overgevoeligheid geluid

Hallo,

Ik heb een dochter van nu 3,5 jaar en over haar heb ik een vraag. Zij reageert heel heftig op harde geluiden (boren, hard praten als je boos bent, motoren, als mensen door een microfoon praten, harde muziek); zij gaat dan heel hard huilen (hysterisch bijna) en houdt haar handen voor haar oren. Wij weten niet zo goed hoe we hier mee om moeten gaan en hebben ook al zitten verzinnen hoe dit komt. In onze beleving zijn we in haar jonge jaren nooit kinderachtig geweest met geluid, dus we snappen niet zo goed hoe ze aan deze 'overgevoeligheid' komt. Als het gebeurt houden we haar vast en proberen haar gerust te stellen en proberen het harde huilen wat te sussen.... Ik heb nu 2 vragen:
Heeft iemand suggesties hoe we hier mee om kunnen gaan ?
Heeft iemand suggesties hoe dit zou kunnen komen ?
Alvast bedankt voor jullie reacties,
groeten van Femke
 
Hai,

Mijn oudste dochter is ook heel gevoelig voor harde geluiden. Ze is nu 6 en het wordt langzaam wel wat beter. Ik heb haar echter bewust nooit getroost of opgepakt, want als je dat doet bevestig je eigenlijk dat ze terecht bang en/of overstuur is (werkt bijna hetzelfde als met huisdieren en vuurwerk bijv.). Ik besteedde er wel wat aandacht aan door te zeggen: Wow..... dat is hard..... Stadsschouwburg gingen we expres nog niet heen (vaak te harde muziek etc.). Harde geluiden zijn normaal en zo behandel ik dat ook. Als ik het kan voorkomen doe ik dat ook, maar in de andere gevallen doe ik net of het normaal is. Je kan het ook een beetje vergelijken met angst ergens voor hebben. Als de moeder angstig is voor honden of spinnen of iets dergelijks, dan wordt het kind dat meestal ook. Ze voelen je feilloos aan. Als jij het dus sneu en begrijpelijk vind dat je kind overstuur raakt van harde geluiden, dan is er voor je kind bevestiging van de angst.
 
Terug
Bovenaan