Overprikkeld

<p>Hoihoi, <br />Mijn zoontje van nu 7 maanden is snel overprikkeld. <br />Even een voorbeeld. Als we naar een verjaardag gaan en het is druk (zijn broer is erg actief en heeft nog 4 actieve neefjes en nichtjes) dan gaat hij hard huilen en zoekt contact met papa of mama. Op schoot wordt hij vaak wel wat rustiger. Bij hem zitten op de grond vind hij dan fijn maar hij is wel erg onrustig. Als we hem in de auto zetten is het vaak al gillen door alle prikkels die hij dan heeft gehad. In de avond komt hij dan niet tot slecht in slaap en wordt pas rustig als hij naast ons in bed ligt. <br />in de nacht wordt hij ook vaak gillend wakker en heeft dan echt even het contact met papa of mama nodig. Dus slaapt dan vaak tussen in verder(wat papa en mama erg eng vinden) <br /><br />ik merk dat hij ook erg snel schrikt van bijvoorbeeld ineens een hard geluid of iemand die ineens boven de kinderwagen hangt of als er iemand perongeluk tegen de kinderwagen stoot. </p><p>Hoe kunnen we het voor hem zo goed en fijn mogelijk maken? En hoe kunnen we dit in de avond en nachten aanpakken dat hij gewoon lekker rustig in zijn eigen bedje kan slapen? <br />Overdag slaapt hij nu wel goed in zijn eigen bedje dat is ook wel anders geweest. </p>

Klinkt me wel bekend, had je oudere zoontje dit niet? Heb bij ons het idee dat het komt omdat we met corona best weinig mensen gezien hebben en ons kindje nu dus nog moet wennen aan meerdere mensen bij elkaar enz. Wij bieden nabijheid, nemen hem op schoot of op de arm als hij iets spannend vindt (en als er nieuwe mensen binnen komen bijv) en blijven niet te lang bij drukke feestjes. Uurtje of 2 is echt al heel lang.

Nee mijn oudste zoontje had hier niet echt last van. Die sliep ook altijd door alle herrie heen. Maar het zou inderdaad ook wel door de Corona periode kunnen komen inderdaad. Daar had ik nog niet over na gedacht. 

nou is het wel zo dat als we mensen op bezoek hadden toen hij net geboren was en hij had bij iemand anders in de armen gelegen dat hij die avond altijd al erg onrustig en huilerig was. 

Hier een meisje van bijna 3 maanden die ook heel snel overprikkelt is. Ze wil alles mee krijgen en herken nu al veel van wat je schrijft.. Ben dus ook benieuwd naar tips en andere ervaringen. Zelfs een wandeling met wandelwagen kan al veel zijn voor haar.. In mijn verlof ook "uitjes" om de dag gepland zodat ze andere dag kon bijkomen. Vanaf volgende week gaat ze naar de opvang. Zie nu al op tegen de avond, omdat ze 17.00 wordt opgehaald en 18.30 pas een fles krijgt. (Slaapt vanaf dan de nacht door..) en als ze thuis komt, begint de prikkelverwerking.

Ik heb de hoop dat ze door de opvang iets weerbaarder wordt voor prikkels en we ook met een fijn gevoel op verjaardagsvisite kunnen. En anders is dit wat het is.... Ik wil haar niet gaan kwellen, hebben we alleen onszelf mee.

Mijn dochter heeft dat ook. 
Ze was een huilbaby. Dat knapte na een maand of 3 a 4 wel op. Maar daarna bleef ze erg alert. Alles komt binnen en ze slaapt erg moeilijk. Zeker onderweg. Niet in de wagen, in de auto was het altijd gillen en in een bedje op locatie was ze alleen maar bezig met haar omgeving ipv slapen. Een drukker uitje kwam er altijd snachts weer uit, en dat trok ze ook moeilijk. Bleef ze thuis zo 4 uur wakker. Dan was ze op visite bij opa (geneens druk) na 2,5 uur al bek af. Dat was met feestjes zeker lastig. Want ze wilde alles zien. Maar vond veel van de drukte ook wel zo intens dat ze niet ergens even op de grond kon liggen. Dat was zo huilen. Verjaardagen van mn iets oudere neefje en nichtje bijvoorbeeld. Maar al die vreemde mensen, gillende kinderen die met speelgoed gooien en rennen... Dat is ze thuis ook niet gewend en kan vanaf de grond en bij vreemden op schoot heel bedreigend zijn. Dus dat snap ik dan ook wel weer. 
Wij gingen in elk geval in de babytijd max 1,5 uur naar feestjes. Namen haar ook niet mee naar pretparken ofzo. Zelfs de stad was al iets voor af en toe kort. Het is gewoon lastiger als ze het zo jong al allemaal wakker willen volgen. 
Ook gingen we nooit 2 dagen achter elkaar spannende dingen doen. Zeker niet 2 x op 1 dag. Slaapjes zijn heilig, die gebeuren thuis. Activiteiten in de ochtend, zodat ze in de middag vast wat verwerking kon doen, ipv alles snachts. Nooit uit eten savonds met haar, zelfs kindvriendelijke plekken. 
En bij drukke gelegenheden hield ik haar lekker bij me. Samen rondlopen, op schoot zitten. Anderen hielden haar niet vast en ze lag zeker niet tussen alle drukte op de grond. Wat dat vond ze niet fijn. 
Na een jaar werd dat wel beter. Ze kan nu als 17 mnd oude dame veel meer hebben. Al blijft ze een lastige lichte slaper. We zijn net terug van vakantie. De eerste nachten daar was gillen. En na een uitje hoorden we snachts nog wel het luchtalarm af gaan door dromen ofzo. Maar ze heeft het nu wel leuk gehad. Dus het werd hier echt wel beter.

Super bedankt voor jullie reacties. Gisteren hadden we inderdaad weer een klein uitje. Gisteren avond kwam hij moeilijk in slaap. En vannacht werd hij wakker en bleef maar gillen. Kreeg hem met geen mogelijkheid stil. Ben met hem gaan zitten in het donker en een klein flesje van 90 gegeven toen is hij heel rustig in slaap gevallen. Ik weet dat nacht flessen op deze leeftijd niet meer nodig zijn en ik wil ook zeker niet dat hij daar aan gaat wennen. Maar het hielp hem vannacht wel om weer even rustig te worden. 
wij doen inderdaad als we iets gaan doen maar 1 ding op een dag en vaak op een moment dat hij niet hoeft te slapen. Hij slaapt dan gewoon 2/3 keer in zijn eigen bedje overdag. 

Ik geef mijn dochter nog steeds wel eens een klein nachtflesje hoor. Niks mis mee. Ik ga toch echt niet met een baby of jonge dreumes uren lang in de weer snachts als ze gewoon even een klein flesje wil en dan weer soepel verder slaapt. Na 1,5 jr wil ik wel afbouwen en op water overstappen. Maar wij hebben toch ook dorst snachts? Of eens een enge droom waarna je even rond wil lopen, wat drinken, voor je verder slaapt? Nachtvoedingen geven ook een fijne geborgenheid. 60 ml was hier op een gegeven moment al genoeg. En inmiddels is het nog maar 1 a 2 keer per week nodig. Ze bouwen vanzelf af. Als ie straks 10 is is ie echt niet meer zo blij als je met warme melk aan komt zetten snachts :)

Terug
Bovenaan