overgaan bv naar kv

hallo allemaal!

ik geef nu aan mijn dochter nog volledige borstvoeding maar omdat ik veel last heb van borstontstekingen wil ik met 6 maanden gaan afbouwen. mijn dochter is nu 4 maanden en 3 weken.

het voedingsschema nu is om de 3enhalf a 4 uur en krijgt 5 voedingen per dag en van het cburo moet ik terug naar 4 voedingen en dan om de 4 uur. maar ik vind dit erg weinig maar 4 voedingen

mijn vragen zijn: hoeveel voedingnen geven jullie met bv en 4 maanden
en hoe en wat zijn jullie tips om af te gaan bouwen?

Alvast bedankt!
Ingrid

Hoi Ingrid,
Ik heb mijn zoontje tot 9 mnd bv gegeven. Op het laatst was het alleen nog 's ochtends en 's avonds.
Hij had tot aan de bijvoeding (welke ik startte  na 6 mnd) 5 voedingen per dag. Ik voedde op verzoek met min of meer een schema. Maar dat is eigenlijk bij ieder bv-kind zo.
Met de leeftijd van 4 maanden kreeg hij 6 of 7 voedingen. Tussen 5 en 6 maanden ging hij terug naar 5 voedingen. Na 6 maanden heb ik fruit geintroduceerd. Dit gaf ik 's middags rond een voedingstijd. Eerst was het een beetje fruit en daarna bv als toetje. Op een gegeven moment heb ik de bv achterwege gelaten en dit ging goed.
Maar ja, dat is iets voor over een tijdje denk ik.
Het vervangen van bv door fv kun je het best doen door een borstvoeding per week te vervangen door fv. Zo kan de melkproductie zich goed aanpassen. Begin eerst met de voedingen midden op de dag te vervangen. Pas als laatste de avond en daarna de ochtendvoeding. Dit omdat je 's ochtends vaak veel voeding hebt.
Bij mij ging het afbouwen van 1 voeding per week goed en hoefde ik niet extra druk af te kolven. Alleen als de borsten te gespannen zijn, zou ik de ergste druk afkolven om borstontsteking te voorkomen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes!

Hoi Ingrid,

Mijn zoon is nu ruim 5,5 maand en heeft tot 4,5 maand volledige borstvoeding gekregen.   Bij mij zei het CB met 4,5 maand ook dat ik de late avondvoeding kon laten vervallen, maar dat voelde nog niet goed.   Ik ben eerst maar eens af gaan bouwen door elke week 1 borstvoeding te vervangen door kunstvoeding. Afgelopen maandag heeft hij de laatste borstvoeding gehad .   Dat was voor mij even een emotioneel moment, maargoed, het was niet anders.   Tot eergisteren gaf ik hem nog 5 voedingen, maar gisteren was voor mijn gevoel het moment daar om de late avondvoeding te laten vervallen.   De 4de voeding van die dag kreeg hij om 20:00u en hij heeft van 21:00u tot 7:00u geslapen. Ik hoop natuurlijk dat dit niet eenmalig is   Hij krijgt tussen de voedingen door  trouwens een klein fruithapje en sinds 3 dagen ook een klein groentehapje (een paar lepeltjes).

Misschien heb je wat aan mijn verhaal.   Mijn advies is: luister naar je gevoel en doe wat jij denkt dat goed is.

Succes ermee!

Groetjes, Loekje

Bedankt!

Maar we hebben haar nu toch al 2 avonden niet wakker gemaakt voor de 5de voeding en ze slaapt dan ook gewoon door. ik moet haar dan net als met 5 voedingen de volgende ochtend wakker maken.
Is dit dan ook niet een teken dat ze er toch voldoende aan heeft? Aan de 4 voedingen?

gr. ingrid

Terug
Bovenaan