Overmatig veel afscheiding

Hoi allemaal,

Als eerste wil ik even melden dat het misschien een vies onderwerp is maar ik zou heel graag advies hierover willen!

Ik maak me ergens een beetje zorgen over en ik weet niet zo goed of het iets ergs kan zijn.

Ik ben 28 jaar en ben inmiddels een jaar gestopt met de pil. Mijn cyclus lijkt eindelijk een beetje normaal te zijn nadat deze eerst echt extreem schommelde in het aantal dagen. Nu is het zo dat ik elke maand tijdens mijn vruchtbare fase echt ontzettend veel afscheiding verlies. In het begin van mijn vruchtbare fase is het wit en waterig en ik voel het echt er uit lopen soms. Het is zo ontzettend veel dat ik gewoon een natte onderbroek heb de hele dag door. Het heeft geen zin om tussendoor een andere onderbroek aan te doen want ook die zit binnen no-time weer vol. Daarnaast merk ik ook dat het heel erg ruikt. Ik kan niet zo goed omschrijven wat de geur is, maar ik heb helaas van anderen al wel eens te horen gekregen dat ik een "zurige" lucht om me heen heb. Hoe dichter ik bij mijn ovulatie kom hoe erger het lijkt te worden, ook merk ik dat mijn afscheiding soms wat groenig lijkt te worden dan.

Zodra ik voorbij mijn ovulatie ben zakt het ook direct weg, de hoeveelheid en de geur.

Het gekke is dat ik dit tijdens het slikken van de pil nooit heb gehad (+- 10 jaar geslikt) en daarvóór kan ik me herinneren dat ik mijn vader ook wel eens heb horen zeggen dat ik soms een zure lucht om me heen had. Ik kan daar niet zo veel van herinneren want ik was denk ik 13 of 14 maar toen slikte ik ook geen pil had ik ook nog geen seks)

Ik maak me een beetje zorgen over dit feit, omdat ik op internet best veel lees dat deze symptomen een infectie of soa kunnen wijzen. Maar is het dan niet raar dat ik dit elke maand rond dezelfde periode heb? Buiten de vruchtbare dagen om heb ik dit dus helemaal niet!

Buiten het feit dat het super vervelend is omdat ik mezelf vaak ruik en andere mensen mij dus ook, maak ik me ook zorgen over of het geen effect heeft op mijn vruchtbaarheid. We zijn een tijdje bezig geweest met proberen zwanger te worden maar zijn daar (ivm familieomstandigheden) ook even van afgestapt, maar we willen nu graag weer verder proberen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Liefs
 
Hoihoi,
Wat vervelend voor je! 
Rondom ovulatie heb je vaak wel meer afscheiding, het kan dan een beetje lijken op het eiwit uit een ei. Doorzichtig en elastisch. Dat is compleet normaal. De dagen dat ik vruchtbaar ben, ben ik ook vaak de hele dag "nat" haha. Maar meer zoals wanneer je opgewonden bent. Denk dat dat dan ook een functie heeft. 
Dat het bij jou zoveel is dat je meerdere keren per dag zou moeten verschonen en dat het een onaangename geur heeft en soms groenig is vind ik wel vreemd. Ik zou daarmee wellicht toch langs de huisarts gaan. Het hoeft niet meteen een soa te zijn maar het kan ook een overgroei van bacterien zijn bijv. 
Succes! 
 
De hoeveelheid en kleur die je aangeeft herken ik niet, wel dat het meer is rond de ovulatie en idd je ruikt het dan zoveel sterker! Ik merk dan overigens ook dat mijn libido dan door het dak schiet, het zal allemaal wel een functie hebben. Laat idd even het kleurtje checken, het hoeft niks te zijn maar better save than sorry toch?
Hormonen doen gekke dingen met je lijf, dus eigenlijk vind ik de hoeveelheid die je aangeeft niet heel gek. Ik weet dat ik bijvoorbeeld tijdens mijn zwangerschap iedere dag meerdere inlegkruisjes nodig had omdat idd anders alles tussen mijn kruis kapot scheurde qua huid door het vele verlies van afscheiding. Niet dat je zwanger bent, maar meer hormonen, crazy things!
 
Wat vervelend voor je! Kan me heel goed voorstellen dat dit super vervelend is, vooral als anderen het ook ruiken. Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit per se invloed heeft op vruchtbaarheid, maar meer valt in de categorie 'vervelend'. Het klinkt niet als een schimmelinfectie oid, aangezien het niet constant aanwezig is, maar afhankt van waar je in je cyclus bent en je het dus ook al had al tiener.. Heb je al eens geprobeerd inlegkruisjes of maandverband in te doen en dat regelmatig te vervangen? Kan misschien een oplossing zijn voor de geur..
Verder zou ik idd de huisarts er eens naar laten kijken. Wie weet is er een link met een vitamine tekort oid en is het makkelijk op te lossen. Schaam je er vooral niet voor. De huisarts heeft wel gekkere dingen gezien.. 
 
Las net n.a.v. een ander topic dat het ook een teken kan zijn van baarmoeder verzakking. Als het dat is kan het behandeld worden. 
 
Hi! Ik reageer een beetje laat maar ben in de tussentijd toch maar eens naar de huisarts geweest. 

Ik heb een kweek setje meegekregen voor testen op Soa's en infecties. Ik zou ik niet zijn als ik mezelf alweer helemaal gek heb gemaakt door vanalles op te zoeken op internet.... ;) maar schrik toch best een beetje van de "gevolgen" van een eventuele Soa. Ik heb inmiddels 5 jaar een vaste vriend en vroeger toen ik jong was wel verschillende partners gehad (al dan niet met condoom gedaan), maar ik kan me daar nog zo weinig van herinneren. Naar mijn weten was ik de eerste sekspartner van de jongens waar ik het mee heb gedaan (korte relaties).. Wel is er een toen vreemdgegaan waar ik later pas achter kwam. Weet natuurlijk nooit wat zij heeft 'meegebracht...'
Maar ik maak me nu intens zorgen. Wat als ik al jaren met zo'n Soa rondloop? Kan het dan mijn vruchtbaarheid aantasten? We zijn toch al wel een jaar proberen kindjes te maken en het mocht nog niet zo zijn helaas. Dan zou ik er toch al zeker 5 jaar mee rondlopen ofzo.. 
Aangezien mijn huisarts ook vroeg hoe mijn afscheiding de hele cyclus door ongeveer was en ik eindelijk alleen maar kon antwoorden "dun en waterig", en het niet dikker ofzo wordt, maakte ze zich toch een beetje zorgen omdat dat de kans op zwanger worden niet makkelijker maakt.
Al met al kijk ik met een dubbel gevoel op dat gesprek terug, en nu moet ik nog wachten tot ik genoeg slijm heb wat ik met dat testkitje kan afnemen.. Ik weet niet eens of ik in de tussentijd door kan gaan met het gaan voor een kindje. 
 
Terug
Bovenaan