overlijden oma, hoe ga je dat een kind van 2,5 vertellen?

Mijn moeder is zeer ernstig ziek en zal w.s. in korte tijd overlijden. Ik heb een dochtertje van 2,5 en ik ben benieuwd naar ervaringen, hoe je dat een kind gaat vertellen, over oma die dood is en hoe je ze in dat proces betrekt. Ik ben  al flink wezen surfen op internet over dit onderwerp, maar kan weinig vinden over peuters en het onderwerp dood en afscheid. Wie kan mijn helpen met tips en ervaringen?
 
Hoi Maaike,
Wat erg zeg, dat je moeder zo ernstig ziek is. Ik moet er niet aan denken... Sterkte!
Ik ben zelf lerares en wat wij doen op school is er inderdaad goed over praten. Er zijn veel boekjes te vinden die gaan over dood, verdriet e.d. Een voorbeeld: Kikker en het vogeltje. Zo kun je het onderwerp bespreekbaar maken, ook al is je kindje nog maar 2,5 jaar. Heel veel succes
Jes
 
Ja heel moeilijk om daar met zo'n kleintje mee om te gaan lijkt me.
Ook van Nijntje is er een boekje over oma die dood gaat, misschien dat je daar wat aan hebt.
Zelf probeer ik altijd heel duidelijk en eerlijk te zijn naar mijn kinderen, ze antwoord te geven op hun vragen zonder teveel te vertellen wat meer vragen oproept.
Misschien kun je je huisarts of het CB wat meer advies vragen.

Sterkte de komende tijd.
 
Jeetje joh..wat onwijs naar voor jullie!
Mijn oma is een tijdje terug overleden en na de crematie zag ik in het crematorium allemaal folders en boekjes hangen waarvan er één ging over "mama, langoor wordt niet wakker...".
Het boekje is van Yarden, uitvaartverzekering en verzorging. (www.Yarden.nl)

Ik heb het kinderboekje/ foldertje meegenomen voor het geval ik ook iets naars te vertellen heb aan mijn zoontje.
Misschien heb je er wat aan. Heel veel sterkte de aankomende tijd.
 
Wat vervelend allemaal!
Ik zit zelf ook in een onzekere situatie. Mijn moeder is ook ernstig ziek en ik heb een zoontje van 1. Hij krijgt dus niet zoveel mee maar hoe ga jij er zelf mee om?
Daar kan ik dus niets over vinden. Het is toch niet niets om je moeder te verliezen terwijl je zelf net een jonge moeder bent.

Veel sterkte!
 
Hoi Maaike,

mijn dochter is ook 2,5 jaar en mijn schoonvader is een maand geleden overleden. hij was ook al een poosje ziek. Wij hebben haar verteld dat opa bij de sterretjes is en overal heel open over geweest. we hebben haar gewoon meegenomen naar de aula en daar heeft ze opa gewoon aangeraakt en zelfs een kusje gegeven. we hebben haar wel overal goed op voorbereid. voordat we naar de aula gingen zeggen dat opa in een kistje ligt en niet meer kan praten of bewegen. als ze hem wou aanraken ook steeds gezegd dat opa wel koud is. ze is er heel erg goed mee omgegaan, maar we hebben haar niet mee naar de crematie genomen. ze kan toch niet zo lang stilzitten en zij heeft toch niet het benul dat een crematie/begrafenis bij het overlijden hoort. de laatste dag dat we opa in de aula konden zien heb ik haar wel heel duidelijk gezegd dat dit echt de laatste keer was dat ze opa kon zien en dat opa daarna naar de sterretjes ging. het is nu een maand geleden maar naar mijn idee heeft ze nergens last van. ze praat gewoon heel rustig en open en blij over haar opa.
elk kind is natuurlijk anders maar ik hoop dat je hier wat aan hebt.
in ieder geval veel sterkte de komende tijd,
groetjes sas.
 
Terug
Bovenaan