Overgang van 6 naar 5 borstvoedingen

Ik heb een dochter van 6 weken nu en zit op 6 borstvoedingen. Volgens het schema wat ik van het consulatiebureau heb, ga je na +/- 2 maanden over op 5 voedingen. Dit zal wel geleidelijk gaan maar ik ben benieuwd hoe. Want met de laatste, nacht en ochtendvoeding zit je al op 3. Komt er dan overdag meer tijd tussen?
Mijn zoontje kreeg de fles dus dat werkt net even  wat anders.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes,
Karin
 
Euh, die 'regeltjes' van zoveel voedingen per dag, die gelden echt niet voor borstvoeding hoor! Dus daar moet je vooral niet aan gaan beginnen. Gewoon voeden op verzoek, dan regelt je kindje het vanzelf wel!

En 6 keer borstvoeding op een dag, dat is weinig hoor! Ben jaloers, ha ha! Mijn dochtertje (10 weken) zit op 7-8 voedingen, waarvan 1 nachtvoeding. Heel soms een keer een dagje 6, maar ook wel eens een dagje 9. En dat schijnt heel, heel normaal te zijn!

Mijn oudste heeft afgekolfde melk en daarna FV gekregen en die 'moest' op bepaalde leeftijden een voeding laten vallen, maar dat lukte nooit, tot hij er opeens zelf aan toe was. Zo hebben wij anderhalve maand langer op 6 voedingen gezeten ipv 5 en ook ruim anderhalve maand langer op 5 ipv de geadviseerde 4.

Laat je dus vooral leiden door je kindje en niet door tabellen.

Succes ermee!


 
Hoi Karin,

Houd je niet teveel aan de schema's hoor, zeker met borstvoeding is dat niet te doen.
Met borstvoeding ligt het ook vooral aan het gewicht van je kindje. Na 6 weken ging mijn zoontje, nu 6 maanden, al naar 6 voedingen. Hij kreeg de laatste voeding om =/- 22.00 uur. Al snel kwam hij om de 4 uur en had daardoor nog maar 5 voedingen per dag.
Maar er zijn ook genoeg kindjes die om de 3 uur blijven komen, dan zul je die 5 voedingen per dag niet halen. Dan zal je kindje het gewoon nodig hebben!
Naar schema's zou ik niet kijken net als naar de klok. Daar wordt je alleen maar onrustig van!

Sylvia
 
hoi karin,

ik ben het helemaal eens met de vorige dames. Laat je baby het zelf lekker regelen, want als je luistert naar het CB, dan kan alles helemaal ontregeld raken. Jij, je baby. En hoe minder vaak je voed en er snachts meer tussen laat, hoe eerder jijzelf ook weer ongesteld wordt, (wie zit daar nu op te wachten..) Ook kan je voeding teruglopen, waardoor je kans loopt dat je productie zo verminderd dat je straks niet meer genoeg hebt. Wil je ook niet..

Heel veel succes. Ik voed nu ruim 4 weken van de derde, en heb bij de andere braaf geluisterd, maar nu doe ik echt wat mijn baby aangeft. Ik zit op 7 voedingen, waarvan 1 nachtvoeding. Hij met zich om de 3-3,5 uur. En dat laat ik fijn zo.

Maar heel veel succes, ben benieuwd!

groetjes bianca
 
hee hallo,

Ik geef ook BV en mijn dochter is nu ruim 2 maanden en ze vraagt nog wel 7 of 8 voedingen per etmaal. Ze was 3 kilo bij geboorte en is er nu (na dus ruim 8 weken) 4,5. Ik voed 's nachts meestal nog 2x . Het is inderdaad een kwestie van vraag en aanbod en soms vragen ze gewoon een beetje voeding als troost. Ik zou me ook niet zo aan bep. schema's houden en gewoon je gevoel volgen...Ik vind dat hele CB maar niets. Bij de 1e werd ik daar heel onzeker van van die adviezen. Woon nu in Belgie en gelukkig is alles hier veel relaxter en ben ik dat zélf dus ook,

Groetjes

Saskia
 
quote: Karin80 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-05-2009 10:41:15'));

Ik heb een dochter van 6 weken nu en zit op 6 borstvoedingen. Volgens het schema wat ik van het consulatiebureau heb, ga je na +/- 2 maanden over op 5 voedingen. Dit zal wel geleidelijk gaan maar ik ben benieuwd hoe. Want met de laatste, nacht en ochtendvoeding zit je al op 3. Komt er dan overdag meer tijd tussen?
Mijn zoontje kreeg de fles dus dat werkt net even  wat anders.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes,
Karin



Dat is een schema voor kunstvoeding hoor. Bij borstvoeding moet je niet te veel gaan  tellen, gewoon op verzoek voeden, de ene keer kan je kind meer honger hebben en vaker komen dan de andere keer. 5 voedingen is bij borstvoeding best weinig. Bij veel vrouwen is het dan moeilijk om de melkproductie op peil te houden.
Je merkt vanzelf aan je kindje dat er op een gegeven moment meer tijd tussen de voedingen komt. En dan er dan soms weer even een periode tussen zit waarin je kindje meer vraagt. Regeldagen kun je altijd hebben, maar vaak heb je die weer rond de 4 maanden, 6 maanden en tegen de verjaardag. Of op momenten dat je kind zich snel ontwikkelt, bijvoorbeeld als het meer bijvoeding gaat eten, als het zelf gaat zitten, als het gaat kruipen, zichzelf optrekt tot staan, gaat lopen, gaat praten.
 
Terug
Bovenaan