Overgang naar flesvoeding, te weinig drinken?

<p>Hoi! <br />Ons lieve meisje is bijna 12 weken oud en omdat fulltime kolven niet meer gaat, ben ik aan het overstappen op flesvoeding. <br />Het drinken uit de fles is ze gewend, maar dat bestond altijd uit afgekolfde melk. <br />Eerst heb ik kv en bv in 1 flesje gemixt. Niet echt een succes. Dus nu over naar flessen volledig het 1 of het ander.</p><p>sinds ze kv krijgt, drinkt ze minder. Is dit normaal? Ze drinkt nu ook minder uit de flessen waar bv in zit. Vult de kv zoveel meer dat ze minder nodig heeft? <br />Ze is bijna 6kg en ik zag dus dat ze 5*180+6 mag. Nou dronk ze sowieso al niet zulke grote flessen. Ik kom per dag op 700-800 ml en daar moeten we echt ons best voor doen. Ook krijgt ze 6 flessen, ipv 5. We maken haar wel 1x wakker voor een fles s avonds of s nachts. Zij slaapt anders gewoon 10-12 uur lang door s nachts en ik ben bang dat ze dan echt te weinig voeding krijgt (dan zou ze 5 flessen krijgen)</p><p>Mensen hier een idee over/ervaring mee?</p><p>ik merk dat ik ook een beetje huiverig ben om over te stappen naar 5 voedingen, omdat ik niet weet of ze dan nog wel voldoende krijgt. (Ze drinkt de nachtfles ook vaak beter, dan gaat er vaak wel 150-160 ml in).  </p>
 
Kv is wel zwaarder dan bv, dus zou het mee te maken kunnen hebben. Als je zegt dat ze snachts gewoon 10-12uur slaapt zou ik haar niet meer wakker maken voor een voeding. Als ze honger heeft meldt ze zich toch wel. Je zal dan misschien merken dat de flessen er overdag wat makkelijker in gaan. Probeer niet te stevig vast te houden aan het aantal ml dat kindjes binnen moeten krijgen. Als ze tevreden is en het gewicht is goed is er niks aan de hand. En soms hebben kindjes ook periodes dat ze minder goed drinken/eten. Hopelijk kan je hier wat mee. Succes!
 
Ook kunstvoeding mag volledig op verzoek. Lees de info op de website van het voedingscentrum maar eens. De info op de pot is een richtlijn. Het ene kindje zal meer behoefte hebben en de ander wat minder. 
Mijn ervaring: ik stapte rond die tijd ook over, wel vanaf drinken aan de borst. Dat verliep problematisch. Ze groeide verder als kool, grote baby. Nog steeds. Die eerste 2 weken dronk ze 8 x 90 ml. Meer ging er niet in. 
Daarna 120 ml x 7. En ze ging pas net 5 maanden 150 ml x 6 drinken. Inmiddels waren we al met bijvoeding bezig. Ze liet ook 1 nachtvoeding los. Dus nu met 7 maanden drinkt ze 5 x 150 ml. En dat is weer meer dan wat de pot aanraadt. Maarja, ze eet nog niet voldoende bijvoeding en heeft het echt nodig want ze is absoluut geen mollige baby. Over een maand zal het weer anders zijn. 
 
CB zei mij toen ik vroeg of het een probleem is dat ze nu "teveel" drinkt: elk kindje is anders, en sommigen zijn pas later toe aan meer vaste voeding, minder melk. Helemaal geen probleem. Gewoon doorgaan als je doet. 
En toen ik ze vroeg of het erg was dat ze destijds die grote flessen niet aan kon: neehoor, dan geef je wat vaker een flesje, dat komt nog wel. 
 
Het stomme is dat ze zelf maar 4 of 5x om voeding vraagt. Ze vindt het prima om er 4 uur tussen te laten overdag. En s nachts gewoon te slapen.


gisteravond hebben we om half 11 nog een fles gegeven (waar ze 100ml van heeft gedronken) en vanmorgen om half 7 heeft ze zich gemeld. 


Elke keer begint ze heel enthousiast aan de fles en na 80 ml raakt ze gefrustreerd. Het is dan niet dat ze niets meer op kan, want als ik dan vervolgens een flesje met bv aanbied dan drinkt ze weer. Inmiddels krijg ik we het idee dat het haar teveel moeite kost, want een 'nieuw' flesje met warme melk gaat er steeds wel in en dat loopt sneller/makkelijker door de speen. Hoewel het nog te vroeg zou zijn, ga ik vandaag maar eens de nr2 speen (dr Brown) proberen als ze straks bezorgd worden ?.
Dat ze geen 1000 ml op een dag drinkt lijkt me idd niet zo'n probleem, maar met 5 voedingen komt ze aan ongeveer 650 ml. Dat lijkt me weer erg weinig.
 
 
Je zou inderdaad eens kunnen proberen om een grotere speen te gebruiken. Ook dat is meer een richtlijn. Als je kindje zich niet verslikt, en je hoort geen geklak van dat de vacuum verbroken wordt, en ze krijgt geen krampjes van veel lucht meezuigen, dan is het helemaal prima. 
Hier ging ze met 4 maanden naar speentje 2, toen ze ziek was en maar heel weinig dronk. Zelfde idee dus. 
 
Ik kreeg er trouwens savonds laat als ik haar een droomvoeding gaf wel eens meer in, omdat ze dan gewoon doorgaat tot er lucht uit komt (en dan schrikt ze wakker haha). 
 
 
Oh en laatste keer spammen. Je zou ook eens kunnen kijken naar een lichter verteerbare kv misschien? HA? Gewoon voor de overstap. Over een tijdje standaard. 
 
Terug
Bovenaan