Overgang 2 naar 1 slaapje

<p>Hi ik weet dat dit al voor vele een topic is geweest maar daarom misschien juist ook veel ervaringen ermee:)</p><p>Mijn zoontje van bijna 16 mnd zit duidelijk in de overgang naar 1 slaapje. Middagdutje lukt bijna nooit meer terwijl ochtend slaapje nog prima ging met als gevolg dat hij dan vaak van half twaalf tot half zeven wakker was. Nu hebben we dus langzaamaan het ochtendslaapje uit gesteld tot half 12 maar ik heb simpelweg het idee dat hij er niet genoeg aan heeft. Hij slaapt dan ongeveer twee uur, van half twaalf tot half twee en is vaak dan aan het einde van de dag, als hij om half zeven naar bed gaat al supermoe. En toch wordt hij iedere ochtend supervroeg wakker, rond zes uur.</p><p>Ik heb ook het idee dat de stap van zes uur tot half twaalf eigenlijk te groot is.</p><p>Heeft er iemand tips voor een ander schema? Hij ziet er namelijk echt moe uit nu en gaapt ook overdag regelmatig.</p><p>Dank alvast!</p>
 
Herkenbaar.. wij zijn er net uit, alleen onze kleine jongen is 14,5 maand, maar precies hetzelfde verhaal. 
Bij ons was het ruim een week zelfs half 6 ? ik dacht dat ik krankzinnig zou worden ?... maar vroeg wakker worden is inderdaad een teken van oververmoeidheid.. maar in ons geval ook omdat er 4 kiezen/hoektanden tegelijk doorkwamen en hij zijn eerste stapjes ging zetten...
Wij brachten hem eerder naar bed, hij lag er die weekjes vaak al rond kwart voor 6 a 6 uur in, als hij dan vroeg wakker werd, had hij in ieder geval veel uren gemaakt.
Van de een op andere dag werd het ineens weer half 7, toen 7 uur en nu half 8... dus gewoon volhouden zou ik zeggen... zijn lichaampje moet zich instellen op het nieuwe ritme en dat heeft tijd nodig
 
Ja hier ook! Volgens mij is het onvermijdelijk.. Ik werd vorige week ook even heel wanhopig, oververmoeid kind dat echt niet meer wilde slapen (hij is 19 maanden en we gaan volgens mij ook door een verlatingsangst-piek..) en s’ochtends al om half 6 wakker.
Gister hebben we hem om half 6 bij ons in bed genomen en hem er na veel geknuffel en slaapliedjes zingen van overtuigd dat hij nog even mocht slapen. Dat deed hij uiteindelijk tot 8u. En vandaag werd hij rond 6u wakker maar viel toch weer in slaap tot half 9! Gelukkige papa en mama, dat snap je ? dus hopelijk zijn we er nu doorheen. Hij slaapt hier smiddags trouwens ook niet langer dan 2 uur, terwijl hij toen hij nog 2 keer sliep vaak langer sliep smiddags.. dat deed mij ook vermoeden dat het oververmoeidheid was. Ik geloof dat wij dus het licht aan het einde van de tunnel zien, ik hoop dat het bij jullie ook binnenkort beter gaat! 
 
Hoi! Wij zijn met onze dreumes nu 2 mnd over naar 1 slaapje (hij was toen 12 mnd). Wat hier goed werkt is zorgen dat hij genoeg gegeten heeft voor het slaapje. Wij lunchen om half 12 met hem en hij gaat over het algemeen dan naar bed om 12:15. Meestal slaapt hij dan zo'n 2,5 uur, dus tot kwart voor 3. En dan is het redelijk goed te redden tot zijn bedtijd van 19:00. 
Wij merken dat hij beter is gaan slapen sinds de overgang echt gemaakt is (we zaten uiteraard een tijdje in een overgangsfase net als jullie nu en dan is het even 'afzien' tijdens het nieuwe ritme vinden). Hij wordt meestal ergens tussen 6:30 en 7:30 wakker nu, waar dat eerst tussen 5 en 6 was (meestal - want bijv nu zitten we weer een paar dagen al in een kiezen moment dus is het weer lekker vroeg helaas).


Maar dat genoeg eten ervoor is hier dus echt een must. Als we dat niet doen slaapt hij max anderhalf uur, en dan is het tot de avond idd heel lastig vol te houden.
Succes!
 
Idd een vervelende periode, maar t wordt écht steeds makkelijker en met 16 maanden is hij er echt ook wel aan toe denk ik, de meeste kindjes gaan rond 14 maanden over naar 1x slapen. 
Mijn jongste dochter van 13.5 maand zit nu ook een beetje in die overgangsfase.. Ze is ook 6.30 wakker altijd. Sommige dagen slaapt ze nog 2x. (10.00-11.00 en 14.30-15.30) 
Andere dagen blijft ze wakker s ochtends. Dan ga ik vaak 2x op een ochtend de deur uit, rond 8.30 en rond 10.30. Om 11.30 ben ik weer thuis. Dan lunchen. Om 12.15 naar bed en dan hopen dat ze tot 15.00 ongeveer slaapt.
Afgelopen donderdag sliep ze ook maar van 12.15-14.15. Om 18.00 was ze erg moe. Heerlijk in bad gezeten tot 18.30 en 18.45 naar bed. Zo probeer ik het toch echt te rekken tot minstens 18.45, eerder mag ze niet naar bed ;) In de ochtend altijd 6.30 wakker, 7..00 is luxe hier ;) Doe je weinig a aan! 
Gewoon lekker op pad in de ochtend en je moet ze van 11.00-12.00 echt wakker houden, maar dat wordt vanzelf beter en makkelijker als hij nog wat groter wordt!
 
Idd een vervelende periode, maar t wordt écht steeds makkelijker en met 16 maanden is hij er echt ook wel aan toe denk ik, de meeste kindjes gaan rond 14 maanden over naar 1x slapen. 
Mijn jongste dochter van 13.5 maand zit nu ook een beetje in die overgangsfase.. Ze is ook 6.30 wakker altijd. Sommige dagen slaapt ze nog 2x. (10.00-11.00 en 14.30-15.30) 
Andere dagen blijft ze wakker s ochtends. Dan ga ik vaak 2x op een ochtend de deur uit, rond 8.30 en rond 10.30. Om 11.30 ben ik weer thuis. Dan lunchen. Om 12.15 naar bed en dan hopen dat ze tot 15.00 ongeveer slaapt.
Afgelopen donderdag sliep ze ook maar van 12.15-14.15. Om 18.00 was ze erg moe. Heerlijk in bad gezeten tot 18.30 en 18.45 naar bed. Zo probeer ik het toch echt te rekken tot minstens 18.45, eerder mag ze niet naar bed ;) In de ochtend altijd 6.30 wakker, 7..00 is luxe hier ;) Doe je weinig a aan! 
Gewoon lekker op pad in de ochtend en je moet ze van 11.00-12.00 echt wakker houden, maar dat wordt vanzelf beter en makkelijker als hij nog wat groter wordt!
 
Het is soms ook even wennen aan het ene slaapje. Mn dochter sliep eerst maar een uurtje, maar dat bouwde langzaam uit naar meer. Dus wellicht het wat tijd geven?
 
Dank allemaal voor jullie reacties en hoopgevende berichten! Ik neem mee dat we moeten volhouden en het de tijd geven. Dat hij ook moet wennen. Eten van te voren is inderdaad een goede tip, maar die doen we al. Hij eet om 11.15u nog twee boterhammen.. en nu hopen dat het vanzelf beter wordt voordat de klok een uur vooruit gaat en hij om 5u wakker wordt;).... en inderdaad er zijn hier ook net vier snijtanden door dus misschien speelt dat ook nog mee.
 
Terug
Bovenaan