overlijden oma, hoe ga je dat een kind van 2,5 vertellen?

Mijn moeder is zeer ernstig ziek en zal w.s. in korte tijd overlijden. Ik heb een dochtertje van 2,5 en ik ben benieuwd naar ervaringen, hoe je dat een kind gaat vertellen, over oma die dood is en hoe je ze in dat proces betrekt. Ik ben  al flink wezen surfen op internet over dit onderwerp, maar kan weinig vinden over peuters en het onderwerp dood en afscheid. Wie kan mijn helpen met tips en ervaringen?
 
Hoi Maaike,
Wat erg zeg, dat je moeder zo ernstig ziek is. Ik moet er niet aan denken... Sterkte!
Ik ben zelf lerares en wat wij doen op school is er inderdaad goed over praten. Er zijn veel boekjes te vinden die gaan over dood, verdriet e.d. Een voorbeeld: Kikker en het vogeltje. Zo kun je het onderwerp bespreekbaar maken, ook al is je kindje nog maar 2,5 jaar. Heel veel succes
Jes
 
Ja heel moeilijk om daar met zo'n kleintje mee om te gaan lijkt me.
Ook van Nijntje is er een boekje over oma die dood gaat, misschien dat je daar wat aan hebt.
Zelf probeer ik altijd heel duidelijk en eerlijk te zijn naar mijn kinderen, ze antwoord te geven op hun vragen zonder teveel te vertellen wat meer vragen oproept.
Misschien kun je je huisarts of het CB wat meer advies vragen.

Sterkte de komende tijd.
 
Jeetje joh..wat onwijs naar voor jullie!
Mijn oma is een tijdje terug overleden en na de crematie zag ik in het crematorium allemaal folders en boekjes hangen waarvan er één ging over "mama, langoor wordt niet wakker...".
Het boekje is van Yarden, uitvaartverzekering en verzorging. (www.Yarden.nl)

Ik heb het kinderboekje/ foldertje meegenomen voor het geval ik ook iets naars te vertellen heb aan mijn zoontje.
Misschien heb je er wat aan. Heel veel sterkte de aankomende tijd.
 
Wat vervelend allemaal!
Ik zit zelf ook in een onzekere situatie. Mijn moeder is ook ernstig ziek en ik heb een zoontje van 1. Hij krijgt dus niet zoveel mee maar hoe ga jij er zelf mee om?