Overgang van 2 naar 1 slaapje

Hoi,

Wij hebben thuis een puntje van discussie en komen er niet helemaal uit. Ik ben benieuwd naar ieders mening.

Wij zijn heel gelukkig met een heel blij en actief jongetje van nu 9 maanden oud. Hij loopt motorisch wat voor op zijn leeftijdsgenoten (niet om te pochen, ik houd meestal niet zo van termen als ‘voorlopen’ maar wellicht wel van toepassing op het komende verhaal.). Sinds een maandje loopt hij al aan meubels en probeert sinds kort ook los te lopen. Ik merk daardoor dat slaapjes wat lastiger worden omdat hij nog heel actief is en graag door wil gaan met zijn stapjes zetten ipv slapen. Hij geeft ook weinig vermoeidheidstekenen. De ochtendslaapjes worden daarom steeds later en we moeten de lengte van de slaapjes daarom steeds inkorten omdat we anders niet uit komen met de tijden. Nu is dit zijn schema:
07:30 uur wakker
10:15 naar boven en 10:30 slapen
11:45 uit bed
15:00 naar boven en 15:15 slapen
16:30 uit bed
20:00 naar boven, douchen en dan 20:30 naar bed. Meestal duurt het dan erg laat en slaapt hij pas om 21:00 uur.

Ik vind dit zelf voor een kindje van 9 maanden een te late bedtijd. Mijn vriend is geen ochtendmens en vind het erg prettig dat hij tot 07:30 slaapt. We kunnen het eventueel vervroegen naar 7 uur maar alsnog merken we dat we niet helemaal uit komen. Daarbij is het de laatste tijd zo dat het ochtendslaapje dus veel later wordt. Soms wordt hij pas om 11:00 uur moe.

Mijn gevoel heb ik daarom uitgelegd bij het cb en zij bevestigden al wat ik wilde proberen: het laten vervallen van 1 slaapje. Dit hebben we vandaag geprobeerd en tot nu toe lijkt dit goed te gaan. Ik had gehoopt op 3 uur slaap, maar hij sliep 2 uurtjes, tot 13:30. Vanaf 13:30 tot 19:00 is hij wakker geweest en hoewel hij zeker moe was, viel het ons reuze mee hoe over de rooie hij raakte.

Hoewel we de nacht nog mee moeten maken is mijn vriend er van overtuigd dat hij echt nog te jong is en dat zijn wakkertijden hierdoor te lang zijn. Ik ben het met hem eens dat het heel belangrijk is voor baby’s en kinderen om genoeg te slapen, maar aan de andere kant is het zo’n drama soms met een slaapje (denk aan overstrekken, heel hard huilen, bijten, compleet over de toeren dus). Vandaag gaf hij geen kik en viel meteen in slaap.

Kern van mijn vraag is dus: Gezien zijn vroege activiteiten, zouden jullie ook je kind nog 2 keer laten slapen of toch proberen naar 1 te gaan ook al is het daar nog erg vroeg voor?
 
Volg wat je kind aangeeft. De mijne schoot tegen haar eerste verjaardag heen en weer tussen de 1 en 7 slaapjes per dag, in een poging een slaapje te laten vallen. (Ze reageerde erg slecht op schema's.) En deed daarna gewoon 1 slaapje minder dan voor het gedoe begon. (Van 3 naar 2 meen ik me te herinneren.)

Als het wel schema's volgt kan je het wat beter reguleren natuurlijk. Scheelt een hoop. Maar uiteindelijk heeft iedereen een andere slaap behoefte, en kunnen ook baby's dat best goed zelf aangeven.

Je probeert het nu, gewoon even het resultaat afwachten. Is het een te grote stap, kan er zo weer een slaapje terug bij.

Tussen sprongetjes door kan de slaap behoefte even iets minder groot zijn.
 
Ik ben het met hem eens dat het heel belangrijk is voor baby’s en kinderen om genoeg te slapen, maar aan de andere kant is het zo’n drama soms met een slaapje (denk aan overstrekken, heel hard huilen, bijten, compleet over de toeren dus). Vandaag gaf hij geen kik en viel meteen in slaap.
Als mijn zoontje dit gedrag vertoonde, was dat bijna altijd omdat hij op dat moment oververmoeid was. Eerder naar bed was DE oplossing. Maar dat schreef je zelf geloof ik ook al
 
Ik denk dat hij inderdaad toe is aan dat ene slaapje. Onze oudste dochter deed op 9 maanden ook nog maar 1 slaapje en dat ging prima. Onze jongste heeft nu op 9 maanden nog 1 kort ochtendslaapje (max. 1 uur) en een lange middagdut. Het is maar net wat ze nodig hebben inderdaad.
 
Terug
Bovenaan