Overgevoelig kind??

Hallo,

Mijn dochter (16 mnd) kan erg heftig reageren op andere kinderen. Als zij in de buurt is van een kind en dat kind moet huilen dan gaat zij keihard meehuilen. Ze is dan ook niet snel tot bedaren te brengen (het andere kind is vaak allang weer stil).
Ze zit twee dagen in de week op het kinderdagverblijf. Hier heeft zij het soms ook en de leidsters weten soms niet zo goed wat ze moeten doen omdat ze niet makkelijk te troosten is. We proberen het nu te negeren maar dat is wel erg lastig.
Zijn er mensen die dit herkennen? en hoe gaan jullie hiermee om? Ze is overigens verder niet snel huilerig.

Gr.
Femke
 
Mara is nu 2 jaar.
Maar heeft altijd meegehuild met andere kinderen. Ik heb haar altijd getroost en geknuffeld als dat gebeurde. Mara gaat niet naar een kdv. Maar lekker 2 dagen in de week naar oma. Mede omdat ik vind en vond dat ze de aandacht alleen nog zo verdient en ze andere kinderen die huilen moeilijk vind/vond. En huilen gebeurt nou eenmaal op een babygroep.

Ze is er ondertussen allang overheen gegroeid hoor. En nu op de psz heeft ze het geweldig naar haar zin en als er daar 1 huilt dan is het lang niet zo erg.Wel moet ze erg wennen als er een kleine baby huilt dat vind ze nog wel wat moeilijk.

Mijn gevoel zegt wel troosten en knuffelen en afleiden. Sommige kinderen vinden het vreselijk als er iemand huilt. En kunnen dat alleen maar uiten door ook te huilen.

Misschien kan je nagaan of ze er van in paniek raakt, sociaal meedoet, het een rot gehoor vind of met bepaalde kinderen heeft.

doei
 
Hallo Jocye,



Wat fijn om te horen dat jouw dochter er overheen is gegroeid. Ik ga er
maar vanuit dat dat bij Sophie ook gebeurt. Ik ben op dit moment
zwanger van ons tweede kindje en ik maak me af en toe al zorgen hoe dat
straks zal gaan.



Tot nu toe heb ik Sophie altijd geprobeert te troosten en af te leiden
maar soms blijft ze er zo inhangen dat dat niet echt helpt. Ze heeft
het niet bij alle kinderen maar op bepaalde kinderen kan ze heel heftig
reageren. Vaak zijn het kinderen van haar eigen leeftijd of jonger
(baby's).



Ik vind het heel fijn dat er iemand is die het herkent want in mijn
omgeving schijnt geen één kind er last van te hebben. Bedankt voor je
reactie



Femke

 
Hoi Femke,

Ik merk bij Mara ook dat het er heel erg aan ligt om wat voor een huiltje het gaat. Wat de hoogte en de hardheid is en hoe lang het duurt.

Als ik bv net doe als of ik huil met veel geluid en poeha dan heeft ze stress. Ook als ik doe alsof in een verhaaltje/boekje. Of iemand anders als opa of overgroot opa. Maar huil ik een keertje echt (was heel bang voor haar reactie als ze dat zou zien) dan reageert ze heel nuchter en is er totaal geen stress.

Het is idd vervelend dat er niemand in de buurt is die het herkend. Ik herken het van mijn werk ook hoor. Onze kinderen zijn niet de enige. We hebben kinderen die erg veel moeite hebben met alle geluiden maar ook met huilen.

Hier is nog geen tweede onderweg.      We willen eerst verhuizen maa r als ik eerlijk ben zie ik dat ook wel als een obstakel hoor. Maar aan de andere kant het is dan zo eigen dat dat vast snel went.

Succes met je zwangerschap moet je nog lang?

 
Terug
Bovenaan