Overgang van borstvoeding naar flesje op 2 maand

Hallo,

Ik ben Marijke en mijn babytje is 2 maanden oud.
Binnen een maand moet hij spijtig genoeg naar de crèche en hij moet tegen dan zijn flesjes kunnen drinken.
Ik ben  maandag begonnen met zijn eerste flesje wat totaal niet lukte.
Dinsdag 50 ml., woensdag 90 ml. en vandaag maar 60 ml. en telkens ik hem het flesje wil geven begint hij ongelooflijk te huilen.
Nu mijn vraag is of dit normaal is in zijn overgang van borstvoeding naar flesje of zou er iets anders kunnen schelen ?
Alvast bedankt !
Groetjes,
Marijke
 
Hoi,

Zou het kunnen zijn dat je kindje in de war raakt omdat je ook nog de borst geeft? Ik heb ergens gelezen dat dit kan gebeuren. Niet bij iedere baby, maar het komt wel voor. Is het mogelijk dat iemand anders de flesjes geeft? Het kan zijn dat het bij een 'vreemde' wel lukt.

Mijn dochtertje, Alyssa, gaat ook binnenkort naar de opvang en daarom trainen wij haar om de fles net zo makkelijk te accepteren als de borst. In het begin ging het heel makkelijk, maar toen ging ze ineens ook heel moeilijk doen. Krijsen als ze de speen in haar mond kreeg, maar wel aangeven dat ze honger had.
Mijn man doet nu het volgende: hij legt haar een paar minuten in de box. Als hij haar er weer uithaalt, meteen proberen te voeden. Als het niet lukt, nog eens herhalen. Op een gegeven moment hebben ze zo'n honger dat zelfs die fles wel wordt geaccepteerd. Dit is geen leuke methode, maar misschien lukt het je wel.
Ook hebben wij nu 'flessendagen' ingesteld, waarbij het de bedoeling is dat ze alle voedingen uit de fles krijgt, van mijn man. Ik zit dan wel de hele dag te kolven, da's minder... Maar ja, als je het niet doet zit je straks met een probleem!

Ik wens je heel veel sterkte toe!

Groetjes,
Jolet mv Alyssa
 
Hoi,

Ben je wel eens op www.borstvoedingsforum.nl geweest? Als je bovenin klikt op 'Artikelen & links' en daarna 'flesweigeren' aanklikt, krijg je veel goede tips over dat onderwerp te zien. Je kunt overigens ook vragen stellen; niet alleen moeders reageren, maar ook contactpersonen van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en leidsters van Borstvoedingsorganisatie LLL zijn er actief. Een aanrader dus, kijk er maar eens!

Succes!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
Hoi,

Ook mijn dochtertje moest eerst erg wennen aan de fles  voordat ze naar de kinderopvang ging. Volgens mij is dat heel normaal. Mijn ervaring is dat dit vanzelf beter wordt. Langzaam het aantal flesjes opbouwen werkte uiteindelijk voor ons.  De eerste week  iedere dag 1 flesje (de rest borstvoeding) en  de tweede week (of evt. de derde week)  2 keer per dag een flesje (en de rest  borst). Als  we bang waren dat ze wat  te weinig voeding kreeg dan gaven we gewoon na het flesje wat eerder weer de borst. In de eerste weken dat  mijn dochtertje naar de kinderopvang ging, dronk ze overigens ook niet geweldig uit de fles maar omdat ze 's ochtends vroeg, aan het eind van de middag en 's avonds toch nog de borst kreeg en wel voldoende dronk, maakte ik me daar niet zo heel erg druk over.  Nu is mijn dochtertje bijna een half jaar en ze is gek op flesjes. Ik geef overigens nog steeds de borst maar dan alleen de eerste voeding en de laatste voeding.

Veel succes ermee, het komt ongetwijfeld vanzelf goed.
Susan
 
Oh ja, ik was nog vergeten te schrijven dat het wel goed is om in het begin zoveel mogelijk een ander, bijvoorbeeld papa, de fles te laten geven. Ik ben niet zo voor die  "flessendagen" die hierboven in een antwoord zijn beschreven maar dat is uiteraard persoonlijk. Ik vind het beter  om je kindje langzaam te laten wennen, anders is de overgang voor je kindje wel erg groot, weet je kindje niet zo goed waar hij aan toe is en loop je bovendien het risico dat hij wat te weinig voeding binnen krijgt.  Maar  zo zal iedereen zijn eigen  inzichten  hebben en moet je zelf maar kijken wat het best bij jou en je kindje past.

Groeten Susan  
 
Terug
Bovenaan