Overgewicht, heel onregelmatige cyclus en kinderwens

<p>Hallo, ik ben Lily (30j).</p><p>Ik heb een zoontje van 4 (2017).</p><p>Nu, wij hebben een tweede kinderwens.</p><p>Ik ben vorige jaar in juni gestopt met de pil. Maar mijn cyclus is en blijft heel onregelmatig (ik volg dit op met de app Flo). Deze cyclus duurt nu al 73 dagen, begonnen eind februari.(morgen wel een afspraak bij de gynaecoloog). Ik heb ook al elke maand testjes gedaan maar telkens negatief. Nu ook. </p><p>Nu, er zijn veel mensen in mijn omgeving die zeggen dat het door mijn overgewicht komt. Maar ik vind dat vreemd want onze eerste was zeer ongeplant en een ongelukje (ik was toen aan de pil). En woog ik ongeveer even veel als nu (ik ben 1m63 en weeg +-89kg).</p><p>Is drastisch afvallen de enige optie om toch nog mijn 2de kinderwens waar te maken?</p><p>Nu wou ik eens horen of er nog dames zijn die in de zelfde situatie zitten...</p><p>Groetjes, </p><p>Lily</p>

Om moedeloos van te worden he? Cycli waarin een ander al meerdere kansen heeft gehad om zwanger te raken. 

Overgewicht speelt wel vaak een rol bij verminderde vruchtbaarheid met onregelmatige cycli. Maar dat wil niet zeggen dat drastisch afvallen de beste of enige manier is om je vruchtbaarheid terug te krijgen/te verbeteren. Ironisch genoeg zijn veel mensen met overgewicht ondervoed (geldt overigens ook voor veel mensen met een gezond gewicht), maar wel alleen op bepaalde vlakken. Zo kan het best zijn dat je ondanks overgewicht wel een gebrek hebt aan bepaalde vitamines, gezonde vetten, eiwitten of iets dergelijks. Bij een crash dieet vul je die tekorten meestal niet aan, maar honger je je lijf ook nog op andere manieren uit waardoor je lijf (in elk geval tijdens het afvalproces zelf) zo mogelijk nog minder mogelijkheden ziet om energie te investeren in een menstruatiecyclus en de kans op zwanger te worden. (Uiteraard zijn er ook dieten die wel netjes letten op voldoende vitamines etc, alleen zijn dat vaak niet de snelste om kilos kwijt te raken.) Overigens hoeft dat niet eens per se te liggen aan zelf een ongezond eetpatroon hebben: sommige mensen hebben de pech dat ze bepaalde vitamines simpelweg minder goed opnemen uit de voeding en hebben van bepaalde voedingsstoffen dus veel meer nodig dan de meeste andere mensen. Ik weet van mezelf bijvoorbeeld dat mijn ijzeropname verstoord is, en ken ook een aantal mensen die vitamine B12 of D niet goed opnemen. 

Wellicht gaat de gynaecoloog je bloed al prikken op een aantal hormonen om te kijken of daar iets uitkomt waar wellicht iets aan gedaan kan worden. Mocht dat niets opleveren, dan zou je bijvoorbeeld ook eens kunnen denken aan het laten prikken op vitamines of bijvoorbeeld middels de app van het voedingscentrum je eetpatroon een tijdje zorgvuldig bijhouden en kijken of de app al tekorten kan signaleren bij jou. 

Ik heb zelf de diagnose PCOS gekregen, wat ook vaak gepaard gaat met zeer onregelmatige cycli. Op dat moment ben ik wel gaan afvallen (had op dat moment een BMI van 26,5 en ben uiteindelijk op 24,5 uitgekomen), maar vooral gaan letten op wat ik at. Voordat de eerste kilo eraf was, had ik wel al weer een veel kortere cyclus te pakken (perfect regelmatig is ie nog steeds niet, maar toen ging ik dus van alles tussen de 17 en 62 dagen (meestal tussen de 35-45) naar 29-32 dagen per cyclus). Wat voor mij denk ik het grootste verschil gemaakt heeft is letten op voldoende omega 3 vetzuren binnenkrijgen, want ik was totaal geen visliefhebber en de meeste plantaardige bronnen daarvan at ik ook maar sporadisch. Verder ben ik vanaf toen ook nog bewuster altijd de volkoren variant van eten gaan kiezen, eigenlijk steeds de variant met de laagste glycemische index/lading. Ik ben in januari 2019 op dieet gegaan, in juni 2019 kwam ik erachter dat ik zwanger was van mijn zoontje en sindsdien nog 2x zwanger geraakt (waarvan helaas ook 1 miskraam) en mijn cyclus is dus nooit meer superlang geweest, behalve dan die eerste cyclus na de bevalling, na de miskraam, en na mijn coronavaccinaties waar dus duidelijk een andere oorzaak voor was. 

Hopelijk weet je binnenkort meer over waarom je cyclus zo onregelmatig is en kan er iets aan gedaan worden. Veel fertiliteitspoli's hanteren vaak trouwens ook een maximum BMI voor behandeling van ergens tussen de 30 en 35. Zelfs in het geval dat het streng is hoef je dus niet per se helemaal naar een gezond gewicht af te vallen voordat ze je gaan helpen. ;) Hopelijk komt dat 2e kindje er snel!

Hoi Lily,

Mijn gewicht heeft mij er niet van weerhouden om zwanger te raken.
Ik was 25 en woog 110kilo toen ik zwanger werd van de eerste, 26 en 115 kilo toen ik zwanger werd van de tweede en 120 kilo toen ik op mijn 27e zwanger werd van de derde. En dat allemaal op 1,73m.

Wel heb ik mij laten vertellen dat het gewicht de cyclus kan verstoren en dus je vruchtbare periode verkleint, waardoor de kans op bevruchting afneemt. Maar daar kan denk ik alleen een gynaecoloog wat duidelijkheid over geven.
Ik wens je veel geluk en uiteindelijk een goede zwangerschap met een gezond kindje?

Toch een troost dat ik niet alleen ben hierin en dat het niet enkel het gewicht is ? Vandaag naar de gynaecoloog geweest. Ze gaat me doorverwijzen naar de fertiliteitskliniek. Folikkels zijn te klein en met te veel... Ze heeft ook bloedname gedaan. Binnenkort weet ik meer.

Hoi Lily,
ik herken je verhaal wel een beetje.
ik ben ook 30 en ik ben in oktober gestopt met de pil, met als doel uiteraard zo snel mogelijk zwanger te worden.
ik haat het woord, maar ik val ook onder de categorie "overgewicht". En dat speelt ook al een hele tijd in m'n hoofd.
Maar een crashdieet zal inderdaad vast niet helpen. Hopelijk biedt de fertiliteitskliniek antwoord voor je! 

Vandaag naar de fertiliteitskliniek geweest. Het is PCOS. Nu niet wat je als vrouw wil horen ?
Nog vrouwen met pcos? Hoe ging jullie hier mee om?ik moet nu 3 maanden 2x per dag gynositol in nemen. Nadien is het zien of de eiersprongen gebeuren.
Kennen jullie dit?
de arts zei ook dat ik zeker moet proberen 5kg af te vallen.  
Pfff allemaal een beetje veel. 
Maar ik heb er alles voor over om een 2de kindje te hebben. 
Aller,
Groetjes he
Lilyz

[quote quote=10553901]Hoi Lily, ik herken je verhaal wel een beetje. ik ben ook 30 en ik ben in oktober gestopt met de pil, met als doel uiteraard zo snel mogelijk zwanger te worden. ik haat het woord, maar ik val ook onder de categorie “overgewicht”. En dat speelt ook al een hele tijd in m’n hoofd. Maar een crashdieet zal inderdaad vast niet helpen. Hopelijk biedt de fertiliteitskliniek antwoord voor je! [/quote]

Dan ben jij ook al effe bezig he. 
Inderdaad, dan vraag ik me af wat vrouwen doen die echt veel overgewicht hebben en er niets aan kunnen doen... 
Ik ga nu zoeken naar een diëtiste. En ondertussen meer gaan sporten. En proberen(!) Alles van zoetigheden te stoppen.

[quote quote=10555256]Vandaag naar de fertiliteitskliniek geweest. Het is PCOS. Nu niet wat je als vrouw wil horen ? Nog vrouwen met pcos? Hoe ging jullie hier mee om?ik moet nu 3 maanden 2x per dag gynositol in nemen. Nadien is het zien of de eiersprongen gebeuren. Kennen jullie dit? de arts zei ook dat ik zeker moet proberen 5kg af te vallen. Pfff allemaal een beetje veel. Maar ik heb er alles voor over om een 2de kindje te hebben. Aller, Groetjes he Lilyz[/quote]
Dat is niet fijn om te horen! 
maar ik snap je nu wel volledig want sinds donderdag weet ik ook dat het PCOS is van mij. Onze wegen lopen dus best gelijk he!
ja, van ons is het ook al een tijdje dat we proberen. Maar dat heeft even stil gelegen want eind april had ik een operatie. Heb wel m'n cyclus blijven opvolgen, natuurlijk. 
maar eerst een menstruatie krijgen natuurlijk. Ik zit nu aan dag 41, de langste periode was 44 dagen voor mij, dus hopelijk binnenkort. ??
ik heb alvast vandaag al inkopen gedaan en keiveel fruit, noten en groentjes meegehad. 

mijn gyneacologe stelde donderdag voor om te starten met clomid. Dit vanaf dag 3 in de cyclus tem dag 7 en op dag 10 of 11 moet ik terug naar de echo. Dan zal ze zien of een folikkel gegroeid is of niet. 

Terug
Bovenaan