overgang moedermelk-kunstvoeding

hallo,
mijn 3 weken oude zoontje is sinds gisteren vrij abrupt overgegaan op kunstvoeding. hiervoor kreeg hij voornamelijk gekolfde moedermelk uit een flesje. hij sliep steeds 3 uur tussen 2 voedingen en dronk ongeveer 70-80 cc. nu drinkt hij soms 100 cc en soms maar 50 of 60 en slaapt soms 4 uur en soms maar 2 uur. is dit de overgang van mm naar kv? gr joeki

quote: joeki schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('01-11-2006 21:26:29'));

hallo,
mijn 3 weken oude zoontje is sinds gisteren vrij abrupt overgegaan op kunstvoeding. hiervoor kreeg hij voornamelijk gekolfde moedermelk uit een flesje. hij sliep steeds 3 uur tussen 2 voedingen en dronk ongeveer 70-80 cc. nu drinkt hij soms 100 cc en soms maar 50 of 60 en slaapt soms 4 uur en soms maar 2 uur. is dit de overgang van mm naar kv? gr joeki

Hai Joeki,

Misschien een hele brutale vraag.... maar waarom ben je zo abrupt overgestapt op kunstvoeding? Ik val je niet aan hoor! Je zal gerust goede redenen hebben om nu toch te kiezen voor KV, maar om in één keer over te stappen belast je zijn darmpjes behoorlijk zwaar.... KV kan dan zelfs voor verstopping zorgen omdat de darmpjes de lichter verteerbare BV gewend is.

Is het mogelijk om toch nog voedingen te kolven en zo de darmpjes wat rustiger over te laten schakelen op kv? Of nog voedingen live gaan geven? Kan me voorstellen dat het kolven opbreekt... maar langzamer overschakelen kan veel ongemak voorkomen.

Groetjes Nynke
Op http://www.borstvoeden.net deel ik ervaringen met andere borstvoedende ouders
Op http://www.borstvoedingsforum.nl geef ik samen met VBN/LLL en andere ouders tips voor het geven van borstvoeding

er moet waarschijnlijk gewoon even een nieuwe regelmaat ontstaan, ik zou me er niet te druk om maken. Als je kindje genoeg voeding binnen heeft gekregen aan het einde van de dag is het prima, en die regelmaat komt vanzelf weer. Probeer anders als hij erg vroeg komt voor een voeding hem heel even te laten wachten, zodat je zo lang mogelijk rekt (zonder dat hij helemaal overstuurd wordt natuurlijk!)

groetjes, Ellen

Hallo,
ik ben gestopt met kolven omdat ik er helemaal gek van werd. Eerst kwam de bv niet op gang, toen ben ik gaan kolven maar dat liep ook niet goed. Ik moest echt steeds een uur kolven om genoeg voeding te hebben. In de kraamweek heb ik het psychisch heel zwaar gehad omdat ik zooooo graag bv wilde geven. Dusse... kom bij mij niet aan met bv is zoveel beter. Iedere keer dat iemand dat tegen mij zegt doet t gewoon nog steeds pijn. gr joeki

Hai Joeki,

Wat heb jij het zwaar gehad, kan me goed voorstellen dat je er doorheen zit en nu rust wilt. Ik heb het in mijn berichtje ook niet over de kwaliteit van KV/BV maar puur over de verteerbaarheid. De ontlasting zal veranderen en daar kan je kindje last van krijgen. Daarom wordt meestal geadviseerd om iets langzamer over te schakelen, zodat de darmpjes wat rustiger kunnen wennen.

Zeker niet als aanval of als schuldgevoel aanpraten bedoeld, dat is nog nooit mijn bedoeling geweest.

Groetjes Nynke

Terug
Bovenaan