Om moedeloos van te worden he? Cycli waarin een ander al meerdere kansen heeft gehad om zwanger te raken.
Overgewicht speelt wel vaak een rol bij verminderde vruchtbaarheid met onregelmatige cycli. Maar dat wil niet zeggen dat drastisch afvallen de beste of enige manier is om je vruchtbaarheid terug te krijgen/te verbeteren. Ironisch genoeg zijn veel mensen met overgewicht ondervoed (geldt overigens ook voor veel mensen met een gezond gewicht), maar wel alleen op bepaalde vlakken. Zo kan het best zijn dat je ondanks overgewicht wel een gebrek hebt aan bepaalde vitamines, gezonde vetten, eiwitten of iets dergelijks. Bij een crash dieet vul je die tekorten meestal niet aan, maar honger je je lijf ook nog op andere manieren uit waardoor je lijf (in elk geval tijdens het afvalproces zelf) zo mogelijk nog minder mogelijkheden ziet om energie te investeren in een menstruatiecyclus en de kans op zwanger te worden. (Uiteraard zijn er ook dieten die wel netjes letten op voldoende vitamines etc, alleen zijn dat vaak niet de snelste om kilos kwijt te raken.) Overigens hoeft dat niet eens per se te liggen aan zelf een ongezond eetpatroon hebben: sommige mensen hebben de pech dat ze bepaalde vitamines simpelweg minder goed opnemen uit de voeding en hebben van bepaalde voedingsstoffen dus veel meer nodig dan de meeste andere mensen. Ik weet van mezelf bijvoorbeeld dat mijn ijzeropname verstoord is, en ken ook een aantal mensen die vitamine B12 of D niet goed opnemen.
Wellicht gaat de gynaecoloog je bloed al prikken op een aantal hormonen om te kijken of daar iets uitkomt waar wellicht iets aan gedaan kan worden. Mocht dat niets opleveren, dan zou je bijvoorbeeld ook eens kunnen denken aan het laten prikken op vitamines of bijvoorbeeld middels de app van het voedingscentrum je eetpatroon een tijdje zorgvuldig bijhouden en kijken of de app al tekorten kan signaleren bij jou.
Ik heb zelf de diagnose PCOS gekregen, wat ook vaak gepaard gaat met zeer onregelmatige cycli. Op dat moment ben ik wel gaan afvallen (had op dat moment een BMI van 26,5 en ben uiteindelijk op 24,5 uitgekomen), maar vooral gaan letten op wat ik at. Voordat de eerste kilo eraf was, had ik wel al weer een veel kortere cyclus te pakken (perfect regelmatig is ie nog steeds niet, maar toen ging ik dus van alles tussen de 17 en 62 dagen (meestal tussen de 35-45) naar 29-32 dagen per cyclus). Wat voor mij denk ik het grootste verschil gemaakt heeft is letten op voldoende omega 3 vetzuren binnenkrijgen, want ik was totaal geen visliefhebber en de meeste plantaardige bronnen daarvan at ik ook maar sporadisch. Verder ben ik vanaf toen ook nog bewuster altijd de volkoren variant van eten gaan kiezen, eigenlijk steeds de variant met de laagste glycemische index/lading. Ik ben in januari 2019 op dieet gegaan, in juni 2019 kwam ik erachter dat ik zwanger was van mijn zoontje en sindsdien nog 2x zwanger geraakt (waarvan helaas ook 1 miskraam) en mijn cyclus is dus nooit meer superlang geweest, behalve dan die eerste cyclus na de bevalling, na de miskraam, en na mijn coronavaccinaties waar dus duidelijk een andere oorzaak voor was.
Hopelijk weet je binnenkort meer over waarom je cyclus zo onregelmatig is en kan er iets aan gedaan worden. Veel fertiliteitspoli's hanteren vaak trouwens ook een maximum BMI voor behandeling van ergens tussen de 30 en 35. Zelfs in het geval dat het streng is hoef je dus niet per se helemaal naar een gezond gewicht af te vallen voordat ze je gaan helpen.
Hopelijk komt dat 2e kindje er snel!