt hij rond half 8, 8 uur de laatste fles en gaat dan naar bed, tenminste zo ging dat bij onze dochter.

Hij is nu overigens weer wakker, na 5 minuten slapen. Zwaait ook druk met de armen.

Nou, ik hoop op hulp!
 
Hoi Sunshine,

Ik lees zo tussen de regels dat je hem wakker maakt om 10 voor 10? waarom? Laat hem lekker slapen er mag volgens mij max 4 uur tussen de voedingen zitten en als hij goed drinkt dan is 4,5 ook geen probleem. Als hij dan misschien zelf mag bepalen wanneer hij wakker word dan hoeft ie ook niet vechten als hij mee gaat om zijn zus op te halen dan is ie gezellig wakker.

En slapen in de wipper ik zou hem lekker op bed leggen dan leert hij slapen in bed en de rest ben ik wakker. Onze dochter sliep gelukkig nooit in de box en heeeeeeeeeeeeeeel weinig in de wipper ze slaapt nu nog steeds waar het hoort in bed.

Ik zou denk ik beginnen met hem zelf laten bepalen wanneer hij wakker word. En dan zou je vanzelf meer ritme zien.

Suc6
Liefs moi
 
Tja, met een ouder kindje erbij is het soms lastig, maar ik zou hem ook meer zelf laten bepalen wanneer hij wakker is. Ik zou zelf een tijdstip afspreken van zoveel uur wil ik graag dat hij slaapt en als hij dan wakker wordt is het prima en mag hij eruit.

Het kan namelijk heel goed zijn dat jij hem in zijn "diepe" slaap wakker maakt en tegen de tijd dat jij denkt dat hij moet slapen is hij juist wakker.

Misschien is het eerst lastig en zwaar, maar ik denk dat je op deze manier er het snelst een ritme in krijgt. Ik heb eerst ook getracht om mijn zoontje MIJN ding op te leggen en dat werkte niet. Toen mij aan HEM overgaf zag ik al heel snel een ritme en regelmaat en was hij ook beter te pas. Ik heb echter 1 kindje en kan dus niet praten over hoe is om er twee te hebben...

 
Onze dochter is nou 6,5 week. Wij hadden, toen ze om de 4 uur voeding mocht, al vrij snel een ritme met het eten. (6:30/ 10:30 enz). We maken haar zelden wakker voor de voeding, tenzij het natuurlijk langer dan een half uur/ uur is. Tussendoor moet ze zelf maar bepalen wanneer ze gaat slapen en wanneer ze wakker is. Wij passen ons aan haar aan. Zij wordt ook op bed gelegd wanneer ze slaapt. Dit is onze 1e, dus ik weet niet hoe het is met een 2e, maar probeer hem, zoals hierboven ook al gezegd wordt, zijn eigen ritme te laten bepalen en alleen wakker te maken voor de voeding. Succes!!
 
Hoi,

Ook wij hebben yannick zelf laten bepalen wanneer en waar hij sliep en slaapt. Hij is nu 11 maanden en heeft zelf een vast ritme bepaald ( wijkt weleens een halfuurtje of uurtje af) maar we kunnen er de klok op zetten wanneer hij moe is en wil slapen. Overdag slaapt hij zo'n 4,5 a 5 uur. En 's avonds gaat hij tussen 19.30 en 20.30 naar bed. is ook afhankelijk van hoe moe hij is, het heeft geen zin om hem in bed te leggen als hij niet moe is, hij wordt dan nijdig en dan krijgt hij een stoot adrealine naar binnen waardoor hij helemaal niet meer slaapt. Yannick slaapt nu overal en of het nu donker of licht is, herrie of stilte en bed of geen bed. Heerlijk!
Succes ermee
 
Bedankt voor de reacties.

Voordat ik dit gelezen had, had ik al voor mezelf besloten om vandaag eens meer op hem te letten, en met zijn ritme mee te gaan. Nu hoefde hij vandaag toevallig ook niet mee om zijn zus op te halen, dus dat scheelt weer.

Het lijkt vandaag rustiger te gaan. Wakker om 9 uur, wel lekker in bedje laten liggen. Was toch boven aan het poetsen. Hij mopperde af en toe wat,maar was niets aan de hand.
Kwart voor 10 in bad, daarna fles. Daarna wat bij mij in de buurt gehad, hij is veel wakker geweest. Hazenslaapjes gedaan.
Kwart over 2 werd hij wakker, fles gegeven. Gezellig bij mij en zus gezeten. Later naar buiten in de kinderwagen. Daar met weinig mopperen in slaap gevallen, tegen kwart voor 4. Hij ligt daar nu (half 6) nog te slapen, in de hal.
We zullen zien hoe de avond verloopt!
 
Terug
Bovenaan